Yabancı CEO'lar Türkiye'nin kalitesi için kuyruğa girdi
Otomotivde ihracat şampiyonu olan Toyota'nın yeni CEO'su Kobayashi, pek çok yöneticinin fabrikanın kalitesini görmek için Adapazarı'na geldiğini söyledi.
Otomotiv sektörü 2004 yılında yüzleri güldürdü. 10.7 milyar dolarlık ihracat ve 750 bin adetlik üretimle Cumhuriyet tarihi rekoru kırıldı. Tabii bu sektörün elde ettiği rakamlardı. Bir de bunun şirketler tarafı var. Üretim, ihracat ve iç pazar için otomotivciler kıyasıya bir rekabet içine girdi. İhracat alanında da ipi Toyota Türkiye göğüsledi. Bundan 7 yıl önce sadece 1.5 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren şirket, 2004'te 1.8 milyar dolarlık rakama ulaştı. Artık onlar İstanbul Sanayi Odası'nın "En büyük 500" sıralamasının iddialı oyuncularından biri haline geldi. Toyota şimdi yeni hedeflere doğru koşmak istiyor. Tabii yenilikler sadece rakamlarla sınırlı değil. Toyota Türkiye'nin yılbaşından itibaren CEO'luğuna Kazuhiro Kobayashi getirildi. 2000'den bu yana şirketin başında olan Koji Kobayashi, Japonya merkeze geri döndü. 13 yıldır Toyota Motor Company'de çalışan ve son olarak Global Projeler Promosyon Bölümü Genel Müdürü olan Kobayashi'nin başında şimdi ihracat şampiyonluğu tacı var. Peki yeni CEO ile yenilikler neler olacak? Toyota Türkiye'nin çiçeği burnunda CEO'su Kazuhiro Kobayashi ile ilk kez SABAH gazetesi konuştu.
Toyota son 3 yılda büyük bir atağa kalktı ve buyıl meyvelerini topladı, ihracat şampiyonu oldu. Bu başarının arkasındaki sır nedir? Takım çalışması ile gayretin bir eseri bu başarı aslında. Toyota Türkiye ihracata ilk 2002 yılı başında yeni nesil Corolla Sedan ile başlamıştı. İlk yıl 33 bin adet, 2003 yılında ise 61 bin adetlik bir ihracat seviyesine ulaşmıştık. Toyota merkezi o günlerdeki gayretli çalışmalarımızı, kalite seviyemizi ve siparişleri zamanında karşılama becerimizi takdir etti. Ve 2004 yılı başından itibaren yıllık üretim kapasitemiz 100 bin adetten 150 bin adede çıktı. Tabii bu artışta, 2004 yılı başından itibaren dünyada sadece bizim tarafımızdan üretilmeye başlanan yeni Corolla Verso'nun payı büyük. Bu yeni modelin, Avrupa müşterisi tarafından da büyük bir ilgiyle karşılanması sonucunda bir çok Verso ihraç edebildik.
2004'te ne kadarlık üretim ve ihracat gerçekleştirdiniz? Geçtiğimiz yıl, 134bin adedin biraz üzerinde bir üretim gerçekleştirdik. Bu rakamın yaklaşık 120 binini yani yüzde 89'unu ihraç ettik. Geçtiğimiz yıl üretim ve ihracatımızı yaklaşık iki katına çıkardık. Geçtiğimiz yıl ihracatımız 1.86 milyar dolara ulaştı ki, bu Türkiye'nin toplam ihracatının yaklaşık yüzde 3'üne karşılık geliyor. Ekonomiye bu şekilde katkıda bulunmaktan dolayı oldukça mutluyuz.
TAM KAPASİTE ÇALIŞACAK 2005 yılı üretim ve ihracat hedefleri ne olacak? Bu yıl kapasitemizi tam olarak kullanmayı planlıyoruz. Bir başka deyişle 150 binli adetlere çıkmak istiyoruz.
Toyota Türkiye kalitesini tüm dünyaya ispatladı. Yeni projelerde en büyük adayın Türkiye olduğuher fırsatta dile getiriliyor. Yeni yatırımlar olacak mı? Toyota'nın Japonya dışındaki fabrikaları arasında en iyi kalite seviyelerinden birini yakaladık. Şimdi, diğer Toyota fabrikalarından bir çok kişi bizim bu kalite seviyesini nasıl yakaladığımızı yerinde görmek için bizi ziyaret ediyor. Toyota, Avrupa'da devamlı büyüyor ve buna bağlı olarak ileride Avrupa'da ek kapasiteye ihtiyaç duyulacak. Yeni projelerde önde gelen adaylardan biri olmayı tabii ki istiyoruz. Diğer yandan, her otomobil fabrikası gibi yatırımlara devam edeceğiz. Japonya merkez, ihracat şampiyonu olmanızanasıl yaklaştı? 2004 hedefimiz, sene başında da belirttiğimiz gibi Türkiye'nin bir numaralı ihracatçısı olmaktı ve bu hedefimizi gerçekleştirdik. Bizim için ana öncelik bir numaralı olmaktan öte, Türk ekonomisine ihracat yoluyla mümkün olduğu kadar çok katkıda bulunmak.
Türk otomotiv sektörü büyük bir gelişim içinde. Gerçek anlamda üretim üssü olacak mıyız? Bizim avantajlarımız ne? Türkiye'nin bir üretim üssü olabilmesi için yeterince neden var bence. Yetenekli insangücü, coğrafi konumu, sektördeki 50 yıllık deneyimi, yerel tedarikçiler ve rekabetçi maliyetler Türkiye'nin avantajları...
Toyota Türkiye'nin önümüzdeki 3 yıl için planları ne? Hedefimiz, Türkiye'de tabii ki daha da fazla büyüyebilmek. Bu pazar koşullarına, Toyota'nın global ve Avrupa stratejilerine ve bizim sürekli çabalarımıza bağlı. Elbette, Toyota Türkiye, yüksek kaliteli otomobiller üretmeye ve Avrupa'ya ihraç etmeye devam edecek.