|
|
|
|
|
|
Ödevi bir korku nesnesi olmaktan çıkarmak gerekir
Okuldaki başarısızlığın önde gelen nedenlerinden biri de, daha çok zeki çocuklarda görülen öğrenme bozukluğu. Uzmanlara göre bunun çözümü, ödevleri eğlenceli hale getirmek ve profesyonel yardım almaktan çekinmemek
İnsani Değerler ve Ruh Sağlığı Vakfı Başkanı Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, sorularımızı yanıtladı:
Öğrenme bozukluğunun nedenleri nelerdir? Çocuğun başarısızlığı çalışmamasının (ya da çalışması için uygun şartların hazırlanmamasının) yanı sıra başka bir nedenden de kaynaklanıyor, çocuk öğrenme bozukluğu yaşıyor olabilir. Okuma bozuklukları, hesaplama bozuklukları öğrenme güçlüğünden ileri gelebilir. Zeki olduğu halde okul başarısı iyi olmayan, mesela astronomiyle ilgili son bulgulardan haberi olup da basit bir matematik problemini çözemeyen çocuklar vardır. Bu çocukların sorunu büyük ihtimalle fizyolojik kökenlidir. Öğrenme bozukluğu fizyolojik bir olaydır. Normalde sol beyin sağ beyne göre biraz büyüktür. Öğrenme güçlüğü çeken çocuklarda ise sağ beynin ve sol beynin eşit olduğu, hatta sağ beynin daha büyük olduğu tespit edilmiştir. Çocuklar sorunları söz diliyle anlatamaz, davranış diliyle anlatırlar. Bu davranışlardan biri de okul başarısızlığı, tembelliktir. Böyle bir sorun yaşanıyorsa, aileler bunu kendi başlarına çözmek için vakit kaybetmeden bir profesyonele başvurmalıdırlar. Öğrenme güçlüğü çeken bir çocuk bize geldiği zaman çocuğun beyninin fizyolojik durumuna, beyninde stres bulgularının olup olmadığına ve öğrenme modeline bakıyoruz. Zeka, dikkat testi gibi bilgisayar ortamında yapılan testler uyguluyoruz. Anlama, kavrama ve konsantrasyon durumunu, okuma, yazma, akıl yürütme ve hesaplamasını da değerlendirdikten sonra çocuğun öğrenme özellikleri hakkında fikir sahibi oluyor, gerekiyorsa terapi uyguluyoruz. Bilgisayarlı eğitim modülleri ile de çocuğun düzensiz çalışan sinir alanlarını güçlendirici tedaviler yapılır, stres düzeyi yüksekse ona göre tedbirler alınır. Çocuğun ilgi alanları kullanılarak öğrenmeyle ilgili yeni yöntemler geliştirilir.
Oyun çağında olan bir çocuğun yapmakta zorlanması normal değil mi? Oyun çağındaki çocuklara ödev yapmanın zor gelmesi çok doğaldır. Önemli olan ailelerin eğitim hatası yapmadan çocuğun ders çalışması için gerekli koşulları hazırlayarak ders çalışmayı zevkli hale getirebilmeleridir. Ailenin çözemeyeceği birtakım sorunlar yaşanıyorsa bu da profesyonel destekle rahatça halledilebilir.
HATA HERKESİN Sizce en önemli eğitim hataları neler? Çocukların ödeve soğuk bakmaları ve ödev yapmak istememelerinde ailelerin ve öğretmenlerin bazı yanlış tutumlarının etkisi olabilir. Temel konumuz aile içi ilişkiler olmakla birlikte, bu konuda öğretmen davranışlarıyla ilgili birkaç saptama yapmak da faydalı olacaktır. En azından anne babaların dikkatleri bu konuya çekilirse çocuklarının öğretmenleriyle eşgüdüm halinde ödev yapmama sorununa çare bulabilirler.
ÇOCUĞU SIKMAYIN Ödev bir korku nesnesi haline geldiyse ne yapmalı? Ödev çocuk için bir korku nesnesi haline geldiyse çocuk ödevden de okuldan da soğur. Okul günleri aklına geldikçe bile irkilir, o günleri nefretle ve soğuk duygularla hatırlar. Böyle durumlarda çocuğun öğrenmesi de zaten kalıcı olmaz. Ödevi böylesi bir korku aracı haline getirmeme konusunda anne babalar kadar öğretmenler de duyarlı olmalıdır. Verilen ödevler bütünleştirici, konunun anlamına yardımcı, çocuğu sıkmadan merak uyandıracak mahiyette az ama öz olursa, çocuk için daha faydalı olacaktır. Çok başarılı bir öğretmen emekli olurken genç bir meslektaşı kendisine başarısını neye borçlu olduğunu sormuş, başarılı öğretmen şöyle cevap vermişti: "Öğrencinin başarılı olabilmesi için dersi sevmesi, dersi sevebilmesi için öğretmeni sevmesi, öğretmeni sevebilmesi için de öğretmenin öğrenciyi sevmesi gerekir. Öğrenciyi seversen ona öğretmek daha kolay olur."
AİLELER DE ZORLUYOR Öğrenciyi azarlayan, aşağılayan, hata yaptığı zaman yerin dibine batıran, arkadaşları arasında küçük düşüren öğretmen modeli bu çağın modeli değildir. Ne yazık ki öğrencileri aşağılayan, kaba kuvvet uygulayan öğretmenlere rastlayabiliyoruz. Halbuki çocukta korku duygusu yerine sevgi duygusunu harekete geçirerek öğretmek çok daha kolaydır. Öğretmen öğrenciye sevgiyle yaklaştığı zaman çocuğun beyni öğrenmeyle ilgili bir mutluluk kimyasalı salgılar ve öğrenme kalıcı hale gelir.
Aileler genelde ne tür hatalar yapıyor? Ailelerin yaptıkları eğitim hatalarından ilki ise çocuk okuldan gelir gelmez onu dersin başına oturmaya zorlamaktır. Dinlenmesi için hiç fırsat vermeden, hemen ödevini yapmaya zorlamak çocuğun ödeve karşı antipati duymasına, kötü duygular beslemesine neden olur. Bazı anneler sanki çocuk ödevi olduğunu, ders çalışması gerektiğini düşünemeyecekmiş gibi masanın başına oturtana kadar çocuğa sürekli çalışması gerektiğini hatırlatırlar. Çocuk hiç dinlenmeden ödeve başlatılırsa ödevden de oyundan bir tat alamaz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|