Kredi derecelendirme kuruluşu Fitch, Avrupa televizyon pazarında payı yüzde 59'a ulaşan Türk markalarını överek, "Türk televizyonları Avrupa'nın yeni lideri" dedi.
Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Fitch, Türk televizyon üreticilerinin, rakiplerine rağmen Avrupa'da son 5 yıl içinde satışlarını hızla artırarak piyasanın yeni liderlerini haline geldiğini söyledi. Fitch dün yayınladığı yorum raporunda, Türk üreticilerin kapasitelerini artırmalarıyla bu güçlü büyümenin orta vadede sürmesini beklediğini dile getirdi. Fitch Avrupa Sektörel ekibinin Direktör Yardımcısı Kaan Kiziroğlu, "Bu yaz Avrupa'da satılan televizyonların yüzde 50'sinden fazlası Vestel, Beko, Profilo gibi Türk menşeli ekipman üreticileri tarafından üretildi ve monte edildi. Bu durum Grundig, Formenti, Sei ve Finlux gibi Avrupalı televizyon üreticilerinin pazar paylarını azalttı" dedi. Fitch raporunda, sabit giderlerin azalmasına ve malzeme tedariğinde pazarlık gücü kazanılmasına yardımcı olan büyük üretim kapasitelerinin Türk şirketlerinin başarısının arkasındaki temel etken olduğunu ifade etti. Fitch'e göre buna ek olarak düşük işgücü maliyetleri, geniş ürün tasarım yelpazesi ve iyi lojistik hizmetleri de Türk üreticilerinin Avrupalı ve Uzakdoğulu şirketlere karşı rekabeti sürdürmesine yardımcı oluyor. Avrupalı şirketlerin yüksek işgücü, emeklilik ve sabit maliyetlerin yanı sıra işgücü ve sendikaların esnekliğinin az olmasının sıkıntısını çektiğini belirten Fitch, Uzakdoğulu üreticilerin ise Avrupa satışlarında vergi ve gümrük vergisi ile karşı karşıya kaldığına dikkat çekti.
MARKA EKSİĞİ Kaan Kiziroğlu, "Her ne kadar Türk televizyon üreticilerinin marka primlerinin eksik olması manevra esnekliklerini sınırlıyor olsa da maliyet avantajı ve yeni tüketicilere ulaşma, Türk üreticilerin Avrupa'daki lider konumlarını uzun vadede sürdürebilmeleri açısından daha önemli unsurlar" yorumunu yaptı. Buna ek olarak televizyon üretiminde kullanılan teknoloji daha standart hale getirilirken, televizyon tasarımlarının da yakınlaştığını kaydeden Fitch şu değerlendirmeyi yaptı: "Ancak Schneider Electronics AG gibi Avrupalı şirketleri satın alma ya da Çinli TCL International'ın Fransız Thomson'la yaptığı gibi ortak girişim kurma yoluyla düşük maliyetli Çinli üreticilerin Avrupa pazarına girmesi, özellikle üst ürün segmentinde Türk imalatçılara yönelik bir tehdit olmayı