![](http://img.sabah.com.tr/i/1_pix_trans.gif) ![](http://img.sabah.com.tr/i/bugunku_diger_yazi.gif) |
|
İkiz kardeşler yine gözde
Türk halkını ilk yerli buzdolabı ve çamaşır makinesi ile tanıştıran Koç Grubu Arçelik markası ile yurtiçinde, Beko ile de yurtdışı pazarında büyüdü....
Türk halkı için Arçelik markası farklı bir anlam taşır. Çünkü ilk yerli çamaşır makinesini ve ilk buzdolabını Türkiye Arçelik adı ile tanıdı. Vehbi Koç'un önderliğindeki Koç Grubu'nun 1955 yılında kurduğu Arçelik geçtiğimiz ay bu ilklerine ilk yerli çamaşır kurutma makinesini de ekledi. İlk yıl 2000 bin adet üretilecek olan bu yeni ürünün de tam 170 bini şimdiden yurtdışında pazarını buldu bile. Üretim yolculuğuna Sütlüce'de çıkan Arçelik, 1968 yılında Çayırova'ya taşındı. 1975'te Eskişehir Buzdolabı, 1979'da İzmir Elektrik Süpürge, 1993'de de Ankara Bulaşık Makinesi işletmeleri faaliyete geçti.
İHRACATIN ADI BEKO Koç dayanıklı tüketim mallarında Türkiye'de Arçelik markası ile büyürken, ihracatın kapılarını ise Beko ile açtı. Beko'nun Koç Grubu'na geçiş öyküsü de oldukça ilginç. 1950'li yıllarda Koç Holding'in kurucusu Vehbi Koç, Türkiye'ye döviz kazandıracak bir ürün arayışındaydı. O yıllardaki ülke koşulları çerçevesinde bir salça ve konserve fabrikası yatırımı için bu alanda tecrübe sahibi olan Bejerano ile ortaklık kuruldu. 1954'te kurulan şirketin ismi Bejerano ile Koç'un ilk iki harflerinin birleşmesiyle Beko olarak tescil edildi. Ancak ülkenin içinde bulunduğu durum nedeniyle şirket faaliyete geçemedi. O yıllarda General Elektrik ampullerinin satış ve bayiliğini kurma fırsatı doğunca konserve şirketinin ismi Beko Ticaret olarak değiştirildi.
75 MİLYON ÜRÜNÜ KULLANILIYOR 1977 yılına gelindiğinde Arçelik distribütorlüğünü Atılım'a devreden Beko Ticaret, 1983'te Beko markası adı altında Türkiye beyaz eşya sektöründe faaliyet göstermeye başladı. Koç Holding'in 1990'lı yıllardan itibaren yurtdışına yönelmesiyle birlikte Beko ihracat markası olarak belirlendi. 2000'e gelindiğinde ise Koç Holding'in yeniden yapılanması sonucu Beko, Arçelik ile aynı çatı içine girdi. Böylece Koç'un dayanıklı ev aletlerinde Türkiye'deki yüzü Arçelik, yurtıdışındaki yüzü de Beko oldu. Yurtdışına kendi markası ile satış yapan ilk marka olma özelliğini taşıyan Beko'nun sloganı ise 'dünya markası' idi. Gelinen noktada dünyanın 100'den fazla ülkesine Beko'nun ulaştığı görülüyor. Bugün Koç'un amiral gemisi Arçelik AŞ'nin vizyonu 5 yıl içinde kendi sektöründe dünyanın en çok tercih edilen ilk on markasından biri olmak olarak özetleniyor. Şirket içinde Arçelik, Beko, Altus, Elektra Bregenz, Blomberg, Arctic, Leisure, Flavel ve Tirola markaları ile yola devam ediyor. Arçelik'in rakamlarına göre dünyada kullanımda olan ürün sayısı 75 milyonu aşmış durumda.
|