Havada tavuk muhabbeti
Bazı okuyucularım merakla soruyor;' Kuş gribi problemine havacılar ne derece duyarlı?' Soru sadece Türk Hava Yolları (THY) ve özel hava yollarını kapsamıyor. Türkiye çıkışlı tüm uçuşlarda, uçaklara yüklenen catering ürünleri içinde yer alan kanatlılardan elde edilen tüm yiyecekleri içeriyor.
MENÜDE KUŞ KRİZİ Türkiye'de tüm hava yollarına yiyecek hizmeti veren Uçaklara Servis AŞ (USAŞ) ve Lufthansa Sancak Catering gibi dünyanın iki saygın kuruluşu var. Lufthansa Catering, uçaklara yiyecek/ içecek hizmeti veren dünyanın bir numaralı kuruluşu. Türkiye'deki pazar payı da yüzde 30'un üzerinde. Türkiye'de Sancak Catering'le ortak iş yapan kurumun başında bir Alman yönetici var ve oldukça disiplinli çalışıyorlar. Kesinlikle şüpheye mahal bırakmıyorlar. Türkiye'deki havayollarına ve ülkemize seferi bulunan şirketlere hizmet veren diğer kuruluş ise USAŞ. Yaklaşık 16 yıl önce özelleşen USAŞ'ın içinde bulunduğu yabancı iştirak de alanında dünyanın sayılı şirketlerden, ilk üçü paylaşanlardan birisi. Başta THY olmak üzere bir çok havayolu USAŞ'tan ikram hizmeti alıyor. Ve 'Kuş Gribi' sebebiyle havada kanatlılardan uzak durmanın bir anlamı bulunmuyor. Nedenlerine gelince; Havada ikram işi sanıldığında çok daha teferruatlar içeriyor. Her adımında kontrolden geçiriliyor ve hijyen en önde dikkat edilen ve bir çok aşamada çapraz kontrole tabi tutulan bir unsur. Dünyadaki bir çok büyük catering kuruluşunu yakından incelemiş birisi olarak, havadaki yiyeceklerin ne derece sağlıklı olduğuna yakından şahitlik ettiğimden şu an yaşanan Türkiye'deki problemin havayollarıyla irtibatlandırılmasının abes olduğunu söylemek istiyorum. Uçağa yüklenmiş kanatlıları afiyetle yiyebilirsiniz. 2006'DA THY Türk Hava Yolları'nı 2006'da ciddi bir büyüme bekliyor. Aralık ayında filoya katılan Airbus 330'un uçuş ekibi sıkıntısı sebebiyle 15 gün gecikmeli olarak ilk seferine çıktığının altını çizerek THY'yi 2006'da zor günlerin beklediğine işaret etmek istiyorum. Bu sebeple, THY yetkililerinin bir çok şeyi; filoyu, pilotları, hostesleri, teknik ekibi, yeni hatları, uçulan hatlara konulacak yeni seferleri iyi planlamaları gerekiyor. Fakat, 2006'da bazı zorlukların yaşanacağına şimdiden dikkat çekmek için kahin olmaya gerek yok. Bu zorluklar iyi yönetilmediği taktirde tüm havacılık sektörü ciddi zarar görecektir.
300 PİLOT GEREK THY'yi zorlayacak konular ise şöyle; Ekip sıkıntısı had safhada. Bu yıl içinde THY filosuna katılacak uçakları sefere koyabilmek için 300 civarında pilot ihtiyaç var. Temininde zorluk çekilen personel statüsündeki pilotların nereden bulunacağı soru işaretleri içeriyor. Piyasadaki şirketlerden temin edilmesi halinde ise en az iki şirketin yok olmasına göz yummak gerekir ki, bu konuda Ulaştırma Bakanlığı'nın bir çözüm ortaya koyması lazım geliyor. Benzeri sorun teknik personel ve hostes ekipleri içinde geçerli. THY Teknik'ten 75 tecrübeli kişinin emekli edilmesinin sıkıntısı 2006'da ortaya çıkacaktır. Öte yandan, THY'deki uçak sayısı yüzün üzerine çıkacağından 25 yeni hat açılacak. Ama bu hatlardaki doluluk oranları ne olacak? Hat analizlerini neye göre yapıldı? 25 yeni hat hangi kritere göre belirlendi. Dileyelim THY 2006'da yeni hatlarda doluluk sorunsuz ve karlı uçsun
|