Tüketim artacak diyerek kapasitelerini yükselten tavuk üreticileri kene ve soğuk hava nedeniyle piknik sezonunu da kötü kapattı. Turizmde de iç açıcı gelişmeler olmayınca yine zararına satış dönemi başladı. Sektör üyeleri riski dağıtma peşinde.
Erman Toroğlu, kuş gribi derken satışları dibe vuran beyaz etçiler şimdi de üretim fazlasıyla boğuşuyor. Kuş gribinin ardından toparlanan ve üretim artışına geçen beyaz et sanayi, hava şartları ve kene nedeniyle kötü giden piknik sezonun ardından, turizm sektöründeki daralmanın da etkisiyle fazla üretimle baş başa kaldı. Yine fiyat indirmek zorunda kalan sektör temsilcileri bugün maliyetin yaklaşık 40 kuruş altında satış yaptıklarını ifade ediyorlar. Arka arkaya gelen krizler sektör üyelerini arayışa itmiş durumda. Banvit, CP gibi bazı firmalar
riski dağıtma adına kendilerine yeni alanlar açıyor. Örneğin 18 yıldır Türkiye'de olan ve pazarda yüzde 12 ile en büyük paya sahip olan CP Piliç, kırmızı et ve karides pazarına giriyor. Şirket kırmızı et üretimi amacı ile bir çiftlik kurarken işlenmiş karides ürünlerini de Tayland'dan ithal edecek. Karidesi işlenmiş getirecek olan şirket böylece yüksek gümrük vergisinden de kurtulacak.
40 KURUŞ ZARAR Konu ile ilgili görüştüğümüz C.P. Standart Gıda Sanayi ve Ticaret AŞ Başkan Yardımcısı K. Nezih Gençer, kuş gribi sırasında sektörün yüzde 90 oranında bir talep daralması yaşadığını dile getirerek, "Tavuğun kilogram fiyatı 1.30 YTL'ye kadar indi, 100 bin tona yakın stok oluştu. Ancak kampanyalar ile nisan ve mayıs ayında yeniden toparlanma yaşadık" derken bunu gören sektörün bu kez yeniden üretim artışına gittiğini ancak yine duvara tosladığını anlattı. Gençer, "İşler yoluna girdi, piknik ve turizm sezonu geliyor diye herkes üretimini artırdı. Ama bu kez de havalar kötü gitti, kene vakası çıktı ve piknik sezonu kötü geçti. Turizmde de beklenen olmadı. Beyaz et sanayicisi maliyet 2.25 YTL iken şu anda kilosu 1.85 YTL'den beyaz et satıyor. Yani yine zararına çalışıyoruz. Tabii bu da yeni arayışları beraberinde getiriyor" değerlendirmesinde bulundu.
KARİDES GELİYOR İlk adım olarak CP markası ile kırmızı et ticaretine başladıklarını söyleyen Gençer, "Biz beyaz et ve yem sanayinde faaliyet gösteriyoruz. Kırmızı et üreticilerine yem sattığımız için onlarla temas halindeyiz. Şimdilik sadece onlardan alıp kendi markamız ile satıyoruz. Ama yakın zamanda bu amaçla bir üretim çiftliği kurma projemiz var. Yer bakıyoruz" dedi. Kırmızı etin yanı sıra Türk tüketicisi için oldukça lüks bir ürün olan ve Türk mutfağında pek fazla yeri olmayan karides de sırada. CP'nin dünyanın en büyük karides üreticilerinden biri olduğunu anlatan Gençer, sözlerine şöyle devam etti: "Ana firmamız bu iş alanında zaten faaliyet gösteriyor. Biz de ilk etapta işlenmiş olarak karidesi Türkiye pazarına sunacağız. Ancak tabii ki karidesin Türk mutfağında kendine yer bulması gerekiyor. Bu nedenle karidesli yemek tarifleri ve tanıtımlarımız olacak." Halen marketlerde taze karidesin fiyatının 60 ile 80 YTL arasında değiştiğini belirten Gençer, getirecekleri ürünlerin fiyatının kırmızı et ile beyaz et arasında yani yaklaşık kilosu 15-16 YTL civarında olabileceğini söyledi.