|
|
Ucuz uçuşlar rekabet ihlali mi kıyasıya rekabet mi?
Havayolu şirketlerinde kıyasıya rekabet yaşanıyor. Onur Air tüm iç hatlarda 9 YTL' lik bilet satışı yarım günde tükendi. Arkasından Atlasjet, 19 YTL'lik bilet satışa çıktı. Her iki havayolu şirketinin inanılmaz fiyatla uçak biletleri iki saat içinde satıldı. Herkes merak ediyor,devamı gelecek mi? Otobüs şirketlerinin 70 YTL'ye bilet sattığı parkurlarda, 9 YTL ile uçakla gitme imkanı doğunca, otobüs şirketlerinden feryatlar yükselmeye başladı. Tüm Otobüs İşletmeleri Federasyonu (TOFED) bu uygulama karşısında Rekabet Kurumu'na başvurma hazırlıkları yapıyor. Peki Onur Air ve Atlasjet'in ucuz bilet uygulaması Rekabet Kanunu'na aykırı mı? Bana göre hayır. Eğer Onur Air ile Atlasjet bir araya gelip, birbirleriyle anlaşarak birlikte bu uygulamayı yapmış olsalardı, Rekabet Kanunu'nun 4. maddesindeki rekabet ihlalini yapmış olurlardı. Oysa Onur Air 9 YTL'ye iç hat bileti satınca, rakip firma Atlasjet buna karşılık olarak 19 YTL uygulamasını başlatıyor. Burada rekabet ihlali değil, kıyasıya rekabet yaşanıyor. Bu uygulamayı başlatan Onur Air ile Atlasjet havayolu yolcu taşımacılığında pazarın önemli bir bölümünü elinde tutacak büyüklükte olsaydı, o zaman Rekabet Kanunu'nun 6. maddesindeki hakim durumun kötüye kullanılması maddesi ile rekabet ihlali yapmış olacaktı. Ucuz bilet uygulamasını sektörde hakim durumda olan THY yapmış olsaydı belki 6. maddede belirtilen hakim durumun kötüye kullanılmasından söz edilebilirdi. Açıkçası Onur Air ile Atlasjet havayolu şirketlerinin 9 ve 19 YTL'lik bilet satış uygulamasının rekabet ihlali olmadığı, aksine kıyasıya rekabet yaşandığı kanaatindeyim. Otobüs şirketleri, uçak şirketlerine vergisiz akaryakıt uygulamasının rekabete aykırı bir uygulama oldukları iddiası ise ilk anlamda haklı gözükebilir. Bunun yasa ile belirlenmesi, konuyu Rekabet Kanunu kapsamı dışına çıkarıyor. Ancak bu uygulama Rekabet ihlalinden ziyade haksız rekabet olabileceği görüşü ön plana çıkıyor. O zaman da konu Rekabet Kurulu'nun değil, Türk Ticaret Kanunu kapsamında adli yargının görevleri arasında düşünülmesi gerekir. Anlaşılan uçak şirketleri ile otobüs şirketleri arasındaki bu tartışma biraz daha devam edecek. Bundan tüketici kazançlı çıkacaktır. Ancak otobüs şirketleri bu işe ne kadar dayanabilecek merak ediyorum.
|