![](/gnysabah/i/1_pix_trans.gif) ![](/gnysabah/i/bugunku_diger_yazi.gif) |
|
Hemşire telefonla direktif kabul etmeli mi?
* Servis hemşiresiyim. Hafta sonları veya gece nöbetlerinde, serviste yatan hastaların sorunları olduğunda, ilgili doktoru arayıp durumu kendisine iletiyoruz. Çoğu kez, telefonda hastaya yeni tedavi direktifinde bulunuyorlar. Biz de bunları uyguluyoruz. Ancak, geçenlerde bir başka serviste böyle bir hastada, doktorun önerdiği tedaviye bağlı ciddi bir sorun yaşanmış. Hasta kaybedilmiş. Hasta yakınları şikayetçi oldular. Sonuçta, olay hemşire arkadaşımızın başına kaldı. Hekim 'ben böyle bir direktif vermedim' deyip işin içinden çıkmış. Hemşire arkadaşımız ise 'telefonda bana bu iğneyi yapmamı söyledi' diyor. Bu durum beni endişelendirdi. Biz, her defasında, hekimden yazılı direktif almak durumunda mıyız?
Hemşirenin hasta tedavisindeki rolü; hekimin belirlediği ilaçları hastaya kullandırmaktır. Doğrudan kendisi, hastada herhangi bir ilaca başlayamaz veya almakta olduğu ilacı kesemez. Tedaviyle ilgili sorumluluk hekime aittir. Herhangi bir yan etki veya sorun yaşandığında, ilacı uygulayan hemşire değil, direktifi veren hekim sorgulanmalıdır. Sadece, mutat dışı veya açıkça yanlış olduğunu düşündüğü bir tedavi önerdiğinde, hemşire; hekimi uyarmak, ama ısrarcı olduğunda, -ötanazi, cinayet durumları haricindetedaviyi yine de uygulamak durumundadır. Ne var ki, böyle bir durumda hemşirenin, uyguladığı tedavinin hekim tarafından hastaya verildiğini kanıtlama yükümlülüğü vardır. Bu da ancak, hastaya ait tedavi önerisinin hekimden yazılı olarak alınmasıyla mümkün olur. Hekim, hastasının tedavi kağıdını, her gün doldurup, imzalayıp kaşelemelidir. Eğer gün içinde tedavide değişiklik gerekiyorsa, aynı şekilde bu değişiklikleri de yazılı olarak not düşmelidir. Ancak, hasta yoğunluğunun fazla olduğu servislerde; acil durumlarda ve mesai saatleri dışında gelişen olaylarda hekimden yazılı direktif almak, pratikte oldukça güçtür. Çoğu zaman sözlü direktiflerle, hemşireler hastalara tedavi uygulamakta, bunlar tedavi kağıtlarına bilahare işlenmektedir. Bu uygulama, çoğu zaman bir sorun oluşturmamakla birlikte; aktarılan olgudaki gibi işler yolunda gitmediğinde hemşire için sorun oluşturabilir. Hemşirenin hukuk karşısında kendisini savunabilmesi için elinde yazılı direktif kağıdının olması gerekir. Hekimlerin her türlü tedavi önerilerini yazılı olarak yapmaları koşulu getirildiğinde ise hasta güvenliği bundan zarar görebilir. Çünkü bu durum; bilhassa acil durumlarda ve mesai saatleri dışında gelişen olaylarda tedavide gecikmelere, aksamalara neden olabilecektir. Bu durumda bir orta yolun bulunması gerekmektedir. Kanımca; hekimin önerdiği ve tedavi kağıdında olmayan yeni bir tedavi, eğer riski yüksek ve o durumlarda pek tercih edilmeyen bir yaklaşım ise ya da hastanın durumu iyi görünmüyorsa, hemşirenin kendisini, güvene alması bakımından yazılı direktif konusunda ısrarcı olmasında yarar vardır.
|