İş dünyasına Atlantik hattı
Dünya havacılık tarihinde ilk kez bir havayolu, sadece business class yolcu taşıyarak kıtalararası da uçmaya başladı. Amerika merkezli EOS Havayolları, filosundaki 180 kişilik Boeing 757 tipi uçaklarını, 48 koltuklu sadece business class yaparak New York (JFK)-Londra (Stansted) arasında uçuşlara başladı. Havacılık camiasını heyecanlı bir bekleyişe iten bu girişim, global bir güç olan ve milyar dolarlık cirolar üreten dev havayolu şirketleri için sarsıcı bir deneyim olarak adlandırılıyor. Londra hattı için rezervasyonların aylar öncesinden dolması üzerine başta American Airlines olmak üzere NewYork-Londra hattında uçan büyük havayolları, "Business ve first class" hizmetlerini çeşitlendireceklerini duyurdular. Öte yandan sadece business class hizmet vermek isteyen birkaç havayolu da sıraya girmiş durumda. Southwest, Singapur ve Lufthansa gibi şirketlerin 3 bin 500 dolar ile 8 bin 500 dolar arasında değişen business class fiyatları göz önüne alındığında yeni havayollarının global devler karşısında neler yapacağı merak konusu.
BU BİR İLK Bazı okuyucularım, yukarıdaki iddialı sözlere yakından tanıdığım İsviçreli Private Air'i örnek göstererek, bir ilk olmadığına dikkat çekebilirler, ancak durum sandıkları gibi değil. Okyanus ilk defa bu denli özel bir uçuşla geçiliyor. THY yönetimi önümüzdeki günlerde, emekliliği gelen 150 civarında yeri zor doldurulacak tecrübeli personeli emekliliğe sevk edecek. Hali-vakti yerinde yaşlanma gibi bir sorunu olmayan, tecrübeli 100 hostes ve eğitimini aldıkları çeşitli sertifikalar ve yılların birikimiyle uçakların her ayrıntısını bilen 70 uçak bakım teknisyeni maalesef emekli edilecek. Önceden olsaydı emekli olanların birikim ve tecrübeleri için üzülürdüm. Şimdi de üzülüyorum ancak iki yıl öncesine oranla şimdi çalışma imkanı daha fazla. Özellikle teknisyenlere özel havayollarının çok ihtiyacı söz konusu. Tecrübeli hosteslerin eksikliğini ise müşteri memnuniyetini ön planda tutmak isteyen THY yönetimi çok arayacaktır. Fakat, özel hava yollarımızın halen daha hiçbirisi bu anlamda tecrübeli hostesin ne anlama geldiğinden haberdar değil. Atlasjet, Onur, Fly ve Pegasus yetkililerine duyurulur. Çünkü, hostesleri istihdam eden birimin başına koydukları yönetici hostes hanımlar kendilerinden daha tecrübelisini, beceriklisini istemiyor. Ancak, THY'nin durumu öyle değil. Özellerden çok daha farklı olmak, tecrübeye önem vermek zorunda. Özel havayollarının ve dahi THY'nin ihmal ettiği diğer bir konu ise tanıtım. Yani basın ve halkla ilişkiler. Özel havayollarının çoğu bu departmanın ne kadar keyfiyetli olduğunu henüz keşfetmiş değil. Sadece bir tanesi tesadüfen keşfetti, karşılığını aldı. Şimdi vitrine pazarlayacak kaliteli ürün koymaya çalışıyor. Havayollarının basın ve halkla ilişkiler için dışardan, PR şirketlerinden hizmet alması ise son derece yanlış, faydasız bir girişim...
|