Fırın ve buzdolabı camı üreten şirketini Alman cam devi Schott’la evlendiren Semavi Yorgancılar, başarısının sırrını "Önemli olan bulunduğunuz sektörün büyüklüğü değil, rakiplerinizin azlığıdır" diyor.
Avrupa'ya her zamankinden daha yakın olan Türkiye'yi neler bekliyor? Şirketlerinin yüzde 90'ı küçük ve orta boy işletme olan (KOBİ) Türkiye, geleceği şekillendirmeye nereden başlayacak? Bu sorular bugünlerde her zamankinden daha önemli... Kalite Derneği'nin düzenlediği Ulusal Kalite Konferansının bu yılki konusu da bu... Geleceği Şekillendirmek. Dünyanın dört bir yanından gelen stratejistler geleceğin şekillendirilmesine ilişkin sunumlar yapacak, yol gösterecek. Katılımcılar 'Geleceğin Şekillendirilmesinde KOBİ'lerin Rolü'nü ise bir Türk girişimciden dinleyecek. Beyaz eşya ve mobilya camı üreten Semavi Yorgancılar, kendisini dünya cam devlerinden Alman Schott'la ortaklığa götüren yolu anlatacak. Yorgancılar şimdi, sattığı şirketin Genel Müdürü. Yorgancılar, evliliğin ardından şirketi yüzde 60 büyütmüş. Yorgancılar Ailesi, aynı zamanda Şişecam'ın Türkiye'deki en büyük bayii. Orim Cam dışında inşaat sektörü için üretim yapan Yorcam, dekoratif cam üreten Yorglas, dış ticaret şirketi Penko ve plastik doğrama yapan Doğapen şirketleri de aileye ait. Grup şirketlerinin toplam cirosunun yılsonunda 130 milyon doları aşması planlanıyor.
* Küçük ama başarılı bir şirket yaratmanın sırrı nedir? Önemli olan büyük sektörlerde değil, arz ve talebin dengeli, rakiplerin daha az olduğu sektörlerde gelir. Türkiye'de bir hastalık var. Biri bir iş yaptığında diğeri hemen taklit ediyor. Bunu tercih etmedik. Dünyada düz camda ürünlerin yüzde 50'si inşaat, yüzde 30'u otomotivde yüzde 20'si de mobilya, banyo ve beyaz eşyada kullanılır. Biz küçük pazarları tercih ettik.
* Geleceğinizi nasıl planladınız da, bir konferansta deneyimlerinizi paylaşmanız istendi? Belki 1994 krizi olmasaydı bu konferansta anlatacak bir şeyimiz olmayacaktı. Krizde oturup şirketlerin bir analizini yaptık. Sahip olduğumuz kuvvetli ve zayıf yönlerini çıkardık ve pazarın gelecekteki büyüme trendine baktık. Yollarımızı net bir şekilde belirledik ve çalışanlarımızla bunu paylaştık. Bu politika sayesinde 1995'te 50 bin dolar olan ihracat 30 milyon dolara çıktı. O gün 30 kişiydik. Bugün 600 kişiyiz. Üretimimizin yüzde 70'ini ihraç ediyoruz. Arçelik, Beko, Bosh, Merloni, Vestel, Teba, Siemens gibi şirketlerin tedarikçisiyiz. Sadece yurtiçinde değil yurtdışında da Elektrolux'ün en büyük tedarikçisiyiz.
* Bir aile şirketi olarak yabancı ortak bulmak çok da kolay olmasa gerek... Hisselerimizi devredeli 1.5 yıl oldu. Schott, beyaz eşya ve mobilya camı konusunda dünya lideridir. Avrupa'daki pazar payı yüzde 50 civarındaydı. İkinci Fransız St Goben'in yüzde 30, bizim de yüzde 15 payımız vardı. Sektörün ikincisiyle birleşseydik dahi birincinin ortamını bozamıyorduk. Biz de birinci ile birleşmeyi yeğledik. Bu birleşmeden ciddi bir sinerji doğdu. Pazar payımız yüzde 65'ten yüzde 72'lere geldi. Hisselerin devrinden sonra da ciromuz 26 milyon Euro'dan 41 milyon Euro'ya çıktı. Şirket iki senede yüzde 60 büyüdük.