Geçen hafta gazetelerde gündeme gelen üç konunun belirgin bir ortak tarafı var. Galataport, Star radyolarının satışı ve en tazesi de üniversitede birkaç yüz kişinin katılacağı bir tartışma ortamının milli mesele haline getirilip, rakip fikirlerin tartışılmasına tahammülsüzlüğün sergilendiği süreç... Şimdi bu olaylarla bir etkinlik arasında bir ilinti kurmaya çalışalım; dünya nerelere gelmiş ona bir bakalım... İstanbul 27-30 Ekim tarihleri arasında Marketingist'in ikincisine ev sahipliği yapmaya hazırlanıyor. Bu yılki Pazarlama Fuar ve Konferans etkinliğinin ana konusu şu: RekabetçiZekâ... Geçen yıl etkinlikleri 11 bin kişi izlemiş. Bu yıl 15 bin kişi bekleniyor. 75 tane panel ve konferans var. 16 tanesi yabancı, 200 konuşmacı sahne alacak. Rekabetçi Zekâ'nın bütün boyutlarının tartışılacağı etkinliklerde ben de hasbelkader "Kahrol Düşman" başlıklı bir konuşma yapacağım. Benim ilgimi çeken konuların başında ise rekabetanalizi geliyor. Konuşmacılardan IraWrinkler'i merakla bekliyorum. Wrinkler stratejik bilgi toplama uzmanı ve NSA'nin (NationalSecurityAssociation/Milli Güvenlik Birliği) eski üyelerinden. Rekabetin ne yaptığının ve piyasa koşullarının yakından izlenmesi meselesi artık endüstri casusluğunu aşmış. Öte yandan pazar ve rekabet hakkında derinlikli bilgi edinmek hiç de zor değil. Bunun için, internetin başına geçip arama motorlarını doğru dürüst kullanmak, rakibin mağazalarından bir iki alışveriş yapmak, çevrede birkaç ikili görüşmede bilgi toplamak, medyayı analitik bir gözle izlemek yeterli... Özetle, hiç de gizli olmayan bilgiye ulaşmak ve bunları birleştirerek rekabet ve pazarı avcunun içi gibi bilmen işten bile değil. Yeter ki yöntem bilinsin... Dünyadaki akım, rekabeti yok etmek değil. O, ortaçağda kaldı. Şimdilerde geçerli olan yaklaşım tersine rekabete alabildiğine kapıları açmak fakat bu arada da rekabetçi zekâyı devreye sokmak. Örneğin Türkiye aleyhine konuşanları susturmak yerine, Türkiye'nin kendi algılanmasını doğru yönetmesini sağlamak. Pazar ve rekabet bilgilerini gazetelerden öğrenip hayıflanmak değil; bu bilgileri önceden edinmek. Star medya grubunu Canwest'in almasına hayıflanmak değil; bu medya devi karşısında yeterli bilgilenmeyi edinerek doğru stratejileri geliştirmeye bakmak... Rekabetçi zekâmızı geliştirmek zorundayız. Kaçış yok...