kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
  » Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Murat Güler
Ford, yeni modellerini bir Türk'e emanet etti
Sörf ve boks en büyük tutkusu
Hayali yerli bir otomobil tasarlamak
Porsche Boxter ve Airbus'ın içine de Türk eli değdi
Türkiye'nin en zengin adamıyla tanışma heyecanı

Yeni Ford'lar ona emanet

Ünlü otomotiv şirketi Ford, 1 milyar Euro harcayıp yenilediği Focus modelinin tasarımını bir Türk'e emanet etti. Yeni Ford Focus'u yaratan Murat Güler'in projesi o kadar ilgi gördü ki, şirket 2007 yılında üretilecek olan yeni Mondeo modelini de tasarlamasını istedi.

Ford, yeni modellerini bir Türk'e emanet etti

Murat Güler'in babası, yıllarca Ford'a marangoz olarak hizmet verdi. Ona da Yeni Ford Focus'u tasarlamak kısmet oldu. Aracın iç mekanı ise Şerife Ünal'ın elinden çıktı.

Focus, Ford Company'nin lokomotif modellerinden biri. Altı yıl önce dizayn edilen Ford Focus bugüne kadar 80 ülkede tam 4 milyon adedin üzerinde sattı. Tarihler 2004'ü gösterdiğinde artık yenilenme zamanı gelmişti. Şirket, 1 milyar Euro'nun üzerinde yatırım yaparak Focus'u yeniden yarattı. Bu büyük görev de bir Türk'e verildi. Böylece 33 yaşındaki Murat Güler, markanın en iddialı modelini yaratan adam oldu. 25 yaşında profesyonel olarak otomobil tasarlamaya başlayan Güler'in babası da Ford'un Almanya'daki fabrikasında marangozluk yapıyor. Baba-oğul Gülerler, 30-40 yıl önce Avrupa'ya işçi olarak giden Türkler'in bugün yaşadığı dönüşüme de iyi bir örnek oluşturuyor. Güler, çocukluğundan beri dizayna büyük merak duyuyor. Hatta okulda ders sırasında bile kitapların üzerine çizimler yapıyormuş. Tabii öğretmenlerden azar işiterek.

YENİ PROJESİ DE ONAYLANDI
Murat Güler'in profesyonel olarak oto tasarımıyla tanışması 1996'da o dönem ünlü tasarımcı Murat Günak'ın da çalıştığı Volkswgen'de başlıyor. Daha sonra kader onu Ford Motor Avrupa'ya götürüyor. Tesadüftür, doğma- büyüme Almanyalı olan Güler'in babası fabrikada marangozluk yapıyormuş. (Bu yıl emekli oldu.) Ford'da çalışmaya başlayan Murat Güler'in ilk büyük projesi yeni Ford Focus. 2001'de açılan yarışma için ilk etapta 8 proje seçilir. Daha sonra bu rakam üçe indirilir. Ve finalde de Güler'in Focus tasarımı Ford tarafından kabul görür. Tabii bugüne kadar gelinirken, yeni Opel Astra'yı tasarlayan şefi Martin Smith ve tasarım ekibinin üst düzey yöneticilerinin katkısını unutmayalım. Görünen o ki Güler'in başarıları Focus'la sınırlı kalmayacak. Köln'de harıl harıl çalışan Murat Güler'in yeni bir projesi daha ipi göğüsledi. Kendisi ser verip, sır vermese de, o modelin yeni Mondeo olduğunu öğreniyoruz. Araç 2007'de üretilmeye başlanacak. Özetle Murat Güler, Ford'un geleceğine yön verecek. Yeni Ford Focus'un İtalya'daki test sürüşünde Türk gazetecilerle birlikte olan Güler'le kariyerini, hedeflerini ve araç tasarlamanın püf noktalarını konuştuk...

Tasarım merakınız nasıl başladı?
Çocukluğumdan beri otomobile meraklıyım. Okulda ders sırasında kitapların içinde tasarımlar çizerdim, bana çok kızarlardı. Daha sonra benim bu yolda ilerlemem gerektiğine inandım. İsviçre'de okudum.

MURAT GÜNAK'LA ÇALIŞTI
Kariyerinizin ilk adımlarını sorsak...
İsviçre'deki Güzel Sanatlar Okulu'ndan mezun oldum. İlk işim ise Volkswagen Grubu'ydu. Tabii o zamanlar acemiydim... Az da olsa Polo'nun üzerinde çalıştım. Murat Günak da Volkswagen de çalışıyordu. Bana birçok konuda yardımcı oldu. 1999'da Mercedes'e transfer olmamda aracı oldu. Katı disiplinden sıkıldım ve 3 ay sonra ayrıldım.

Dünyada birçok Türk tasarımcı var. Fikir alışverişinde bulunuyor musunuz?
Türk tasarımcılarla görüşüyoruz. Murat Günak, Hasip Girgin, Hakan Saracoğlu fikir alışverişinde bulunduğum arkadaşlar. Bu arada Focus'un iç tasarımı ve renk uyumunu da Şerife Ünal isimli bir Türk tasarladı.

Ferrari mi Focus mu tasarlamak zor?
Porsche ve Ferrari gibi lüksleri tasarlamak bence daha kolay. Çünkü oranlar bizim tasarladıklarımıza göre daha büyük. Focus'ta acayip bir çerçeve çizmeliydik, çünkü milyonlarca kişi binecek. Daha ustalık ve disiplin gerekiyor.

Sizin favorileriniz nedir?
Günlük hayatta Focus kullanıyorum. Bir de 97 model 911 Porsche var. Onu sadece özel pistte kullanıyorum. BMW 3 Serisi, Peugeot 206, Alfa 156 başarılı tasarımlar.

METE TANSU

DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
 'Eylülde de cari fazla veririz'
 'Halk-Pamukbank birleşmesi 30 Kasım'dan önceye yetişebilir'
 Kredi kartı limiti için deneme süresi olsun
 Vergi indiriminde top Ankara'nın
 Dede evinden AB için işbirliği çağrısı
 ABD'li şirket avcısı kırmızı şeytanlara 1.4 milyar $ verdi
 Açık kalan gazı cepten kapatan mutfak vitrinde
 Yeni hedef Ukrayna'nın beş yıldızlı otelleri
 DaimlerChrysler'den Türk gecesi
 İlk 6 ayda hedefin beşte biri kadar kamu yatırımı yaptık
 'Otoyollar Türkiye için pahalı'
 Hazine iki ihale yapacak
GÜNTAY ŞİMŞEK
'Ermenistan sınır kapısı açılmayacak'
Ermenistan sınır...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Ekonomide IMF, siyasette AB çıpası ile 'Yeni Türkiye'ye...
Servetini güzelliğe borçlu
Güzellik tabletlerini Türkiye'ye getiren Cem Boydaş'ın ilk yıl cirosu...
Hayat bu; şakaya gelmez
Kendi ifadesiyle; kader onu "şakacı" yaptı. Tam 10 yıl, binlerce...
6 aylık teknik takiple Peker'in yöntemi çözüldü
6 aylık teknik takiple Peker'in yöntemi çözüldü
Gıyabi tutuklu olarak aranan Sedat Peker, önce güç gösteriyor, sonra...
Peker tüm suçlamaları reddetti
Sedat Peker'in mahkemece serbest bırakılmadan önce verdiği ifadesinde...
IMKB
E: 22,467 D:% 0.81
DOLAR
S: 1,504,000 D:% -0.27
EURO
S: 1,849,000 D:% -0.27
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.