|
|
|
|
|
FIR hattı yüzünden it dalaşı
Bugüne kadar Ege'de yaşanan binlerce it dalaşı arasında bu kaza iki uçağın çarpışması açısından bir ilk olarak kayıtlara geçti. Kırıma uğrayan çok sayıda uçak arasında 1995 Aralık'ında bir Türk F-4 uçağı da düşmüş, olayın ardından Yunan jetinin füze kullandığı iddia edilmişti. Şehit olan Türk pilotu o tarihten bu yana halen bulunamadı. Ekim 1996'daki bir başka olayda da, bir Türk pilotunun şehit olmasına neden olan Yunanlı jet pilotu, daha sonra kendi uçağının burnuna Türk bayrağı resmi koymuş, bu durum büyük tepki çekmişti. Bitip tükenmek bilmeyen
it dalaşı olayları, Atina'nın hava sahası ve FIR hattı üzerindeki ısrarından kaynaklanıyor. Yunanistan, Ege'de 12 millik bir hava sahası olduğunu öne sürüyor. Atina, bu iddiadan hareketle 6 ile 10 mil arasındaki bölgeye giren Türk uçaklarının, kendi hava sahasını ihlal ettiğine savunuyor. Türkiye ise bu iddiayı reddediyor ve Türk uçakları Türkiye tarafından uluslararası hava sahası olarak değerlendirilen bölgede eğitim uçuşlarını sürdürüyor. Yunanistan ise kendi uçaklarını bölgeye göndererek it dalaşının yaşanmasına yol açıyor. Ayrıca Yunanlılar, FIR hattının da kendilerinde olduğunu iddia ederek, uluslararası hava sahasında bile olsa, Türk savaş uçaklarının kendilerine bilgi vermesini istiyor. Türkiye de, Uluslararası Sivil Havacılılık Örgütü (ICAO) şartlarını örnek göstererek buna 'bu durum, sadece sivil hava yolları paternleri için geçerli ancak savaş uçakları için geçerli değil' diyerek karşı çıkıyor.
|