Sıkıntılı günlere hazır mısınız?
Uçakla seyahat bu yaz daha sıkıntılı olacak gibi görünüyor. Uçaklar, zamanında iniş-kalkışta ciddi sıkıntı yaşayacak. Özel havayolları iç hat seferlerini yapmada daha fazla zorlanacaklar. Peki tüm bu bahsettiklerimize sebep olan nedenler neler? Kamuoyunun ne anlama geldiğini, kaide ve kural olarak neleri içerdiğini bilmediği 'slot' meselesi en önemli gündem maddesi olacak. Çünkü Türkiye'nin üç önemli meydanında vakitsiz başlatılan inşaat çalışmaları hava trafiğini ciddi anlamda sekteye uğratacak.
YAZIN BAKIM OLUR MU? Atatürk Havalimanı, Adnan Menderes ve Antalya meydanlarında yaz sezonuna az bir süre kala başlatılan pist bakımı, taksi yolu, uçak park alanı gibi çalışmalar direkt olarak havalimanlarının saatlik uçak kapasitesini aşağı çekecek. Üç havalimanında, bakımlarının aynı anda ve yaz sezonun yaklaştığı bir dönemde 4 aylık bir süreyi kapsayacak şekilde başlatılmasına zamanlama olarak hangi sebeplerden ihtiyaç duyulduğuna ben cevap bulamadım. Kış sezonunu geçirip, yaz sezonunda bakım yapmak üzere yola çıkmanın nasıl bir esprisi olduğunu da çözemedim. İzmir Adnan Menderes Havalimanı'nın saatlik kapasitesi 10 uçak. 5 gidiş 5 geliş. İzmir Hava Yolları (İHY), SunExpres ve Kıbrıs Türk Hava Yolları (KTHY) bu meydanı yoğun kullanmak üzere yola çıktılar. THY, Onur ve Atlasjet Havayolları zaten bu meydana seferler yapıyordu. Atlasjet ve Onur sefer sayısını artırmayı planlıyor. Peki bu uçaklar pistleri bakıma alınmış bir meydanın neresinden hizmet alacak? Antalya Havalimanı'nın kapasite saatte 30 uçaktı. Paralel pist yapıldı yine 30 uçak. Çünkü sadece pist yapmakla iş bitmiyor. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından konacak seyrü sefer cihazlarının yenilenmesi ve hava trafik kontrolörlerinin paralel pist işletme deneyimine sahiP olması gerekiyor. Bunlar olmayınca paralel pist mecburen diğer piste paralel olarak yatmak zorunda kalıyor. İstanbul'da Atatürk Havalimanı'nda sözde 3 pist var. Yeni yapılan pistin çeşitli sorunları olması sebebiyle trafiğe faydası yok. Geriye kalan iki pistte de durum pek iç acıcı değil. İstanbul'da akşamları lodos estiğinde tek pist, tek yön olarak kullanılabiliyor. Ataköy yönündeki pist kullanılmıyor. Ataköylüler rahat uykuya yatarken Sefaköy-Halkalı uçuş konisinde kalanlar gürültüyle yatıp-kalkıyorlar. Lodos yüzünden havalimanının bir saatteki 40 uçaklık kapasitesi yarıya düşüyor. Ve rötarlar, beklemeler başlıyor. Özetle; havalimanlarımızın alt yapısında ciddi eksikler var. Zamansız bakım çalışmaları da üzerine eklenince sıkıntılı günlere davetiye çıkarılıyor.
|