Zamanında kaldırmak önemli
Özel hava yollarının iç hatlarda sadece bilet fiyatlarıyla rekabet etmemeleri, hizmet çeşitliliği ve kaliteyi de beraberinde düşünmeleri güzel bir gelişme. Atlasjet'in Türk Hava Yolları'nı gözüne kestirerek, 'Biz İkinciyiz' sloganıyla yola çıkması, ardından koltuk aralığını kast ederek 'Bizimkisi 77 cm' vurgusuyla iddialı olduğunu ortaya koyması Türk sivil havacılığı adına güzel gelişmeler. Fakat görünen o ki, ikincilik makamına aday çok. THY'yi gözünü kestirip pazarda büyümeyi amaçlayan hizmet ve ürün çeşitliliğiyle rakiplerinden bir adım önde olan sadece Atlasjet değil. Onur Air ve Pegasus da milli havayolunu iç hatlarda çeşitli açılardan örnek alıp, rakip olarak görüyor. Mesela Pegasus Hava Yolları, Boeing'ten sipariş ettiği 12 uçak için yaptığı törende Sabiha Gökçen Havalimanı'nı kullanmaları sebebiyle zamanında kalkış oranlarının yüzde 97 civarında olduğuna vurgu yaptı. Gerisini ben söyleyeyim. Geniş koltuklar içinde rötarlı uçmak mı iyidir, yoksa uçağın içinde sağa sola dönüp sıkıntı yaşamadan uçuşa geçmek mi? Hadi bunu Pegasus adına sloganlaştıralım. 'Bizimkisi 77 cm değil, ama zamanında kalkıyor.' Anlayacağınız, Atatürk Havalimanı yoğunluğundan kaçıp Sabiha Gökçen rahatlığında sefer yapmak Pegasus'a önemli bir avantaj sağlamış durumda. Zamanında kalkıp ve inen uçakların doluluk oranı da yüzde 70'ler seviyesine yaklaşmak üzere.
ONUR, ONURUNU KURTARDI Hollanda tarafından 12 Mayıs 2005 tarihinde Onur Air uçaklarına gerekçesiz olarak konan ve 12 gün süren uçuş yasağı hakkında o tarihlerde üzerimize düşeni gereğinden fazlasıyla yapmış ve bunun haksız bir uygulama olduğuna dikkat çekmiştim. Merkezi İngiltere'de bulunan International Bureau Aviation (IBA) tarafından aylar süren detaylı inceleme sonrasında Hollanda'nın bu yasağının havacılık kuralları ve hukuksal davranış modellerine uymadığı ortaya çıktı. Yani boşuna yazıp çizmemişiz. Bu konuyu bilmeden yazıp çizen, bana da laf göndermeye çalışanlara duyurulur. Böyle bir sonuç ortaya çıkınca haklı olarak Onur Air, Hollanda'da yargıya başvurmuş. Onur Air bu davayla, itibarının iade edilmesi ve kendilerinden özür dilenmesini bekliyor. Yetmedi yine haklı olarak, 30 milyon euro civarında tazminat talebinde bulunmaları söz konusu. Bende haklı olarak Onur Air ve herhangi bir Türk şirketinin basit hatalar yüzünden yabancılara koz vermemesini istiyor, savunmak değil başarılarıyla övünmek istiyorum.
İŞADAMLARI KANATLANIYOR Bu haftaki Yeni Para'da dergisinde iş adamlarımızın özel uçaklara olan ilgisi bir dosya olarak yer alıyor. Ekonomik krizlerle birlikte iş adamlarımızın özel jetlerini elden çıkardıklarını biliyorduk. Yeni Para'nın haberine göre vaziyeti düzelten iş adamlarımız yeniden kanatlanmaya başlamış. Demek ki havadan da bakıldığında ekonomi iyi yönde gidiyor. Ayrıca, iş adamlarımız sadece uçak almakla kalmıyor, kendi uçaklarını talep edenlere de saati 200 ile 5 bin 500 euro arasında değişen rakamlardan kiralıyorlar. Ve 36 şirket bu alanda faaliyet gösteriyormuş.
|