Ünlü otomotiv şirketi Ford, 1 milyar Euro harcayıp yenilediği Focus modelinin tasarımını bir Türk'e emanet etti. Yeni Ford Focus'u yaratan Murat Güler'in projesi o kadar ilgi gördü ki, şirket 2007 yılında üretilecek olan yeni Mondeo modelini de tasarlamasını istedi.
Ford, yeni modellerini bir Türk'e emanet etti
Murat Güler'in babası, yıllarca Ford'a marangoz olarak hizmet verdi. Ona da Yeni Ford Focus'u tasarlamak kısmet oldu. Aracın iç mekanı ise Şerife Ünal'ın elinden çıktı.
Focus, Ford Company'nin lokomotif modellerinden biri. Altı yıl önce dizayn edilen Ford Focus bugüne kadar 80 ülkede tam 4 milyon adedin üzerinde sattı. Tarihler 2004'ü gösterdiğinde artık yenilenme zamanı gelmişti. Şirket, 1 milyar Euro'nun üzerinde yatırım yaparak Focus'u yeniden yarattı. Bu büyük görev de bir Türk'e verildi. Böylece 33 yaşındaki Murat Güler, markanın en iddialı modelini yaratan adam oldu. 25 yaşında profesyonel olarak otomobil tasarlamaya başlayan Güler'in babası da Ford'un Almanya'daki fabrikasında marangozluk yapıyor. Baba-oğul Gülerler, 30-40 yıl önce Avrupa'ya işçi olarak giden Türkler'in bugün yaşadığı dönüşüme de iyi bir örnek oluşturuyor. Güler, çocukluğundan beri dizayna büyük merak duyuyor. Hatta okulda ders sırasında bile kitapların üzerine çizimler yapıyormuş. Tabii öğretmenlerden azar işiterek.
YENİ PROJESİ DE ONAYLANDI Murat Güler'in profesyonel olarak oto tasarımıyla tanışması 1996'da o dönem ünlü tasarımcı Murat Günak'ın da çalıştığı Volkswgen'de başlıyor. Daha sonra kader onu Ford Motor Avrupa'ya götürüyor. Tesadüftür, doğma- büyüme Almanyalı olan Güler'in babası fabrikada marangozluk yapıyormuş. (Bu yıl emekli oldu.) Ford'da çalışmaya başlayan Murat Güler'in ilk büyük projesi yeni Ford Focus. 2001'de açılan yarışma için ilk etapta 8 proje seçilir. Daha sonra bu rakam üçe indirilir. Ve finalde de Güler'in Focus tasarımı Ford tarafından kabul görür. Tabii bugüne kadar gelinirken, yeni Opel Astra'yı tasarlayan şefi Martin Smith ve tasarım ekibinin üst düzey yöneticilerinin katkısını unutmayalım. Görünen o ki Güler'in başarıları Focus'la sınırlı kalmayacak. Köln'de harıl harıl çalışan Murat Güler'in yeni bir projesi daha ipi göğüsledi. Kendisi ser verip, sır vermese de, o modelin yeni Mondeo olduğunu öğreniyoruz. Araç 2007'de üretilmeye başlanacak. Özetle Murat Güler, Ford'un geleceğine yön verecek. Yeni Ford Focus'un İtalya'daki test sürüşünde Türk gazetecilerle birlikte olan Güler'le kariyerini, hedeflerini ve araç tasarlamanın püf noktalarını konuştuk...
Tasarım merakınız nasıl başladı? Çocukluğumdan beri otomobile meraklıyım. Okulda ders sırasında kitapların içinde tasarımlar çizerdim, bana çok kızarlardı. Daha sonra benim bu yolda ilerlemem gerektiğine inandım. İsviçre'de okudum.
MURAT GÜNAK'LA ÇALIŞTI Kariyerinizin ilk adımlarını sorsak... İsviçre'deki Güzel Sanatlar Okulu'ndan mezun oldum. İlk işim ise Volkswagen Grubu'ydu. Tabii o zamanlar acemiydim... Az da olsa Polo'nun üzerinde çalıştım. Murat Günak da Volkswagen de çalışıyordu. Bana birçok konuda yardımcı oldu. 1999'da Mercedes'e transfer olmamda aracı oldu. Katı disiplinden sıkıldım ve 3 ay sonra ayrıldım.
Dünyada birçok Türk tasarımcı var. Fikir alışverişinde bulunuyor musunuz? Türk tasarımcılarla görüşüyoruz. Murat Günak, Hasip Girgin, Hakan Saracoğlu fikir alışverişinde bulunduğum arkadaşlar. Bu arada Focus'un iç tasarımı ve renk uyumunu da Şerife Ünal isimli bir Türk tasarladı.
Ferrari mi Focus mu tasarlamak zor? Porsche ve Ferrari gibi lüksleri tasarlamak bence daha kolay. Çünkü oranlar bizim tasarladıklarımıza göre daha büyük. Focus'ta acayip bir çerçeve çizmeliydik, çünkü milyonlarca kişi binecek. Daha ustalık ve disiplin gerekiyor.
Sizin favorileriniz nedir? Günlük hayatta Focus kullanıyorum. Bir de 97 model 911 Porsche var. Onu sadece özel pistte kullanıyorum. BMW 3 Serisi, Peugeot 206, Alfa 156 başarılı tasarımlar.