Denizdeki Varlık Vergisi
Türkiye'de büyük patlama yapmaya hazır bir yatçılık sektörü var. Ama yapabilir mi? Bana sorarsanız mümkün değil. Bu kafalarla bir milim ileri gitmemize imkan yok... Bir sektörün gelişmesi için, her şeyden önce o ülke insanına hizmet vererek güçlenmesi gerekir. İçerde hizmet vereceksin ki, dışarısı için alt yapı ve gerekli potansiyel oluşsun... Özetle amatör denizci ve amatör tekne sayımızı ne kadar arttırırsak yatçılık sektörünün gelişmesini de aynı oranda sağlayabiliriz. Peki bu şartlarla bu sektör nasıl gelişecek? Adam tekne alsa koyacak yer bulamaz, yer bulsa denize çıkamaz, denize çıksa ödediği verginin yüksekliğinden belini doğrultamaz...
Türkiye yıllar önce bir Varlık Vergisi rezaleti yaşamıştır. Bunun utancını hala taşıyoruz. Şu anda amatör deniz taşıtlarından alınan verginin bir Varlık Vergisi'nden farkı var mı? Bir örnek vereyim. 20 yaşında bir otomobiliniz var. Motoru çok eskidi. Gittiniz yenilediniz. Sizden artık motorunuz sıfır diye 2004 model otomobilin vergisini isterler mi? Elbette istemezler ama bunu bir deniz aracında yaparsanız isterler!.. Bizzat yaşadığım için söyleyeyim. Eğer teknenize sıfır bir motor koyarsanız aracınız yüz yaşında da olsa, anında yeni doğmuş muamelesi görür. Maliyedeki arkadaş bunu bana şöyle açıkladı: Bizim için hangisi yeniyse o geçerlidir. Tekne yenilenirse tekneyi, motor yenilenirse motoru baz alırız... Ne yapalım biz de tüm kalbimizle bu uygulamayı kutlarız!.. Bu ülkede otomobillerden alınan mtv çok yüksektir. Ama denizdeki yüksek filan değil fahiştir.
OTOMOBİLİN DÖRT KATI Amatör Denizcilik Federasyonu internet sitesine bu durumu çok güzel ortaya koyan bir sayfa açmış. www.adf.org.tr adresine girerek incelemenizi tavsiye ederim. Aslına bakarsanız ADF hesaplamalarında otomobil lehine biraz hoşgörü bile var. Yani gerçek oradakinden de acı!.. Bunu size şöyle izah edeyim. Diyelim ki 20 beygir bir motorunuz var. Bunun için 333,60 YTL vergi ödemeniz gerekir. Oysa 1300 cc'nin altındaki bir araç sahibi "motor güçleri 65-70 beygir arasındadır" yılda 278 YTL öder. Yani otomobil vergisinde 1 beygir 4.2'ye gelirken kıçtan takma deniz motorundaki 16.6'ya yükselir. Bu basit hesap bile denizdeki verginin karada herkesin çok yüksek olduğunu iddia ettikleri vergilerin dört katı olduğunu ortaya koymuyor mu? Doğru ya da yanış. Her zaman tartışılır. Otomobillerden alınan mtv'yi "Devlet otomobil için yol yapıyor, asfalt döküyor, tamirini yapıyor, tüneller kazıyor, otoparklar açıyor" diye savunabilirsiniz. Peki denizde ne yapıyor da, otomobilden dört, beş kat fazla vergi alıyor? Marina mı, yol mu yapıyor, yoksa tünel mi kazıyor? Haydi cevabını da verelim. Marina yapmaz, yapana da müsaade etmez. Elinde olanı da en yüksek fiyatla kullandırır. O zaman bu neyin vergisi?...
|