|
|
|
|
Butik biracılıkta çağı yakaladılar
Bir zamanlar tersane işiyle uğraşan Alpaslan ve Bahadır Karahanoğlu kardeşler Türkiye'yi butik biracılıkla tanıştırdı. Hedefleri ise çok büyük.
İstanbul'da haftada ortalama altı-yedi şişe bira içen, bir anlamda sosyal içici olan kesimin son zamanlarda yeni bir uğrak yeri var: TAPS İstanbul... Nişantaşı'nın göbeğinde, içinde minyatür bir bira fabrikası barındıran 200 kişilik bir restoran, daha doğrusu bir "brew pub." Forbes Dergisi'nde Mehin Öner'in haberine göre üç yıl önce kurulan TAPS'te bugüne kadar 30 çeşit "butik bira" üretilmiş. TAPS biraları, Almanların "saf bira üretimi kuralları"na göre üretiliyor. Biraların içine su, şerbetçiotu, maya ve arpadan başka hiçbir şey katılmıyor. Maliyet düşürmek için pirinç, mısır gibi maddeler eklenmiyor. Biralar tanklarda beklemesi gerektiği kadar bekliyor. Bu da biranın içindeki karbondioksit gazının doğal olmasını sağlıyor. Üretimi hızlandırmak için "gıda karbondioksit" eklenmiyor. Bu nedenle bu "taze biralar" içende şişkinlik hissi yaratmıyor. Butik bira ya da literatürdeki ismiyle "craft beer" segmenti, Türk bira pazarı için çok yeni bir kavram. Ancak önemli bir potansiyel vaat ediyor. Kişi başına yıllık bira tüketiminin 85 litre olduğu Amerika'da, butik bira son iki yılda alkollü içecek pazarının en hızlı büyüyen segmenti oldu. Alkolsüz içecekler yüzde üç büyürken butik biradaki büyüme yüzde dokuzlara ulaştı. Buna karşın ithal biradaki büyüme yüzde 1.5, seri üretim yerli biradaki büyüme ise yüzde birlik bir büyüme bile yakalayamadı. Amerika'da toplam bin 400 butik bira üreticisi var. Türk bira pazarının ilk ve tek butik üreticisi ise TAPS'in kurucuları Karahanoğlu kardeşler. İşletmeci Alpaslan Karahanoğlu 28, makine mühendisi Bahadır Karahanoğlu ise 33 yaşında. Aileden "tersaneciler." Karahanoğlu ailesi, Türkiye'nin en büyük beş tersanesinden biri olan Tuzla Gemi Endüstri A.Ş'nin kurucuları Kardeşler profesyonel yaşamlarına tersanede başlamış. Bahadır Karahanoğlu gemi inşaatıyla, Alpaslan Karahanoğlu ise işin denizcilik finansmanıyla ilgilenmiş. Ancak 2000'de Çin kabusu gemi yapımında da kendini göstermiş. Büyük işlere imza atmalarına imkan kalmadığını görüp şirketlerini devretmişler. Bira içme yaşları geldiğinden beri bira içen ve Türkiye'deki kaliteli çeşit eksikliğinden mustarip kardeşler bu işe karar vermiş.
MARKALARI TESCİLLİ Bahadır Karahanoğlu'na göre "büyük üreticiler seri üretimine sekte vurmamak için temel ürünlerine benzer ürünler çıkarmak zorunda. Alternatif ürünlerin maliyet artırıcı özel arpa ya da üretim metotları gibi ayrıntılarıyla uğraşmak istemezler." Karahanoğlu kardeşler, bu duruma Amerika'da yaygın olan brewbup'la el atmak istemişler ve markası kendilerine tescilli TAPS'i kurmuşlar (TAPS İngilizce bira musluğu ya da fıçı anlamına geliyor.) Ö z - k a y - naklarından ayırdıkları bir milyon dolarlık yatırımlarıyla, eski bir İstanbul evini içinde yılda 100 bin litre bira üretilen bir minyatür fabrika-restoran haline getirmişler. TAPS'in bira tankları restoranın açılmasından bu yana tam kapasite çalışmış. Bir bar, iki de yemek servisi katından oluşan restoran, üç yıl içinde her yıl ortalama yüzde 10 büyümüş. Bundan bir süre önce Gebze Organize Sanayi Bölgesi'nde altı dönüm üzerine kurulu fabrika hayata geçirilmiş. Bahadır Karahanoğlu Gebze'yi kaliteli suyu ve iyi yönetimi nedeniyle özellikle seçtiklerini de belirtiyor. "Biracılıkta suya likör denir. Bizim gibi butik bir üretici için likörün kalitesi çok önemli. Gebze de direkt olarak İçsu Barajı'na bağlı." Fabrika altı ay önce faaliyete geçmiş. Fabrikada başlarında Amerikalı bir butik bira uzmanı olan 25 kişilik bir ekip var. TAPS'in Gebze'de üretilen biraları aralık ayından bu yana İstanbul'da dağıtımda. Şu an şehrin yüzde 15'inde tekel ürünleri satan bakkal, küçük market ve şarküterilere, bazı beş yıldızlı restoran ve otellere "mal veriyorlar." Şimdilik Red Ale ve Kölsch olmak üzere iki çeşit biralarını şişelemişler. Biraların satış fiyatı ise iki YTL olarak belirlenmiş.
|
|
|
|
|
|
|
|
|