|
|
|
|
|
|
|
|
|
'Türk eğitimi çok kalitesiz'
Dünya Bankası'nın raporuna göre, Türkiye'deki eğitim sistemi öğrenciyi başarısız kılıyor. ÖSS 1 milyar YTL'yi eğitimden sınav hazırlığına kaydırıyor.
Eğitimde reform şart
Dünya Bankası bir rapor hazırlayarak, Türklerin "Avrupa'nın düşük ücretli hizmet sektörü çalışanı olmaması için" kapsamlı bir eğitim reformu yapması gerektiği uyarısında bulundu.
Dünya Bankası Türk eğitim sistemini masaya yatırdı. Ortaöğretim sisteminin okullaşma oranı, müfredat, ÖSS, öğretmen kalitesi, liseler arası geçiş gibi çok sayıda başlığın ele alındığı raporda, kapsamlı bir eğitim reformunun gerekliliğine dikkat çekildi. Raporda, eğitim reformu yapılmazsa Türkler'in Avrupa'nın düşük ücretli hizmet sektörü çalışanları haline geleceği uyarısında bulunuldu. Türkiye'deki okul sisteminin çok az öğrenciyi iyi eğittiği, çoğunluğunu başarısız kıldığı savunulan raporda ortaöğretimin aşamalı olarak zorunlu hale getirilmesi ve ÖSS sisteminin yenilenmesi önerileri yer aldı. Raporda dikkat çeken eğitim sorunları ve çözüm önerileri şöyle sıralandı:
SORUNLAR NELER? * OKULLAŞMA ORANI: Eğitim sisteminin yapısıyla ilgili uluslararası normlar yok. Okul öncesi eğitimde Türkiye, Fas, Gürcistan ve Endonezya'nın bile gerisinde.
* ÖSS: Eğitim sisteminde kaliteyi düşük tutuyor. 1 milyar YTL bu sınav nedeniyle eğitimden, sınav hazırlığına kayıyor. Tek sınav tüm müfredatı kapsamadığı için dengesizlik yaratıyor. Zengin ile yoksul arasındaki eşitsizlik büyütüyor. Eğitim sisteminde uyumsuzluk yaratıyor.
* ÖĞRENME BAŞARISI: Öğrencinin öğrenme başarısının en önemli belirleyicisi olan öğretmen kalitesi için MEB ve YÖK yeni müfredata bağlı öğretmen yetiştirmiyor. ÖSS odaklı sistem nedeniyle öğretmenlerin yapısı değişmiyor. Çok az öğrenciyi iyi eğitiliyor, çoğu başarısız. Meslek liseleri, çalışma piyasası ile ilgili hedefleri gerçekleştiremiyor.
NASIL ÇÖZÜLÜR? * OKULLAŞMA ORANI: Ortaöğretimde okullaşma oranı 2015 yılına kadar yüzde 80'e çıkarılmalı. Yatırım artmalı. Öğretmen başına öğrenci oranı 20-25'e çekilmeli. Orta öğretim kademeli olarak zorunlu hale getirilmeli. Kızların ve yoksul aile çocuklarının okula devam etmesi için daha fazla teşvik sağlanmalı.
* ÖSS: Sınav sistemi öğrencilerin gerçek yetkinliklerini ortaya koyacak şekilde yeniden yapılandırılmalı. Sınav okul bilgilerine dayandırılmalı, müfredatla uyumlu olmalı ve öğrencilerin becerileri hakkında hem işverenlere, hem de yükseköğretim kurumlarına bilgi sağlamalı. Zamanla kaldırılmalı.
ANKARA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|