Son haftalarda doların yüzde 15'e varan değer artışının, bir saatlik uçuşun maliyetini kişi başı 85 YTL'den 98 YTL'ye çıkardığı, bu nedenle ''ucuza uçmanın'' da riske girdiği bildirildi.
Türkiye'de, 2003 yılından itibaren gündeme gelen, son dönemlerde hızla gelişen ve halka ''ucuz uçuşun'' kapılarını aralayan özel havayolu şirketleri, otobüs fiyatının da altına düşen biletlerle halkı sevindirirken, doların ani yükselişi ve buna paralel artan maliyetler karşısında çıkış yolu arıyor.
FLY Air Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Hasançebi, yaptığı açıklamada, bu yıl yabancı turist sayısındaki azalmayla birlikte havayolu şirketlerinin tüm umutlarını iç hat seferlerine bağladığını ancak, dolardaki yükselişin istenmeyen bir sürpriz olduğunu belirtti.
Hasançebi, havayolu şirketlerinin uçak kirası, yakıt, kaptan, hostes ve teknisyen maaşına kadar tüm girdilerinin dolara endeksli olduğunu, buna karşın biletlerini YTL üzerinden sattığını ifade ederek, şunları söyledi:
''Son dönemlerde dolarda yüzde 15'leri bulan yükseliş, bir saatlik uçuşun maliyetini kişi başı 85 YTL'den 98 YTL'ye çıkardı. Ayrıca, bu maliyet uçağın yüzde 90 dolu olması halinde geçerli. Bir de uçağın düşük doluluk oranıyla uçtuğunu hesap ederseniz bu maliyeti yüzde 25 hatta yüzde 50 katlamanız gerekiyor.''
Hasançebi, yükselen maliyet, düşen kar marjı karşısında ucuza uçmanın da riske girdiğini, havayolu şirketlerinin bir araya gelerek, Ulaştırma Bakanlığı'nın da görüş ve önerileri doğrultusunda önlem alması gerektiğini vurguladı.
FLY Air Genel Müdürü Teoman Tosun ise dolarla birlikte girdi maliyetleri yükselen, buna karşılık YTL'nin değerinin düşmesi nedeniyle elde ettikleri kazanç azalan havayolu şirketlerinin neredeyse rekabetten çok ''horoz dövüşü''nü andıran fiyat düşürme politikasından vazgeçmeleri gerektiğini savundu.
PETROL ZAMMI
Tosun, Türkiye'de özel hava yolu hizmetinin 2003 yılında FLY Air'in Trabzon'a seferiyle başladığını, o yıllarda 18 dolar olan bir varil uçak yakıtının bugün 77 dolara çıktığını belirterek, şunları söyledi:
''Bunun yanı sıra uçak kirası bir yana, kaptan, hostes ve teknisyen maaşları da arttı. Şu anda 5 havayolu şirketi iç hatlarda uçuş yapıyor. Bir hafta öncesine kadar 55 sent olan uçak benzini 59 sente yükseldi. Şuandaki mevcut fiyatlarla yüzde 80 dolulukla uçtuğumuz takdirde maliyetleri başa baş karşılayabiliyoruz.''
Tosun, önce petrol fiyatları ardından dolardaki yükselişin zaten sıkıntıda olan özel hava yolu şirketlerinin sıkıntısını artırdığını ifade ederek, ''Böyle devam ederse ucuza uçuş yapan ya batmayı göze alacak ya fiyatlarını makul seviyeye çekecek. Çünkü, oluşan şartlarda iç hatlarda düşük fiyatla uçuş yapmanın cazip hali kalmamıştır'' dedi.