Şehirlerimiz 'gaz'a geldi kombi pazarı büyüdü
Temiz ve birim enerji fiyatı da ucuz olduğu için doğalgazın pazardaki ağırlığı artmaya başladı. Bu da kombi pazarında ciddi bir büyüme yarattı Sektörün soğutma bölümünde ise farkındalık ile birlikte talep büyüyor. Klima pazarında en büyük sıçrama 2003 ve 2004 yılları içinde yaşandı.
Ülkemizde ısıtma ve soğutma sektörü son dönemde hızlı bir büyüme içinde. Sektörün ısıtma ayağındaki büyüme potansiyeli doğalgaz kullanımının yaygınlaşması ile doğrudan ilişkili. Bilindiği gibi petrole bağlı olarak sıvı yakıt (motorin ve fuel oil) fiyatları dolar bazında yüzde 80-90 artı. Bunun sonucunda konutlarda ısıtma amaçlı sıvı yakıt kullanımı büyük oranda azaldı. Temiz ve kullanımı kolay olmakla beraber birim enerji fiyatı da ucuz olduğu için doğalgazın pazardaki ağırlığı artmaya başladı. Yakın zamanda 35'in üzerinde kentimiz doğalgaza kavuşacak. Dolayısıyla bu illerdeki yaklaşık 1.5 milyon konut, sektörün potansiyel hedefi konumuna gelecek. Bu gelişmenin dışında, bugün her 100 haneden 80'inde kalorifer olmaması ve yıllık ortalama yeni konut talebinin 600 bin civarında seyretmesi de sektörün büyüme potansiyeline işaret ediyor. 2005 yılında, 2002'ye göre yüzde 51'lik bir artış yakalanması ısıtma cihazlarının geleceğinin parlak olduğunun bir göstergesi. İç pazarda 2004 yılında bireysel ısıtma sistemlerinde yüzde 20-25 civarında büyüme gerçekleşirken merkezi ısıtma sistemlerinde yüzde yüzde 15-20 düzeyinde bir daralma oldu. 2005 yılının ilk 7 aylık verileri ise yüzde 10 civarında bir büyümenin gerçekleşeceğini gösteriyor.
EN BÜYÜK SIÇRAMA 2003'TE OLDU Sektörün soğutma ayağında ise erişebilirlik ve farkındalığın artmasıyla talep yükseliyor. 1999 2004 yılları arasında pazardaki büyüme miktarı yaklaşık olarak yüzde 400 civarında oldu. Pazar büyüklüğünde ki en büyük sıçramalar 2003 ve 2004 yıllarında gerçekleşti. Bu hızlı artışların en önemli nedeni olarak 2001 yılında meydana gelen ekonomik krizin atlatılması ve istikrarlı bir ekonominin sağlanması ve bu gelişime bağlı olarak gerçekleşen satış fiyatlarındaki önemli düşüşler gösterilebilir. 2005 yılının da sektör açısından büyümenin devam edeceğini düşünüyoruz. 2004 yılı klima satışları yaklaşık 550.000 set ( 250 milyon dolar) olarak gerçekleşti. Pazarda hakim olan ürün ise yüzde 96'lık bir payı ile düşük fiyatlı evsel kullanıma seslenen duvar tipi split klimalar. Ticari işletmelerde kullanılan kaset, yer/tavan ( konsol ) ve salon tiplerinin ise fiyatlarının daha yüksek olması nedeni ile pazardaki payları oldukça düşük. Isıtma, soğutma havalandırma, su arıtma ve basınçlandırma sektörüne 1954 yılında Alarko Sanayi ve Ticaret A.Ş olarak adım attık. 1998 yılında da alanında dünyanın lider kuruluşu Carrier ile eşit oranda ortaklığa girerek Alarko Carrier Sanayi ve Ticaret A.Ş. adını aldık. 1992 yılında halka açıldığımızdan bu yana İMKB'de hiç zarar açıklamayan şirketler arasında yer alıyoruz. 2004 sonu itibarı ile ise 197.5 trilyon TL net ciroyaulaştık. 2005 yılı ciro hedefimiz ise 200 trilyon TL üzerinde.
ÇİN'E BİLE ÜRÜN SATIYORUZ Alarko Carrier olarak bugün, Bakü-Ceyhan boru hattındaki kontrol istasyonlarından Fenerbahçe Stadyumu'na, Kanada Büyükelçiliği'ne, Dışişleri Bakanlığı Ek Binası'ndan Ankara'nın yeni kongre merkezi olmaya aday Ankara Sheraton Oteli'nin ek binasına, Alanya Royal Pergasos Oteli'e, İstinye Bay Konakları'na kadar geniş bir yelpazede iklimlendirme faaliyetleri sürdürüyoruz. Bu yıl ilk 10 ayda 22 milyon doları geçtik. Yıl sonu hedefimiz 26 milyon dolar. ihracatta yüzde 20'den fazla bir büyüme kaydettik. 2005 yılı için ise 25 milyon dolarlık ihracatı hedefliyoruz. Başlıca pazarlarımız Yunanistan, Hollanda, Rusya, Azarbeycan, İngiltere, Romanya, Birleşik Arap Emirlikleri, Gürcistan, Fransa, Çin, İtalya, Hindistan, Avusturya, Mısır, Litvanya, Şili, Almanya, Lübnan, Azerbaycan ve Pakistan. Bir diğer ihracat pazarımız olan Çin'e de yine Gebze Fabrika'mızda ürettiğimiz klima cihazlarını satıyoruz.
|