Biyodizelin litresine 65 Ykr ÖTV getiren tasarıya karşı bayrak açan üreticiler, "144 şirketin hepsi kapanır" diyor.
Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde biyodizelin litresine 65 Ykr Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) getiren tasarı, yeni bir kavga başlattı. Akaryakıt bayileri ve dağıtım şirketleri biyodizele ÖTV konulmasının yanında yer alırken, sayıları 144'u bulan biyodizel üreticileri ise "Bu akaryakıt değil tarım ürünü; vergi konulmasın" diyorlar. Dün Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) tarafından gerçekleştirilen 'Petrol ve Alternatif Enerji Kaynağı Biyodizel' konulu toplantıda, Türkiye'de bu alanda yaşanan gelişmeler konuşuldu. Alternatif Enerji ve Biyodizel Üreticileri Birliği (ALBİYOBİR) Başkanı Tamer Afacan, Türkiye için yeni bir sektör olan biyodizelin, eksikliklerinin ve hatalarının olabileceğini belirterek, "AB'nin bu konuda 2010 yılında 7.5 milyon tonluk ihtiyacı öngörülüyor. Bu Türkiye için bir fırsattır. Türkiye'deki tesis sayısı 144, üretim kapasitesi ise 1.5 milyon tondur. Türkiye Almanya'dan sonra ikinci durumdadır. Bunu ciddi bir güç olarak kullanmak mümkündür. Ancak, 1.5 milyon YTL'den satılan biyodizele 65 YKr ÖTV eklendiğinde litre fiyatı 2.15 YTL'lik satış fiyatıyla motorinden daha pahalı hale gelecektir. Üretim bıçak gibi kesilecektir. Bu durumda yatırım bedeli 100 milyon doları geçen sektör tamamen atıl hale gelecek ve işsizlik kıskacındaki ülkemizde 82 bin kişi istihdamdan olacak, 3 milyar dolar ciro yok olacaktır" dedi.
"BU VATANSEVERLİK DEĞİL" Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Atıf Ketenci biyodizelde "vatansever, yurtsever yakıt" tanımlamasına karşı çıkarak, "Bu, vatanseverliğin özüne gölge düşürür. Yapılan iş ticarettir, ticaret kâr için yapılır" dedi. Biyodizelin ithalatla beslendiğini söyleyen Ketenci bunu rakamlarla şöyle anlattı: "Türkiye'nin yemeklik yağ ihtiyacı 1.3 milyon ton. Bunun 700 bin tonu ithal ediliyor. Tonun 720 dolar ödeyip dışarıdan ithal yağ getiriyorlar sonra onu ÖTV'siz olarak satıyorlar. O zaman dışarıda 420 dolar motorin var. O gelsin ve ÖTV'siz satılsın o zaman daha az döviz çıkar. Tahminlerimize göre 2005 yılında yaklaşık 360 bin ton biyodizel satıldı, bunun yarattığı vergi kaybı 322 milyon doları buldu. Bu sırada Türk üreticisinin yüzü de gülmedi. Onun yerine Romen, Bulgar köylülerinin yüzünü güldürdük."