|
|
|
|
|
|
THY'de Alarm
Şok rapor: THY uçuş güvenliğine önem vermiyor! Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü THY'yi kritik bir raporla uyardı. Kalite Güvence Birimi bir yıldır uçak-personel denetimi yapmadı.
Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün raporunda "THY'nin 2004 yılı denetleme programının büyük kısmı gerçekleştirilememiştir" deniyor.
ULUSLARARASI İTİBARI TEHLİKEYE GİRER THY'nin bu ihmalinin uluslararası bakım yetkisini tehlikeye sokabileceği belirtiliyor. Lisans iptali gündeme gelirse THY'nin 100 milyon dolarlık geliri ve dış saygınlığı darbe yer.
PARÇA DEĞİŞİMİ ERTELENDİ Raporda THY'ye yönelik çarpıcı eleştirilerden biri de, yaz sezonunda bir uçağın ömrü dolan parçasıyla ilgili.
THY parça için önce ek süre istedi. Ek süre dolunca "Yoğunluk" gerekçesiyle ikinci kez erteleme talep etti.
Raporda "Mevzuata aykırı olmasına rağmen milli menfaatler düşünülerek erteleme yapıldı" dendi.
Sıfır hatayla bakım yaptık THY Genel Müdürü Gündoğdu raporu görmediğini belirtip "Denetimin bir kısmı eksik olabilir. Ama bu, yetkinin askıya alınması demek olmaz. Lufthansa'nın bakımını sıfır hatayla yaptık" dedi.
Havada alarm
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Türk Hava Yolları'nı uçuş güvenliğine önem vermemekle suçladı. Raporda, uçuş için önem taşıyan şirket içi kalite denetiminin bir yıldır yapılmadığı vurgulandı.
Türk sivil havacılık sektörünü, uçuş güvenliği başta olmak üzere her açıdan denetleyip yönlendiren Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), Türk Hava Yolları'na şok suçlamalarda bulundu. Genel Müdürlük THY'nin uçuş güvenliğine yeteri kadar önem vermediğini öne sürerek uyardı. SHGM tarafından geçen yılın sonunda hazırlanan 'bilgi notu' niteliğindeki raporda THY, tüm boyutlarıyla mercek altına alındı. THY bünyesinde genel müdüre bağlı olarak çalışan 'Kalite Güvence Birimi'nin, defalarca yapılan uyarılara karşın, uçak ve personel denetimi yapmadığına işaret edilen raporda, şöyle denildi:
DENETLEME YAPILMADI "Tescil ve uçuşa elverişlilik faaliyetlerinin Kalite Güvence Birimi dışında bir birim tarafından yapılması, kalite bölümü personelinin ise şirket içi kalite denetimleriyle ilgilenmesi gerekmektedir. Ancak bu konuda defalarca yapılan uyarılara rağmen THY, bu uygulamadan vazgeçmemiş ve bunun sonucu olarak THY Teknik Kalite Güvence Birimi'nin yapması gereken denetlemeleri yapamamıştır. THY tarafından hazırlanan 2004 yılı denetleme programının büyük kısmının gerçekleştirilmediği belirlenmiştir." Bu ihmal, 'Onaylı Bakım Kuruluşları Yönetmeliği'ne (SHY-145) göre, THY'nin uluslararası anlamda sahip olduğu uçaklara bakım yapma yetkisinin askıyaalınmasını ya da iptalini öngörüyor.
100 MİLYON DOLAR KAYIP THY'nin bu yetkisinin iptal edilmesi durumunda yıllık maddi kaybı 100 milyon dolar olacak. Maddi kaybın yanı sıra, uluslararası alandaki imajına ve saygınlığına da gölge düşecek. THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, eleştirilere ilişkin SABAH'ın sorularını yanıtladı. Gündoğdu, kendisine böyle bir rapor ya da çalışmanın ulaşmadığını belirterek, "Kalite Güvence ve Uçuş Emniyet Başkanlığı, direkt bana bağlı bir birim. Tamamen bağımsız olarak denetim yapıyor. Ama planladığı denetimlerin bir kısmını eksik yapmış olabilir. Bu yetkinin askıya alınması anlamına gelmez" dedi. THY'nin, Lufthansa ve Boeing ile bakım anlaşması yaptığını kaydeden Gündoğdu, "Boeing ile yaptığımız anlaşma kapsamında onların, Doğu Avrupa'ya sattıkları 15 uçağın bakım üssü İstanbul oldu. Geçen yıl Lufthansa'nın bakımını sıfır hatayla yaptık. Danışman firmalar, bizim bakıma gereğinden fazla para ve zaman ayırdığımız yönünde görüş belirtiyor" diye konuştu.
ÖMRÜ DOLAN PARÇALAR... Raporda dikkat çeken kritik başka bir konu da THY'nin geçen yılki gibi yoğun geçen yaz sezonunda bir uçağının ömrü dolan parçası içinikinci bir ek süre istemesi. Ömrü dolan bir parça için, uçuş saatinin yüzde 10'unu geçmeyecek biçimde ek süre ancak verilebiliyor. Raporda, THY'nin söz konusu uçak için isteği ek süre dolmasına karşın SHGM'den, yoğunluğu gerekçe göstererek yolcusu bulunan ilgili uçak için ikinci bir erteleme talep ettiği vurgulandı. THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, bu konudaki eleştiriyi de şöyle yanıtladı: "THY benim kişisel şirketim olmadığı için kar etse de etmese de benim bir kazancım yok. Böyle bir durum olsa olsa özel şirketlerde yaşanır. Belirtilen parçayı değiştirmezseniz, zaten uçağı uçuramazsınız. Unutulmaması gerekir ki THY resmi bir kuruluş. Kendi şirketimiz değil. Sonuçta burada kamu görevi yapıyoruz. 'Parçayı değiştirmeyin sürüncemeye sokun' talimatı versem bile, teknisyen ve oradaki müdür bunu uygulamaz. Çünkü uluslararası kurallara aykırı. Uçuş yetkisi ortadan kalkar ve yetki askıya alınır. Böyle bir şeyin vuku bulması mümkün değil. Ancak böyle bir işlem özel şirketlerde olabilir. THY'ye, özel bir şirket olmamasından dolayı aşırı bir güven söz konusu."
Olcay AYDİLEK - ANKARA
|
|
|
|
|
|
|
|
|