|
|
|
|
|
Sınavı geçen üniversiteye girebilmeli
|
|
Boğaziçi Üniversitesi'nin eski rektörü Prof. Dr. Üstün Ergüder "Devletineğitim alanındaki politikasızlığının cezasını imam hatipliler ve meslek liselerine giden çocuklar çekiyor, haksızlık değil mi?" diyor.
Boğaziçi Üniversitesi'nin eski rektörü Prof.Dr. Üstün Ergüder ile söyleşimizin dünkü bölümünde liselerin 4 yıla çıkarılmasının etkilerini konuşmuştuk. Ergüder "Kaç yıla çıkarılırsa çıkarılsın fark etmez çünkü kimse liseye gitmiyor" diyordu. Ergüder'e göre asıl problem üniversite sınavı ve ona dershanelerde hazırlanma süreci. Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi Direktörü Üstün Ergüder ile meslek liseleri ve imam hatip sorununu da konuştuk.
Liselerin dört yıllık olmasından bahsediyorduk. Türkan Saylan diyor ki "Ben de 4 yıl okudum liseyi ama hiçbir şeye yaramadı, hayatımızdan çalınan bir dönemdi. Sonraki hükümet bu reformu ortadan kaldırdı." -Aslında ben de aynı dönemdenim. 4 yıl okudum ama ben şanslıydım Robert Koleji gibi bir okulda okuduğum için bir yıl daha keyfini sürdüm okulumun. Ama bizim zamanımızda "Olgunluk Sınavı" denilen bir sınav vardı. Bakın, liselerin dört yıl olması aslında öğrenci için iyi bir şeydir çünkü çocuklar daha iyi yetişirler. Ama bizdeki sorun başka. Öncelikle daha önce de söylediğim gibi liselerdeki çeşitliliği azaltmak lazım. Ayrıca meslek işini biraz markalaştırmak gerekiyor. Yani meslek liselerini çocukların gitmek isteyecekleri yerler haline getirmek önemli.
MESLEK LİSELERİ ÖZEL SEKTÖRE Yani herkes üniversiteye gitsin diye bir şey yok. -Bence şart değil. İyi bir meslek lisesi imkanı verirseniz niye üniversiteye gitsin ki? Meslek liselerinin piyasaya duyarlı olması lazım. Piyasa öylesine çabuk değişiyor ki bunu bürokratik olarak okulda oturup hissedebilmeniz ve öğrenciye anlatabilmeniz zor. Özel sektörün meslek liseleri işine el atması lazım. Ya da meslek odaları kurmak gibi çözümler bulunabilir. Oradaki eğitimin dinamik olması gerekir. Bugünkü şartlarda siz gidip meslek lisesi kuruyorsunuz, gidip devletten kadro olmanız gerekiyor. Sonra YÖK'e gidiyorsunuz, ardından onaydan geçiyorsunuz. Bir sürü kırtasiye işlemi. Üstelik meslek liseleri üniversite sistemi içerisinde kendilerini ikinci sınıf görüyorlar. Meslek liseleri çekici hale gelirse bu yapıdan kurtulmak mümkün olabilir. Bu iş için askerlik kullanımından faydalanmak da mümkün tabii.
Anlamadım. Askerlik nasıl kullanılacak? -Örneğin meslek eğitim alanlar yedek subay olsun gibi bir takım ödüllendirilmelere gidilebilir. Oraların cazip kılınması çok önemli.
Böylelikle üniversite kapılarına yığılma olmaz. -Bugün hangi üniversite rektörüne sorarsanız sorun üniversite sorununu çözmek için meslek liselerini güçlendirmekten bahsedecektir. Buna ben de dahilim. Ama geçenlerde bir meslektaşımız bizi eleştirdi ki bence tutumu haklı. Eski Tübitak Başkanı Tosun Terzioğlu'nun bir lafı var. Diyor ki "Arabayı atın önüne koyuyorsunuz."
KIZLAR İMAM MI OLACAK? Ne demek bu? Yani üniversitenin meselesini çözmek için meslek okullarını yaratmak doğru bir fikir değil. Meslek liselerini sadece o okulları yapılandırmak için gündeme getirmek daha doğru.
Bir de çözülmesi gereken imam hatip liseleri sorunu var. -Türkiye maalesef eğitim politikasını iyi tasarlayamamıştır. Bu yüzden çocukları çok değişik akımlara teslim etmiştir. 70, 80 ve 90'lı yıllardaki politikasızlığın cezasını bu çocuklara çektiriyoruz.
Zamanında bu okullar fazlasıyla tolere edildi. -Sadece tolere edilmekle kalmadı büyük destek gördü. O zamanlar Türk-İslam sentezi gibi bir şey adı altında bu okullar cesaretlendirildi. Yani Milli Eğitim sistemi doğru dürüst çalışmadı. Tevhid-i Tedrisat Kanunu'na uyulmadı.Yani devlet kendisi uymadı bütün bunlara. Senin normalde bir eğitim sistemin varsa niye tutup da imam hatip eğitimini ortaya sokuyorsun? Türkiye'de bu kadar çok imam ihtiyacı var mı? Ayrıca kızlar niye o okullara gidiyor?
KOLEJLERDE KARMAŞA OLACAK Peki çözümü nedir? -Zaten ortada bir yanlış duruş var. Başında çocuklara kimse "Siz bu liseyi bitirirseniz üniversiteye gidemezsiniz" demedi ki. Yapılması gereken şudur. Kimsenin hakkına hukukuna müdahale etmeden çözmek. O nasıl olacak? Bu okulları yavaşça sistemden çıkarmak gerekir. Ayrıca onlarla beraber meslek liselerine gidenler de cezalandırılıyor.
Yani isteyen herkes sınava girebilmeli. -Tabii. Benim için bir sınav varsa ve bu sınavı kim geçiyorsa buyursun kardeşim istediği yere gitsin. Yani ayrıntılarla ayrıntılarla uğraşmak bizi gerçekten uzaklaştırıyor. Yap sınavını koy kotanı, kim geçiyorsa geçsin. Bu ölçeği başaran kişiye "Sen nereden geliyorsun?" dersen insanların sinirini bozarsın, isyana teşvik edersin.
Siz rektörken bu sıkıntıları çokça yaşadınız anladığım kadarıyla. -Evet. Hep ikilemdir benim için, çok zorlanmışımdır. Rektörken bu kadar açık seçik konuşamıyorsunuz tabii. Türban meselesini de kapalı kapılar ardında eleştirdim hep. Şimdi daha rahat tabii.
Peki kolejler ne olacak? Yani 4 yıllık lise atağında bir karmaşa çıkmayacak mı? -Karmaşa yaratacağı kesin. Öncelikle bugünkü lise eğitimini masaya yatırıp "Nasıl eğitmek istiyoruz?" sorusunun cevabını bulmak gerekli. Onu yapmadan gerçekleşen değişiklikler hep yama olur.
|
|
|
|
|
|
|
|
|