|
|
|
|
|
Proje Vehbi Koç'un en büyük hayaliydi
|
|
Türkiye'de bir otomobil fabrikası kurulması yönünde çok istekli olan Vehbi Koç, fiber gövdeli otomobil üretmek için bu konuda deneyimli olan olan İngiliz Reliant firması ile irtibata geçti. 1964 mayısında Vehbi Koç, Rahmi Koç ve Bernar Nahum, Reliant'ın İngiltere'deki tesislerini ziyaret ettiler. Koç Grubu Reliant'la işbirliğine olumlu bakıyordu ancak MKE'nin teknik kadrosu, yeni bir üretim sistemiyle imal edilecek bir otomobili onaylamayacaklarını belirtti. Bir yıl sonra MKE'den onay çıkınca çalışmalar başladı. Anadol'un ilk modeli olan FW5 (Four Wheeler 5-Bizdeki adıyla A1)'i İngiliz tasarımcı Dr. Tom Karen ve ekibi dizayn etti. İlk Anadol'un tasarımında İngiliz yapımı Ford Cortina taslakları ve Ogle Design firmasının Reliant için tasarladığı yüksek performanslı Scimitar Coupe modeli baz alındı. Hazırlanan prototip, 1965 Aralık ayında İngiltere'den 63 saate İstanbul'a getirildi. Otomobili 22 Aralık 1965'te inceleyen ve deneme sürüşü yapan Sanayi Bakanlığı yetkilileri, üretimi 10 ayda gerçekleştirmeleri ve fiyatının 30 bin liranın altında olması şartıyla üretim izni vereceklerini açıkladılar. İsim için anket yapıldı. Ankete gelen 100 bini aşkın mektupta iki binden fazla isim önerisi vardı. Bunlar içinde en beğenilen Veko (Vehbi Koç), Anadolu, Anadol, Otosan gibi teklifler olmuştu. Divan Oteli'nde yapılan dört ayrı toplantı sonunda yeni otomobil için "Anadol" ismi uygun görüldü. Planlandığı gibi 19 Aralık 1966'da ilk yerli otomobil olan Anadol üretim bandından indi. Otomobilin satış fiyatı 26 bin 800 liraydı. İki kapılı Anadol A1'de 1.2 litrelik (1198 ccm) Ford motoru vardı. Anadol ülkede büyük ilgi ve beğeniyle karşılandı. Satış rakamları, 1967 yılında 1760 adetle başlayıp sonraki yıllarda 8 bin adede kadar ulaştı. Seriye 1971'de 4 kapılı Anadol da katıldı 1973 de Anadol STC 16 ve aynı yılın sonunda Anadol SV 1600 (Dünyanın fiberglasdan yapılan ilk 5 kapılı SW otomobili), 1975'de Böcek üretildi. Bunlardan STC-16 ve Böcek çok nitelikli çalışmalardı. Ancak o günkü şartlarda bu otomobillerin kullanım amaçlarının dönem koşullarına kıyasla lüks görülmesi üretimlerinin durmasına sebep oldu. Anadol'un son kasası dört kapılı 16 serisi de 1981'de piyasaya sürüldü. Uzun süre güncel kalabileceği düşünülen bu model 4 yıl üretim hattında kaldı. Anadol otomobil bantlara veda ettiği 1984 yılına kadar toplam 62 bin 543 adet üretildi ve yerini Ford Taunus'a bıraktı. Anadol'un ilk modellerinin bir kaç örneği, şu anda İngiltere'de de bazı otomobil meraklılarının elinde bulunuyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|