kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Gazi Ercel @ SABAH
 

Enflasyon hedeflemesinde seçim yapılmalı

IMF, geçen hafta ülkemize gelen heyetinin ne gibi konular üzerinde duracağına dair bir basın açıklaması yayınladı. Ben de dahil olmak üzere, daha önce medyada bu konuya eğilenler, imzalanan stand-by anlaşması ve niyet mektubuna bakıp, orada yer alan konuları "IMF bunları gözden geçirecek" diye sıralamıştık. 6 Eylül'de yayınlanan bu basın bildirisi sonrası, "acaba değişiklikler var mı?" diye merak edip bakınca, yapısal reform gündeminde bundan sonra atılacak adımlara ilişkin bazı yeni konularla karşılaştım.
Belirtilen yeni konulardan birisi de, "Ocak 2006 başında formal enflasyon hedeflemesine başlanması için Merkez Bankası'nca yapılan teknik hazırlıkların" görüşülmesiydi. Konu yeni değildi. Hem niyet mektubunda yer almıştı, hem de IMF'nin yakından takip ettiği bir konuydu. "Son safhada bir daha bakalım" denmiş olsa gerek.
Türkiye yıllardır formal değil de "örtük" enflasyon hedeflemesini uyguluyor. Artık örtünmenin gereği yok, açılıp saçılma zamanı geldi. 2006 yılı başında bu gerçekleşecek. Dolayısıyla, teknik konularda bir sorun olacağı kanısında değilim. Olsa olsa, enflasyon hedeflemesine ilişkin vizyon, teori ve dünya örnekleri konusunda bir çalışma olabilir. Bunun ise en can alıcı noktası, enflasyon hedeflemesi sisteminin "tam mı" (full-fledged inflation target), yoksa "hafif mi" (inflation targeting lite) şeklinde uygulanacağına karar vermektir.
Dünya para politikası uygulamasında, iki tür enflasyon hedeflemesi vardır. Birincisi, tam enflasyon hedeflemesi denilen, sadece hükümetçe veya merkez bankasınca hedeflenen enflasyona kilitli para politikasıdır. İkincisi ise, hafif, 'light' daha doğru İngilizce ile 'lite' sıfatı kullanılarak uygulanan sistemdir. Burada tek hedef enflasyon değildir. Başka hedefler de vardır.
Tam enflasyon hedeflemesini uygulamak için şartlar bellidir. Kredibilitesi yüksek bağımsız bir merkez bankası, sağlıklı kamu finansmanı, etkin finans piyasası, bunun olmazsa olmaz koşullarıdır. Bu durumda merkez bankası enflasyon hedefine kilitlenir. Başka bir konuyu düşünmez olur.

Light hedefleme
Hafif enflasyon hedeflemesi, yukarıdaki şartlar tam olarak oluşmadığı ortamlarda uygulanır.
* Merkez bankasının düşük kredibiliteye sahip bulunduğu ya da tam bağımsızlığına kavuşamadığı,
* Kısa vadeli faiz oranları ile enflasyon ilişkisinin az olduğu,
* Derinliği az ve iyi çalışmayan mali piyasaların mevcut bulunduğu,
* Dolarizasyonun para politikasını etkisizleştirdiği,
* Kamu maliyesinin sorunlarının çözümlenemediği,
* Dalgalı kur dışında döviz kuru rejiminin geçerli olduğu,
* Ekonomik şoklara açık, ülkelere hafif sistem önerilmektedir. Burada merkez bankalarının, enflasyon dışında sürdürülebilir büyüme, düşük işsizlik, finansal istikrar gibi başka hedefleri de vardır. Enflasyon hedefi konusunda kesin söz vermezler. "Tek haneli düşük enflasyon hedefimizdir" derler, geçerler.
Dünyada 2001 yılı sonu itibariyle, enflasyon hedeflemesine dayalı para politikası uygulayan 42 ülkeden, 18'i "tam" sistemi benimserken, 24 ülke "hafif" sistemi tercih etti.
Dolayısıyla, Türkiye önce bu seçimi yapmak zorundadır. 2006 yılı başında formal enflasyon hedeflemesine geçişte "tam" sisteminin uygulayacağı kararlaştırılır ve açıkça beyan edilirse, o zaman teknik hazırlığı Merkez Bankası'nın değil, hükümetin yapması çok daha doğru olur. Çünkü, tam enflasyon hedeflemesi Hükümete çok büyük sorumluluklar ve görevler vermektedir.



MERKEZ'İN FAİZ KARARI DOĞRU

Merkez Bankası kısa vadeli faiz oranlarının değiştirmedi. Karar doğruydu. Zira uluslararası petrol fiyatlarındaki artışların ve hizmetler sektörünün inanılmaz fiyat inatçılığının enflasyon konusunda önümüzdeki dönemi olumsuz etkilemesi kaçınılmaz. Büyüme ise yüzde 5'ler gibi bir çok ülkeye kıyasla yüksek düzeyde.
Buradaki sorun, artış ve azalış kararları ile sinyal görevini giderek etkin yapmaya başlayan kısa dönemli faizlerini, mevcut düzeyinini gereğinden daha yüksekte kalması. Daha önceki indirimlerde düşüş oranları fazla olsaydı, düzey sorunu da oluşmayacaktı.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Basel II karşısında KOBİ'ler ne yapmalı?   / 10-09-2005
 Basel II ve KOBİ'ler   / 09-09-2005
 Ulusal bir bankacının başına gelenler   / 07-09-2005
 IMF ile kesişme noktaları   / 05-09-2005
 Sermaye biriktirmek   / 03-09-2005
 Mortgage sistemi ve enflasyon   / 02-09-2005
 Katrina ve petrol fiyatları   / 31-08-2005
 İpotek bankacılığında Hazine garantisi: Düşük enflasyon   / 29-08-2005
 Formula 1 ve projecilik   / 27-08-2005
 Türk finans sektörü küresel reel sektörle tanışıyor   / 26-08-2005
GAZİ ERÇEL
Enflasyon hedeflemesinde seçim yapılmalı
IMF, geçen...
OKAN MÜDERRİSOĞLU
Başbakan'ın trafo zirvesi
Geçen hafta Yüce Divan...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Borsa yüzde 23 arttı yabancı yüzde 33 kazandı
Ağustos...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Tekel'de tekleme sebebi çok
Özel Tüketim Vergisi (ÖTV)...
Dünyanın yedinci harikası 3 yaşında
Dünyada rahim kanseri olduktan sonra doğum yapan yedinci, Türkiye'de...
Demirkollar evde yoklar!
Gamze Özçelik'in şikâyeti üzerine harekete geçen polis, Gökhan...
Çocuk korksa da okula gönderilmeli
Çocuk korksa da okula gönderilmeli
Profesör Dr. Bengi Semerci'ye göre okul korkusunun altında yatan...
Söğüt'te şenlik vardı
Söğüt'te şenlik vardı
Başbakan ve Bahçeli'nin katıldığı Söğüt Şenlikleri'nde milliyetçiler,...
IMKB
E: 32.203 D:% 2,28
DOLAR
S: 1,332 D:% -0,262
EURO
S: 1,653 D:% -0,211
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu