Hisar'ın ışığı ruh halidir
Ahmet Hamdi Tanpınar, "Beş Şehir" kitabında yer alan "Boğaz Sularında Batan Masal Gemisi" yazısında İstanbul Boğazı'nın bizzat kendisinin "sanatkarane, hatta müzikal" olduğunun altını çizdikten sonra, "Bu esrarlı dehliz öyle teşekkül etmiştir ki, bir tarafında yaşanan şey, öbür tarafında bir hatıra gibi tadılır" diyor. Nedenini de şöyle açıklıyor: "Çünkü güneş, Boğaziçi'nde doğup batmaz. Tıpkı hoparlörle dışarıdan dinlenen bir opera gibi, bütün hareket adesenizin dışında kalır: Siz yalnız musikiyi duyarsınız. Her iki kıyı birbirine saatlerin aynasını tutar." Anadolu ve Rumeli hisarlarını da ben, her zaman Boğaziçi'nin iki güneş saati olarak düşünmüşümdür. İki saat ki, Boğaziçi güneşin ışığını Rumeli Hisarı'ndan alıyorsa, ay ışığının gölgesi Anadolu Hisarı'na düşer. Bu saatin akrebi Rumeli Hisarı ise, yelkovanı da Anadolu Hisarı'dır. Bir hüzzam şarkının birbirini tamamlayan nakaratıdır ikisi de... Boğaz'ın paha biçilmez bu iki incisi, şimdi aydınlıkları ile birbirlerine saatlerin aynasını tutmaktalar. ETİ Şirketler Grubu, İstanbul Modern'de Fikret Mualla sergisine verdiği "sanatsal" destekten sonra, şimdi de Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın onayı ile "Anadolu ve Rumeli Hisarları Aydınlatma Seremonisi"ni başlatmış bulunuyor. "Lezzet Uygarlığı" nı şiar edinen ETİ Şirketler Grubu'nun katkısıyla İstanbul'un renk kataloğuna ışık ile bezenmiş bir renk armonisi eklenmiş oldu böylece.
KADIKÖY CANLANIYOR İstanbul'un aydınlığına renk katacak bir çalışma da Kadıköy Belediyesi- ÇEKÜL Vakfı ortaklığı ile Ekim 2004 tarihinde başlatılan "Tarihi Çarşı Canlandırma Projesi"nin uygulama aşamasına gelmesi... Tarihi Çarşı'nın imajının yeniden yaratılması için başlatılan proje; ekonomik, fiziksel ve tarihsel değer olarak önemini kaybetmeye başlayan Tarihi Çarşı'nın yeni stratejiler ve yeni bir model çerçevesinde "canlanması"nı amaçlıyor. Projenin geliştirilmesi için Kadıköy Belediyesi ve ÇEKÜL Vakfı'nın katılımı ile Çarşı Proje Ortaklığı (ÇPO) ve proje kapsamında geliştirilen fiziksel, ekonomik ve sosyal yatırımların gerçekleştirilmesini sağlamak üzere bir Çarşı Fonu oluşturulmuş... Proje, fiziksel gelişmenin yanı sıra, özellikle işsiz gençlerin yeteneklerinin artırılarak sürdürebilir yeni iş alanları yaratılmasını da hedefliyor.
AYDINLIK YAYILSIN Çarşının hedeflenen noktaya gelebilmesi için "yeni bir alışveriş anlayışı ve canlandırma koridorları" na ihtiyacı bulunuyor. Bunu için Çarşı ile Hasanpaşa, Yeldeğirmeni ve Moda semtleri arasındaki kentsel ilişki yeniden ele alınacak. Geçen cuma günü Tellalzade Sokak'tan başlayan uygulamalarla Tarihi Çarşı'nın renkleri geri dönüyor, tarihimiz yeniden renkleriyle buluşuyor. İstanbul, çarşıları ve hisarları ile aydınlanıyor. Umarım, bu aydınlık bütün bedenine yayılır. HAMİŞ: "Anadolu ve Rumeli Hisarları Aydınlatma Seremonisi" vesilesiyle, Ahmet Hamdi Tanpınar söz konusu olunca, biraz geç olsa da hatırlatmak istiyorum. Okuru kendinden menkul, magazin dergilerinin "kırmızı pabuçlu" bir yazarı, çalışkanlığının göstergesi olarak yayımladığı "elli" bilmem kaçıncı çalışması nedeniyle bir dergiye verdiği röportajda, "Huzur" romanını vesile ederek Tanpınar'a da dil uzattı. Tanpınar Hoca, onun gibi "kırmızı pabuç"lar ile magazin dergilerinde boy göstermedi, bilenler bilir, öğrencileri ve dostları arasında adı "Kırtıpil Hamdi" idi. Okuru kendinden menkul yazar, bu adın ne anlama geldiğini öğrensin, sonra da Tanpınar'ın tek şiir kitabı "Şiirler" ile kendi yazdıklarını bir daha okusun. Hiç olmazsa, "Ne içindeyim zamanın, / Ne de büsbütün dışında" dememek için...
|