Procter &Gamble, 57 milyar dolara Gillette'i satın almak için anlaştığını açıkladı. Grup böylece tüketim ürünleri alanında Unilever'i geçip birinci oldu.
P&G'nin en pahalı tıraşı
2005 yılının ilk satın alma operasyonu ABD'den geldi. Dünyanın ikinci büyük tüketim malları üreticisi P&G ile Gillette 57 milyar dolara evlendi... İki şirketi bu evliliğe, Wal-Mart gibi dev marketlerin toptan alımdaki fiyat baskısının zorladığı belirtildi. P&G bu birleşme ile Unilever'i de tahtından etti.
Dünya piyasaları dün Procter&Gamble'ın, Gillette'i satın aldığı haberiyle çalkalandı. P&G, Gillette'i 57 milyar dolara kendi bünyesine katmak için anlaştığını açıkladı. Yılın ilk büyük birleşmesi iki Amerikan şirketi arasında oldu. Dünyanın ikinci büyük tüketim ürünleri şirketi Procter&Gamble (P&G) Gillette'i satın alarak, en büyük rakibi Unilever'i de geride bıraktı. Maliyetleri kısarak özellikle Çin'in yarattığı baskıyı azaltmak isteyen şirketlerin satın alma ve birleşme yoluyla yollarına devam etme süreci de hızlanıyor. Satınalma ve birleşmeler 2004'te dünya genelinde 283.7 milyar dolara ulaşarak tarihinin en yüksek rakamına çıktı.
YENİ EVLİLİKLER OLACAK Analistlerin yorumuna göre P&G ile Gillette'i bir araya getiren nedenlerin başında Wal-Mart gibi dev marketler geliyor. Bu marketler ürünlerin toptan alımında şirketlere baskı yaparak fiyatı çok aşağıya çektiği için çoğu üretici neredeyse zararına satış yapmak durumunda kalıyor. Üreticiler de devlerin karşısında dirençlerini artırmak için evlilikten başka çıkar yol olmadığını biliyor. Analistler, bu öngörüden hareketle P&G ile Gillette evliliğinin sektörde yeni evlilikleri teşvik edeceğini vurguluyor.
YÜZDE 18 FAZLA ÖDEDİ Gillette satışının tamamlanmasıyla ortaya, Pampers marka bebek bezinden Duracell pillere kadar dünyada yaygın olarak tüketilen pek çok ev ihtiyaç maddesini tek çatı altında üreten bir şirket
çıkacak. İki şirketin yıllık toplam satışlarının 60 milyar doları aşması bekleniyor. Tıraş bıçaklarıyla tanınan Gillette'e piyasa fiyatının yüzde 18 üzerinde fiyat ödemeyi teklif eden P&G, birleşmeden sonra giderlerini 16 milyar dolar azaltmayı planlıyor. Toplam 140 bin kişiye ulaşacak istihdam ordusunu da yüzde 4 azaltacak olan P&G, yaklaşık 6 bin çalışanını işten çıkaracak. P&G, gelecek 18 ay içinde de 22 milyar dolara kadar hisse geri alımı yapmayı planlıyor. Açıklamanın ardından Frankfurt Borsası'nda Gillette hisseleri yüzde 9.5 yükselirken, P&G hisseleri New York kapanışının yüzde 4.7 altına indi.
300 MARKALI ÜRÜN Araştırma şirketi Dealogic, P&G birleşmesinin JP Morgan Chase& Co'nun geçen yıl 56.8 milyar dolara Bank One Corp'u satın almasından bu yana gerçekleşen en büyük satış olacağını vurguladı. Anlaşmaya göre P&G, her bir Gillette hissesini 0.975 P&G hissesi ile değiştirecek. Buna göre Gillette'in beher hissesinin değeri 53.94 dolara geliyor. Bu fiyat da satılan şirketin perşembe günkü kapanışının yüzde 18 üzerinde gerçekleşmiş oluyor. P&G'nin 2004 cirosunun 50 milyar dolar, Gillette'in ise 10 milyar dolarolacağı öngörülüyor. Dünyanın ikinci büyük tüketim malları üreticisi P&G'nin 160 ülkede 300 markalı ürünü bulunuyor.