|
|
Amca ölüm döşeğinden kurtulacak mı?
Geçen hafta Fotomaç reklamları için demişiz ki, "Basının kendisini anlatmak için yaptığı reklamlar her ne hikmetse son derece özensiz ve sıradan olabiliyor. Bu öyle değil. Bu nedenle de tartışmaya açık. Futbolda ölüm/kalım temasını konsept yapmak riskli mi riskli... Hayat bana önüme çıkan her sivriliği hemen reddetmemeyi öğretti. Bu nedenle reklam ajansının bu konuda neler diyeceğini merak ediyorum." Bunun üzerine Saatchi&Saatchi'nin Başkanı sevgili Zeynep Aydın aşağıdaki e-postayı göndermiş: "Fotomaç hedef kitlesinin gözünde futbol, basketboldan, hentboldan, voleyboldan farklıdır. Bir stadyumda 90 dakika içinde olup bitenleri mantıkla açıklamak zordur. Tribündeki taraftar 'C sosyoekonomik grubuna mensup, şehirli, erkek' gibi örnekleyebileceğimiz demografik bir varlık olmaktan çok uzaktır. Gazetelerin gayet doyurucu spor sayfaları verdikleri Türkiye'de, bununla yetinmeyip futbol gazetesi satın alan kitle, futbolun gerçek 'hasta'larıdır. Reklam filminde gördüğünüz durum gerçektir. Oradaki yaşlı adam birimizin dayısı, öbürünün amcası, bir diğerinin abisidir. Bu reklam filminde kendini bulmayanlar zaten hiçbir zaman Fotomaç almayacakları için, hedef kitlemiz içinde değildirler? Ölüm döşeğindeki adamın ölmeden önce takımının maçını merak etmesi ve huzur içinde ölmesi sadece traji-komik ve kim bilir belki pek çok kez yaşanmış bir olaydır. Bu reklamda stad terörünü teşvik eden veya şiddete yönlendiren herhangi bir mesaj yoktur. Her duyarlı insan gibi biz de elbette, bu tür şiddet duygu ve davranışlarını onaylamıyoruz. Geriye kalıyor, reklamda ölüm temasının işlenmesi? Bu da özünde, gerçek duyguların yakalanması için, hayattan gerçek bir durumun reklamda kullanılmasıdır. Ancak reklamdaki sevimli amcanın ölüp ölmediği konusunda lütfen acele karar vermeyin. Önümüzdeki günlerde, sizi ve tüm diğer televizyon izleyicilerini, bir sürpriz bekliyor olabilir?" Zeynep Hanım'ın son cümlesi her şeyi değiştiriyor. Amcayı bir an önce ölümden kurtaracak golü attılar mı, geride kalan 'makaber' (ölümcül) lezzetten kurtarırlar işi. Bu arada bakın Kerem Keskin adlı okurumuz ne hatırlatmış bize:"Liverpool efsanesini yaratan ve "Liverpool şehrinde iki büyük takım var Liverpool ve Liverpool yedekleri", "Birinciysen birincisindir, ikinciysen hiçbirşey!" diyebilecek kadar da çılgın bir teknik direktör olan Bill Shnkly kendisine yöneltilen bir soru üzerine şöyle diyor: "Futbol yalnızca bir oyun değildir, futbol bir ölümkalım meselesidir!" demiştir. Fotomaç'ın da bu sözden esinlenerek reklamı çıkarttığı kanısındayım..."
|