|
|
|
|
|
|
|
MGK'da askerden hava sahası uyarısı
Milli Güvenlik Kurulu toplantısında Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne tam üye olmadan 'Tek Avrupa Hava Sahası' içinde yer alıp almaması gündeme geldi.
Milli Güvenlik Kurulu toplantısında, "Tek Avrupa Hava Sahası" konusu tartışmaya açıldı. Toplantıda, asker ve sivil bürokrasinin verdiği brifingin ardından, Türkiye'nin, Avrupa Birliği'ne tam üye olmadan önce 'Tek Avrupa Hava Sahası' içinde yer alıp almaması tartışıldı. Kurulun asker üyeleri, Türkiye'nin karar mekanizmalarında yer almadan hava sahasına girmesinin havacılık sektörü ve ulusal güvenlik yönünden bazı sakıncalar oluşturabileceğine dikkat çekti. Askerler, sorunun Yunanistan ile yıllardır çözülemeyen "Kıta sahanlığı" ve "12 mil" tartışmalarına
dönüşmesinden endişeli olduklarını bildirdi. Üst düzey bir asker yetkili, "Kıta sahanlığında yaşanan sorunun benzeri hava sahasında da yaşanabilir" uyarısında bulundu. Askerlerin kaygısı MGK bildirisine "Tek Avrupa Sahası'na katılım konusunda ilgili kurumlar tarafından alınacak önemler değerlendirilmiştir" ifadesiyle yer aldı.
TEK ELDEN YÖNETİM Yetkililer, Avrupa hava sahasında yılda 10 milyona yakın uçuş gerçekleştiğine dikkat çekti. Her yıl katlanarak arttan bu trafiğin "Tek elden" ve etkin biçimde yönetilmesinin "Uçuş güvenliği ve hava sahasının verimliliği" açısından giderek daha büyük önem taşıdığını vurguladı. "Tek Avrupa Hava Sahası" konseptinin, yoğunlaşan hava trafiğine karşı geliştirildiğini anlatan yetkililer, "Buradaki başlıca hedeflerinden biri, hava trafiğinin kontrol edilmesidir. Avrupa hava sahasının daha güvenli yönetimidir" dediler. Sektör uzmanları, Türkiye'nin 'Tek Avrupa Hava Sahası'na girmesi durumunda, uçuş güzergahlarının değişmesine yol açan askeri sahaların da ortadan kalkacağını vurguluyor. Uzmanlar, "İki nokta arasında uçuş yapan bir uçak, askeri saha hassas bölge olması nedeniyle o bölgeyi dolaşarak uçuşunu tamamlıyor. Tek Avrupa Hava Sahası kapsamında zamanı en iyi ve verimli kullanmak için bu sahalar üzerinde de doğrudan uçuş yapılabilecek" değerlendirmesinde bulundu.
SAKINCALARI OLABİLİR Yetkililer, AB üyesi olmayan İsviçre, Norveç ve İzlanda'nın 'ikili anlaşmalar' ile 'Tek Avrupa Hava Sahası' içine girdiğini anımsattı. Türkiye'nin AB'ye tam üye olmadan bu sisteme dahil olabileceğini, ancak bunun, karar mekanizmalarında yer alınmadığı için havacılık sektörü ve ulusal güvenlik yönünden bazı sakıncalar oluşturabileceği uyarısında bulunuldu. 4.5 saat süren MGK'nın ardından yayınlanan bildiride AB için kararlılık vurgulanarak, "AB'ye katılım sürecinin ulusal yararlar doğrultusunda kararlı bir şekilde yürütüleceğinin teyit edildiği" vurgulandı.
OLCAY AYDİLEK - ANKARA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|