|
|
|
|
|
Yabancı dil eğitimi yetersiz
|
|
Türkiye'de anlı şanlı üniversiteler bile geçmişe oranla iyi bir yabancı dil eğitimi veremiyor liseler nasıl öğretecek ki?.
iselerde öğretilecek ikinci yabancı dil fikrine nasıl bakıyorsunuz? - Vallahi bunlar hedef olarak güzel şeyler tabii. Ama ben bu eğitimi şu anda bu koşullarda verebileceklerine inanmıyorum. Anlı şanlı üniversitelerimizde bile doğru dürüst İngilizce eğitimi yok ki liselerde ikinci dil öğretilsin. Süleyman Demirel'den duymuştum. Birkaç rektör şikayette bulunuyordu "Aman efendim her yerde üniversite açılıyor neye yarayacak bunlar?" diye. O da "Açılsın açılsın başladı mı gider, hedeftir" diye cevap vermişti. Ben bu yaklaşıma pek katılmıyorum. Şu ana kadar üniversiteler bile başaramamış sen lisede nasıl başaracaksın? Hedeflerin de biraz akla yakın olması gerekir diye düşünüyorum.
"Anlı şanlı üniversitelerimiz bile doğru dürüst İngilizce öğretmiyor" dediniz. Örnek verebilir misiniz? -Örneğin Boğaziçi Üniversitesi. Canım gibi sevdiğim bir yer ama imkanlar o kadar zorlaştı ki.... Sayılar o kadar arttı ki... Acaba 70'li yıllarda öğrettiğimiz İngilizce bugün verdiğimizle aynı mı? Hiç sanmıyorum. Bugün güvenlik konferansındı bir öğrenci kalkıp İngilizce bir soru sordu. Boğaziçi'ndenmiş. Keşke suali İngilizce sormasaydı. Ortadoğu Teknik Üniversitesi de aynı durumda değil mi? Yani rahatlıkla söylüyorum çünkü ben orada bir yıl İngilizce hazırlık okudum, düzeyi biliyorum. -Ben de orada çalıştım, orasının da durumu aynı. Anlı şanlı üniversite derken kastettiklerim bu minvalde. Sadece kendi üniversitem olduğu için Boğaziçi'nin ismini rahatlıkla telaffuz edebildim. Üniversitelerinde hatası değil aslında. Şartlar belli, sayılar belli, koşullar ortada. Çok güç yabancı dil öğretmek.
Peki ya liseler? -İyi ya ben de onu söylüyorum. Anlı şanlı üniversitelerde yapılamıyorken liselerde nasıl olsun? Bir yerde bir hedef koyar ve hedefi gerçekleştirmezseniz bu sefer güvensizlik başlar. Aslında eleştirmekten de fazla hoşlanmıyorum. Yabancılar der ki "Biz sizin kadar kendi kendini döven millet görmedik" diye. Doğrudur. Bizde her önüne gelen eleştirir. 1.ve 8. sınıf arası son derece olumlu bir atılımdır. Ne kadar oturtuldu, uygulamada ne kadar başarılı olundu bilemiyorum ama olumlu bir adım. Bunun çok daha iyi koşullara getirilmesi gerekir. Müfredat gelişmeleri, sekinci sınıfa kadar giden öğrenciler, bunları hep bir paket halinde görmeliyiz. Ama tekrar ediyorum üniversite sınavını halletmeden liselerin sorunu kesinlikle çözülemez. Türkiye'nin gündeminde bir yara olarak kalamya devam eder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|