Gradec'te akrobasi şovu
Slovenya'nın Gradec kentinde yapılan Aero Expo 2004, en seçkin akrobasi pilotlarını buluşturdu. 150 bin kişi, dört gün boyunca havacılık şölenine tanık oldu.
Sabah ve ATV Airport ekibi olarak takip ettiğimiz, Avrupa'nın sayılı havacılık gösterilerinden biri olan Gradec Airshow'a bu yıl ilgi büyüktü. 9-12 Eylül günleri arasında yapılan gösterileri yaklaşık 150 bin kişi izledi. Çoluk çocuk, yaşlı genç binlerce kişi, ellerinde dürbün ve fotoğraf makineleri ile 4 gün boyunca unutulmaz anlar yaşadı. Gösterilerin yapıldığı Gradec havaalanında ziyaretçiler için birçok kolaylık düşünülmüştü. Airshow'u izlemeye gelenler için çok sayıda seyyar tuvalet, çocuklar için lunapark, 50'ye yakın seyyar cafe ve adım başı uçak maketi, şapka ve hediyelik eşya dükkanları hizmet verdi. Avrupa'nın sayılı havacılık gösterilerinden biri olan Gradec Airshow, paraşüt atlayışları ile başladı. Slovenya Havacılık Kulübü'ne bağlı paraşütçüler gökyüzünde rengarenk görüntüler oluşturdu. Paraşütçülerden sonra sahneye önce Antonov-2 çıktı. Antonov'u, Sırp pilotun YAK-55M, Romanya ekibinin de Ekstra 300 S tipi uçaklarıyla yaptığı gösteriler takip etti. İş jetlerinden sadece Kanadalı uçak üreticisi Bombardier'in Challenger modeli uçuş yaptı. Gösterilerde en büyük alkışı ise Super Cub uçağı ile gösteri yapan Sloven pilot aldı.
ÇILGIN TÜRK SÜPER TÜRK OLDU Üç yüze yakın gazetecinin de izlediği Gradec Airshow'a, Türkiye'nin ilk sivil akrobasi pilotu Ali İsmet Öztürk'de katıldı. Airshow'a saygın havacılık dergisi GA Europe sponsorluğunda, Mor Menekşe adını verdiği özel yapım Pitts uçağı ile katılan Ali İsmet Öztürk izleyicilerin büyük beğenisini kazandı. Yurtiçi ve yurtdışında birçok havacılık şenliğine katılan Ali İsmet Öztürk, 'çılgın' pilot olarak tanınıyor. Öztürk, Boğaz Köprüsü'nün altında geçerek bir ilki gerçekleştirmek istemiş ancak valilik engeline takılmıştı. Dolayısıyla İstanbul'un büyük bir tanıtımı olacak proje hayata geçememişti. Öztürk'ün Avusturya ve Slovenya'da yaptığı gösterilerden sonra kendisine "Süper Türk" lakabı takıldı. Yıllardır Türkiye'de sponsor bulabilmek için uğraşan Öztürk, maalesef bunu gerçekleştiremedi. Daha sonra Ali İsmet Öztürk'ün yeteneklerinin farkına varan Amerika merkezli GA Europe sponsor oldu. Öztürk, dergi adına önümüzdeki yıllarda Avrupa'da yapılacak birçok airshow'da gösteri yapacak. Gösteri sonrası konuştuğumuz Ali İsmet Öztürk, Slovenya'nın Gradec kentinde büyük bir ilgiyle karşılaştığını, yakıt gideri hariç, konaklama ve uçağının bakımı için her türlü masrafı Gradec Havaalanı yetkililerinin karşılamak istediğini söyledi. Gradec Airshow'un ilgi odağı ise İtalyan Hava Kuvvetleri'nin gösteri timi Frecce Tricolori oldu. 11 adet MB339 tipi uçakla yapılan birbirinden zor ve tehlikeli gösteriler izleyenlerin nefesini kesti. Rivolto hava üssünde 1 Mart 1961 yılında kurulan akrobasi timi Frecce Tricolori, 1964'ten 1981 yılına kadar Aeritalia G-91 Pan uçaklarıyla uçtu. 1982 yılında ise şu anda kullanılan MB-339 uçaklarına geçildi. Dünyanın en çok ilgi çeken akrobosi timlerinden biri olan Frecce Tricolori adına fan kulüpleri bile kuruldu. İtalya, Hava Kuvvetleri'nin tanıtımında büyük bir rol oynayan akrobasi timinin tanıtım faaliyetlerine büyük önem veriyor. Timin katıldığı havacılık şovlarına, İtalyan hava kuvvetlerinden adeta bir ordu eşlik ediyor. Gösteriden sonra pilotlar gösteriyi izleyenle kaynaşıyor, hatıra fotoğrafı çektirip, sorulara cevap veriyor. Pilotlarla birlikte her gösteriye katılan hava kuvvetlerinin basınn bürosu ise basın toplantıları düzenleyerek pilotlarla gazetetecileri buluşturuyor. Akrobasi timi her yıl yenileniyor ve hava kuvvetlerindeki en başarılı iki yeni pilot time katılıyor.
|