|
|
|
|
Markaların rekabet sahası Dünya Kupası
Spor ürünleri piyasasının en büyük markaları Nike ve Adidas'ın 'çekişmesi', Dünya Kupası'nın maçları kadar ilgi çekecek. Tasarımdan teknolojiye her alanda yaşanacak olan bu rekabet çok büyük...
Markaların savaşı
Dünya Kupası yaklaşırken iki dev markanın rekabeti kızışıyor. Dünyanın tüm ülkelerinde pazar paylarını büyütmek isteyen Nike ve Adidas birer takım gibi karşı karşıya geldi. Sonucun ne olacağı belli olmaz ama tüketiciler bundan mutlaka kazançlı çıkacak.
Nike ve Adidas, dünyanın en büyük iki spor ürünleri üreticisi. Yıllık kârları milyarca avro. Dünyada ve Türkiye'de bu iki dev markanın karşı karşıya gelişi rekabetin kızışmasıyla herkesi memnun eden bir sonuca yol açıyor: Daha fazla ürün, daha çok çeşit, daha çok satış, daha çok ciro, daha çok kâr... Futbol günümüzde 'sadece' bir spor dalı değil, ekonomi ve siyaseti de ciddi anlamda etkisi altında bırakabiliyor. Futbol karşılaşmaları, sponsorluklar ve reklamlar dünyanın bazı ülkelerinin yıllık bütçelerinden yüksek rakamlarla telaffuz ediliyor.
BÜYÜK SPONSOR Adidas haziran ayında Almanya'da yapılacak Dünya Kupası'nın en büyük sponsorlarından biri. Bu organizasyonla beraber marka bilinirliğini artırmayı ve satışlarını yükseltmeyi hedefliyor. Adidas'ın üstün performansında 2006 Dünya Kupası nedeniyle futbol ürünlerine artan talep önemli bir rol oynadı. Adidas'ın birinci üç aylık dönemdeki net karı yüzde 37 artışla 144 milyon avroya yükseldi. Piyasadaki tahminler ise bu rakamın 129 milyon avro olacağı yönündeydi. Adidas'ın satışları da geçen senenin ilk çeyreğine göre yüzde 47 artışla 2 milyar 459 milyon avro olarak açıklandı. Adidas 2006 yılında kâr artış oranının iki haneli rakamlarda gerçekleşmesini bekliyor.
REEBOK İLE... Sektörde yıllardan beri yapılan en büyük devralma anlaşması Adidas ve Reebok arasında oldu. Adidas, bu anlaşmayı yıllık satışlar açısından Nike'a yaklaşmak için yaptığını beyan etti. Spor ürünleri endüstrisinde dünya çapında itibarlı ve tanınmış iki markanın oluşturduğu bu yeni grubun daha rekabetçi bir platform yaratacağı düşünülmüş. Adidas bu anlaşma ile, kendisinin Nike'ın daha güçlü olduğu Amerika pazarında Reebok'ın güçlü pozisyonu ile futbol ayakkabıları ve formaları ile daha avantajlı hale geldi.
YILIN ÜLKESİ Son bir yılda satışlarını üçe katlayan Nike Türkiye sayesinde Türkiye, Avrupa'da 'Yılın Ülkesi' seçildi. ABD'deki 'Uluslararası Nike Toplantısı'nda binlerce kişi, 'Türkiye, Türkiye' diye tempo tuttu. Ödül ABD'de düzenlenen bir törende Nike Türkiye Genel Müdürü'ne verildi. Nike Türkiye Genel Müdürü Zafer Parlar, Nike Türkiye'nin satış grafiklerinin Nike merkezi tarafından çok takdir edildiğini, ancak böyle bir ödüle aday olduklarını bile bilmediklerini belirtmişti.
TOP ADIDAS'TAN 2006 Dünya Kupası, 9 Haziran'da Almanya'da başlıyor. Kupa kuraları çekildi. Takımlar planlarını yaparken malzeme üreticileri de Dünya Kupası'nda kullanılacak ürünlerin tasarımı için uğraşıyor. 1963'te futbol topu üretimine başlayan Adidas 2006 Dünya Kupası'nın resmi topu +Teamgeist üç yıllık bir çalışma sonunda ortaya çıktı. 15 milyon adet üretilen +Teamgeist'in renkleri beyaz, siyah ve dore.
GENÇLERİN GÖZDESİ Dünyada ve Türkiye'de Nike'ın kişiliğinin gençler tarafından benimsenmesi, markanın ruhunda bulunan yaratıcı, dinamik, sportif yaşamı destekleyen bir tarzı olmasının ve teknolojinin iyi değerlendirmesinin payı var. Nike ruhu aklına koyduğunu başarmayı, hedefe yönelik bir yaşam tarzı sürdürmeyi içeriyor. Ürünler sık sık değişiyor ve çeşitlilik sağlanıyor.
TÜRKİYE'DEN MEMNUNLAR Adidas'ın CEO'su Herbert Hainer, İstanbul'daki yönetim merkezinin başarısının tesadüfi olmadığını belirtmiş, üretim, ihracat potansiyeli ve tüketici profiliyle Avrupa'nın en gözde pazarlarından biri konumunda bulunan Türkiye'nin çok genç, dinamik ve spora eğilimli bir nüfusa sahip olduğunu söyleyerek uzun yıllara dayanan işbirliğinin ve Türkiye'ye duyulan güvenin sonuçlarının alınmaya başlandığını belirtmişti. Adidas Türkiye, her geçen gün gelişerek artan ihracat hacmiyle ülke ekonomisine de katkı sağlamakta. İsrail, Kıbrıs, Bulgaristan ve Romanya'dan oluşan bölgenin yönetim sorumluluğunu Adidas Türkiye almış. Elde edilen bu başarıda en büyük pay sahibi, çalışanlar, tedarikçiler ve tüm yurt çapına yayılmış 250'yi aşkın satış noktası ve bayiler.
NIKE'IN HEDEFİ ANADOLU Nike Türkiye 2003'e 212 satış noktası ile girdi ve en az 50 satış noktası daha açmayı planlanıyor. 20 adet olan Nike Store'ların sayısının da artacağı ve asıl hedefin Anadolu'ya yayılmak olduğu açıklanmıştı. Uzun süredir hedeflenen Türk Milli Takımı sponsorluğu da Nike'ın oldu. Markanın spor ürünlerinde günlük yaşamda da kullanılabilenler tercih ediliyor. Genç nüfusu ile Türkiye, spor giyime ilginin fazla olduğu bir ülke, ancak spor yapılan bir ülke değil. Futbol ve basketbola yönelik bir ilgi olsa da tenis, yürüyüş, voleybol, koşma, günlük kondüsyon sporlarına katılım düşük.
Hande ŞARMAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|