Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) Yönetim Kurulu Başkanı ve Onur Air Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Şahabettin Bolukçu, Türkiye'de 1 liraya bile uçuşlar olabileceğini, bunu olağan karşılamak gerektiğini kaydetti.
Bolukçu, indirim kampanyalarında dünyada 1 dolar veya 1 avroya varan boyutların söz konusu olduğunu belirterek, ''Bu kampanyaların dünyadaki boyutu izlenmiyor ve Türkiye buna gözlerini kapatıyorsa, o zaman havacılığın gelişmesinin dinamikleri bilinmiyor demektir'' diye konuştu.
Uçuşlardaki 9 ya da
19 YTL'lik fiyatların maliyetle ilgisi olmadığını kaydeden Bolukçu, bu kampanyaların insanların havayolu taşımacılığına ilgisini artırmak için yapıldığını söyledi.
Onur Air olarak bir ayda sattıkları 180 binin üzerindeki koltuğun sadece 9-10 bininin promosyonlu olduğuna dikkat çeken Bolukçu, bu yılki yolcu taşıma hedefi olan 2,5 milyon koltuğun 10 binini promosyonla satmayı planladıklarını bildirdi. ''YERDE DURAN UÇAĞIN MALİYETİ ÇOK DAHA FAZLA''
Bolukçu, uçakların bir bölümünün boş koltuk denilen kapasiteden oluştuğuna işaret ederek, ''Biz bunları 1 liraya verebilir, tamamını ücretsiz de uçurabilirdik. Dolayısıyla aslında Türkiye'de de 1 liraya bile uçuşlar olabilir. Bunu olağan karşılamak lazım. Uçakta koltuk azaldıkça fiyat artar. Böyle bir ortamda indirim kampanyaları sırasında tüketicinin o siteyi ziyaret edebilir olması, takip etmesi önemli'' diye konuştu.
Şahabettin Bolukçu, yerde duran uçağın maliyetinin çok daha fazla olduğunu belirterek, şöyle devam etti:
''Uçağı havada görmek lazım. Bir uçağın bütün bakımlarını yapmış olabilirsiniz. 180 koltuğun 10 koltuğunun dolu gitmesi, o firmaya hiçbir kazanç getirmez. Önemli olan koltuklarını uygun fiyatla doldurması, bunu 360 gün yapabilmesidir. Koltuğunuzu 300 YTL'ye satmaya gayret edersiniz. Ama uçakta 10 koltuk satmak yerine, 100 tane sattığınız 50 YTL'lik koltuk daha fazla para bırakır.''
Bolukçu, havacılıkta maliyetlerden fedakarlık edilemeyeceğini, uçuş emniyeti veya uçakların bakımından fedakarlık edilerek bilet fiyatlarının ucuzlatılması veya artırılmasının söz konusu olamayacağını söyledi.
''KAMPANYALAR, KALICI OLURSA DÜŞÜNMEM GEREKİR''
Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı da, 9 ya da 19 YTL'lik gibi uçuş kampanyalarının toplamda 10 bin civarında yolcuya hitap ettiğini ve bunun da toplam yolcu sayısında yüzde 1'lerde bir oranı oluşturduğunu, dolayısıyla çok az insana fayda sağladığını söyledi.
Ali Sabancı, kendisinin bu tür kampanyaları Pegasus'un yolcu sayısını ne şekilde etkileyebileceği açısından yakından izlediğini belirterek, şunları kaydetti:
''Son 4 günde yüzde 10 satışlarım arttı. Pegasus olarak işe uzun vadeli bakıyorum. Bir arkadaş 9 veya 19 YTL'den çıktı diye (ben 5 yapayım) gibi bir arzum yok. Bunlar sonuçta kampanya... Ancak ne zaman ki, bu firmaların yaptıkları kampanyalar onların satış politikalarının kalıcı bir bölümü olur, yani sürekli 9'dan 19 YTL'den bilet satarlar, o zaman benim düşünmem gerekir, benden ne getiriyor, ne götürüyor diye...''
Sabancı, iç hatlar tarifeli seferlerde 3 ayda 250 bin kişi taşıdıklarını ve bu rakamın beklentilerinin yüzde 60 üzerinde olduğunu ifade etti.
Bazı firmaların gerçekleştirdiği indirim kampanyalarının bir strateji olduğunu dile getiren Sabancı, ''Ama ben kampanyalı yarış yapmayacağım. Sürdürülebilir düşük fiyatla rekabet edeceğim. O da, şu anda 55 YTL'den başlayan fiyatlar... 6 Ekim'de 55 YTL'den çıktığımda, bütün piyasa bunu 80-90 YTL'ye götüreceğimi düşünüyordu. Ben 55 YTL'den satmaya devam edeceğim'' dedi. ''ADANA'YA GİDEYİM KEBAP YİYİP GELEYİM DİYENLER VAR''
Atlasjet Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy ise, 19 YTL'lik kampanyayı belli günler, saatler ve istikametler için gerçekleştirdiklerine değinerek, şu anda uçaklardaki yüzde 15'lik boşluğun yüzde 2,5'ini bu kampanyaya ayırdıklarını bildirdi.
Ersoy, bu gibi kampanyalarla hayatında uçağa binmemiş kişilerin uçakla tanışmasını sağlamayı amaçladıklarını kaydederek, ''Öyle telefonlar geliyor ki; (Adana'ya gideyim kebap yiyip geleyim) diyenler var. Biz bu insanların uçağa binmesini sağlamak istiyoruz. Zaten, uçağa binen bu yolcuların yüzde 50'den fazlası gelecekte uçak müşterisi olacak'' diye konuştu.
Buna benzer uygulamaları sürekli yapacaklarını belirten Ersoy, ''Biz sadece kapitalist ekonominin gereğini yaptık. Pazarlama stratejilerini uyguladık. Otobüsle gitmenin maliyetinin 2 misline uçabiliyorsanız insanlar uçağı tercih eder. Bunu da unutmamak gerekir'' dedi.
Murat Ersoy, şu anda uçakların kalkış izinlerinin dağıtıldığını ifade ederek, bu izinlerin istedikleri saatlerde verilmemesi halinde indirimlerin son bulacağını söyledi.