|
|
Tüpraş'ta POAŞ ve ENI farkı
Yabancı firmaların Tüpraş'ın ihalesine katılımında, Türkiye'nin Doğu-Batı Enerji Koridoru olma stratejisinin etkili olduğunu söylemek mümkün. Mesela, bunlardan Macar MOL ile Avusturyalı OMV, BOTAŞ'la, Türkiye'nin Avrupa'ya yönelik doğalgaz boru hattı projelerinden birinde ( Nabuco ) işbirliği yapıyor. Bu ihaleye katılmalarında projenin ve ortak iş yapmanın etkisi fazla. Fakat, Tüpraş'ın tüm rafineleriyle kontrolüne girmesinde ekstra avantaj sağlayacak iki şirket var; İtalyan Eni ve Petrol Ofisi. Dolayısıyla bu ihalede ikisi daha agresif olabilir. Eni, aynı zamanda Rusya-Türkiye arasındaki en önemli proje olan Mavi Akım Doğalgaz Boru Hattı'nın hem yapımcısı hem de yüzde 50 hissedarı. İhaleye katılmayan Ruslarla da iyi ilişkileri söz konusu. Kazakistan'ın en büyük petrol yataklarının yer aldığı Kaşagan Bölgesi'nin operatörü. Eni, Baku-Ceyhan Boru Hattı ile gelecek Kazak ve diğer kanallardan gelecek Rus petrollerini Türkiye'de işleyecek bir de rafineri sahibi olursa, iç piyasada gaz ve petrol dağıtımı yapmak için de kesinlikle devreye girecek, bölgede etkin oyuncu olacak. Petrol Ofisi ise Türkiye'nin iç piyasadaki en etkin akaryakıt oyuncusu. Halen daha bütün havalimanlarında, belediyelerde özetle resmi kurumlara akaryakıt sağlamada Petrol Ofisi'nin ayrıcalığı ve üstünlüğü var. Mesela, havalimanlarında THY'ye yakıt satmada henüz rekabet dahi yok. İçerde güçlü bir bayi ağı olan Petrol Ofisi'nin, Tüpraş'a Oyak'tan daha fazla asılması için yeterince gerekçe var.
|