|
|
|
|
|
|
Formula 1'de şampiyonu onlar belirliyor
Formula 1'in gizli kahramanları vardır. Kürsüye her zaman pilotlar çıkar ama onlar, şampiyonluk yolunu açanlardır. Evet, pit-stop ekibinden bahsediyoruz. Yaklaşık 10 saniye gibi kısa sürede araçlara yakıt koyup, lastik değiştiren ekip, birinciyi belirleyecek kadar önem taşıyor.
*** Şampiyonu belirleyen pit-stop kahramanları
Formula 1 yarışlarının gizli kahramanları olan pit stop takımı salisenin bile önemli olduğu yarışta otomobillere avantaj sağlamaya çalışıyor. Hedef en kısa sürede bakımı tamamlamak.
Televizyonda Formula 1 yarışlarını seyrederken, mutlaka dikkatinizi çekmiştir. F1 yarışının en heyecanlı yerinde otomobillerinde biri pit stop için pit alanında bir cebe girer. Bir anda aracın etrafı hepsi kendi konusunda uzman birçok görevli tarafından çevrilir, lastikler değiştirilir, depoya benzin konulur ve otomobil hızla yarışa geri döner. Ve tüm bu işlemler yaklaşık 10 saniye içinde gerçekleşir. İçinizden 'ne kadar da kısa bir sure" dediğinizi duyar gibiyiz. Ancak F1'de birkaç saniye deyip geçmeyin çünkü bu birkaç saniye içinde yarışı kazanabilir veya kaybedebilirsiniz Günümüzde pit stoplar'ın sayısı, yani yakıt ihmali ve serviste geçen anlar, altın değeri taşır. On saniyeden daha az sürede dört tekeleği değiştirmek ve 90 kilogram benzini enjekte etmek için büyük bir fiziksel güç gerektiriyor. Tüm pit stop ekibi hızlı hareket etmez, lastikleri şimşek gibi yerinden çıkartıp yenisini takmazsalarsa Formula 1'de puanlar hayal olur. Dikkat edin, şampiyonlar pit stop'ta en az zaman kaybeden pilotlardır. Pit stoplar modern zamanların en etkin sollama yöntemi oldu demek herhalde yanlış olmaz.
Pit stop süresini yakıt belirliyor Mümkün olan en kısa zamanda ve en etkin şekilde dört tekerlek nasıl değiştirilir ve otomobilin deposu bu kısa sürede doldurulacak? Bir F1 otomobilinin pit stop'ta kalma süresi yakıt doldurma makinesinin debisine bağlıdır. Makine tüm yarışçılar için aynıdır ve bu da yönetmelikle düzenleniyor. Depoya saniyede 12.5 litre kurşunsuz benzin doldurmaya izin veriliyor. Pit stop'un harekat şeması ise şöyle: Aracın dört bir köşesinde yer alan teknisyenler eski tekerlerleri söküyor, bir başka teknisyen yenisini takıyor, üçüncüsü de pnömatik tbanca ile bijon sıkıştırma işlemini gerçekleştiriyor. Otomobilin her iki tarafında ise kriko görevlisi bulunuyor. Başka iki görevli de hortum ağırlığı 40 kilograma çıkan yakıt hortumunu zapt eder. Yangın söndürme, yedek marş motorunu çalıştırma, burun değiştirme veya ön kanat ayarı yapma, kask siperi silme, köprü temizleme gibi işlerle görevi üstlenen elemanların sayısı 23'ü buluyor. Bu işlemleri gerçekleştiren Renault ekibinin başında ise Renault Sportif Direktörü Steve Nielsen ve Mekanik Bölümü Şefi Jonathan Wheatley var. Wheatley, "Bizim işimiz kıştan başlar, Steve ile birlikte yapılacak işlerin listesini hazırlar, arkadaşlardan herbirine istek ve niteliklerine göre belirli bir iş veririz" diyor. "Koreografimizi hazırlarken herkesin güvenliği ön plandadır" diyen Steve Nielsen, "Her jesti, her hareketi dikkatle izleriz. Ancak performansımız yüksek olmalı. Hedefimiz herşeye rağmen kısa zamanda başarılı bir pit stop sunmak. Yoksa bütün çabalar neye yarar. Pilotun dikkati de önemlidir. Yapacağı en ufak hata, birinin yaralanmasına veya pit stop süresinin uzamasına yol açar. Örneğin, durma noktasına göre 20 santimlik bir hata, çok değerli saniyeler kaybettirebilir." Sezon başlamadan önce Renault F1 Takımı, 200'ün üzerinde pit stop provası yaptı. Avustralya Grand Prix'sinden önce sadece yarım gün bu işe ayrıldı. Her yarış öncesi 25 pit stop çalışması yapıldı. Her yarışta cuma tam gün, cumartesi öğleden sonraları provalar hiç eksik olmadı. Sezon boyunca toplam binin üzerinde deneme yapılıyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|