|
|
|
|
|
|
Ailenin kaygısı çocuğa yansıyor
* Okul açısından ceza ve ödül önemli mi? Okul yetişkin hayatına hazırlama açısından çocuğu disipline etmek durumundadır. Diyelim ki bir çekirdek ailede evde bir çocuk varsa, bu çocuğun kontrol edilebilmesi daha kolayken bir okuldaki yüzlerce öğrencinin kontrol edilebilmesi çok daha güçtür. Bu nedenle, okulda da disiplini sağlamak açısından bazı cezalar verilebilir. Ama bu cezaları verirken bazı durumlara dikkat etmek gerekir. Özellikle ergenlik dönemindeki gençler için onur kırıcı cezalar çok tehlikeli olabilir. Hatta, bazen bu nedenle intihar girişimleri bile yaşanabilir. Okul idaresi rehberlik servisleriyle koordineli olarak bu cezaları daha uygun hale getirebilir. Sorunlu olan bazı öğrencilerde, sorunun kaynağını bulup çözmek yerine direkt ceza vermek yöntemi faydalı olmayan bir yoldur. Bazen aileler çocuklarını korumak adına okul cezalarına ciddi tepkilerde bulunabiliyorlar. Ama eğer ortada gerçek anlamda yapılmış bir hata varsa, bu konuda aile tarafından okula destek verilmemesi, çocuğun zihninin karışmasına ve bu disiplinin artık işlevini yitirmesine neden olur. * LGS (Liselere Giriş Sınavı) için ekstra çalışma düzeni nasıl ayarlanmalı? Öğrencinin bu işi istemiş olması çok önemli. Sadece anne babalar tarafından LGS'de başarılı olması istenen gençler, çok ciddi sorunlar yaşayabiliyorlar. Aynı zamanda bu gençler, içinde bulundukları yaş grubu itibariyle de belli çalkantılar yaşıyorlar. Hepsi bir araya geldiğinde, çocukların üstesinden gelmeleri güç olan bazı psikolojik sorunlar ağırlıklı olarak ortaya çıkıyor. Çocuğu LGS için hiç zorlamamak gerekli. Zorlama kaygısını artırır, aileye karşı büyük tepkilere neden olabilir, öğrenmeye karşı daha da tepki duyabilir. LGS'nin hayatın tek yolu, öğrencinin geleceğine yönelik tek yol olarak gösterilmesi, öğrencinin çok ciddi sorunlar yaşamasına neden olabilir. Bunun yerine, LGS'yi geleceğe yönelik bir meslek kazanmak ve bir kariyer edinmek yolunda basamak olarak gösterebilmek daha faydalıdır. * Sınav stresinden korunması için neler yapılabilir? Sınav kaygısıyla ilgili ABD'de yapılan bir araştırmada öğrencilerdeki sınav kaygısı genel nüfus içinde yüzde 18 olarak bulunmuş. Benim önceki yıl Türkiye'de yaptığım bir araştırma yüzde 28 olarak gösterdi. ABD'de her dört öğrenciden biri yoğun sınav kaygısı yaşarken, Türkiye'de bu oran biraz daha yüksek; neredeyse üç öğrenciden biri gibi. Türkiye'de bu sınavlara yüklenen anlam daha fazla olduğu için kaygı artıyor. Sınav kaygısının azaltılmasında aile önemli bir etken. Özellikle LGS'ye hazırlanan öğrencilerle yaptığımız çalışmalarda daha çok üzerinde durduğumuz konu, ailenin kaygısını azaltmak oluyor. Ailenin kaygısını azaltabildiğimiz oranda öğrencinin de kaygısını azaltabiliyoruz. LGS'den sonra depresyona giren velilerle de karşılaşıyoruz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|