kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Kara trenlerden 'emirle' hızlanan trene yolculuk
Kara trenlerden 'emirle' hızlanan trene yolculuk
Güvenilir ve ucuz ulaşım aracıydı

Kara trenlerden 'emirle' hızlanan trene yolculuk


Cumhuriyet döneminin en güvenilir ve ucuz ulaşım aracı olan "Kara trenler" belki bugünkü kadar hızlı değildi ama herkes demiryolcularla övünürdü. Bugün ise hızlı trenin "emir"lerle olmayacağını gördük.

Ozamanlar hızlandırılmış tren yoktu. Memleketin her tarafını demiryolu ağları örmemişti. Çağın en önemli taşıma aracına kavuşmak için ince eleyip sık dokuyan demiryolcular, olağanüstü çaba ve istekle rayları en ücra yerlere kadar döşemişlerdi. Sadece Dersaadet ve Anadolu ile yetinilmemiş, Hicaz'dan Bağdat ve Kudüs'e kadar eyaletler demiryoluna kavuşmuştu. Tarih hızla akıp gidiyor, Osmanlı topraklarındaki demiryolları da aynı hızla çoğalıyordu. Belki trenler "hızlı" değildi. Ama çöl dahil topraklar üzerine döşenen raylar sağlam ve güvenliydi. 1851 yılında ilk demiryolu İngilizler tarafından İskenderiye- Kahire hattı ile gerçekleştirilmiş, bunu 1888'de Rumeli demiryolları takip etmişti. 1279 km. uzunluğundaki bu proje ile Paris, Viyana, Berlin gibi büyük Avrupa kentleri İstanbul'a bağlanmıştı. Batı'yı İstanbul'a yaklaştıran bu Avrupa rayları üzerinden nice Orient Express'ler geçecekti. Aynı şekilde Şark bölgesine ağırlık verilmesi ve Hicaz bölgesine demiryolu yapılması fikri ortaya atılmış, Hicaz komutanı Osman Nuri Paşa, padişaha sunduğu teklifinde Cidde-Mekke şimendifer hattının önemi üzerinde durmuştu. Konunun aynı zamanda askeri savunma açısından önemli görülmesi üzerine padişah bu teklifi askeri komisyon üyesi Mehmet Şakir Paşa'ya havale etmişti. Şakir Paşa, askeri uzmanlarla demiryolu hattının fizibilitesini çıkarmış ve güzergahı haritalandırarak saraya takdim etmişti. II. Abdülhamid'in demiryoluna verdiği önem Avrupa devletlerini bu pazarı ele geçirmek savaşına sokmuştu. 1898'de Bağdat demiryolları imtiyazı yabancı sermayeye verilen en büyük demiryolu yatırımı olmuştu. Almanya İmparatoru II. Wilhelm'e Anadolu demiryolları şirketi özel bir tren tahsis etmişti. İmparator Selahaddin Eyyübi'nin kabrini ziyaret edecek ve hem Osmanlılar'ın hem de 300 milyon Müslüman'ın sadık dostu olduğunu açıklayacaktı. Yeni nesil Almanlar unutmuş olabilir, ama Osmanlıca ve Almanca dostluk kitabeleri Baalbek'deki Jüpiter Tapınağı'nın duvarlarına perçinlenmişti. İstanbul'dan Medine'ye bir tarih belgeseli gibi uzanan "Hicaz Demiryolu", İbrahim Usul tarafından kaleme alınmıştı. Albaraka Türk, bu yayında Almanya'yı İstanbul vasıtası ile Basra Körfezi'ne bağlayacak Bağdat Demiryolu projesine de yer verir. Proje Almanya'nın nüfuzunu artırıyor, Fransa Suriye ve Filistin çıkarları yüzünden endişe duyuyordu. İngiltere ve Rusya da sıkıntılıydı.

İSTANBUL-MEKKE 120 SAAT
II. Abdülhamid, Hicaz Demiryolu İradesi'ni 2 Mayıs 1900 tarihinde yayınlamıştı. Hicaz, bir bakıma Bağdat demiryolu hattının devamıydı. İki demiryolu birleşince İstanbul, Şam üzerinde kutsal Mekke ve Medine'ye bağlanacaktı. Hesaplara göre İstanbul'dan Mekke'ye demiryolu ile ulaşım 120 saatte gerçekleşecekti. Hicaz demiryolu yapımı 1 Eylül 1900'de başlamış, 1.05 metre açıklıkta dar hatlı raylar döşenmişti. Demiryolunun teknik işlerinin başında Alman mühendis Meissner bulunuyordu. Heyette 17 Türk, 12 Alman, 5 İtalyan, 5 Fransız, 2 Avusturyalı ve 1 Belçikalı ile 1 Rum olmak üzere 43 mühendis yer almış, kutsal topraklardaki inşaatı Müslüman mühendisler gerçekleştirmişti. Hattın işçileri sayıları 7500 civarındaki Osmanlı askerleriydi. Ordunun piyade taburları toprak kazmak, ocaklardan taş çıkarmak, travestilerin altına taş yerleştirmek, duvar örmek gibi işleri yapıyor, istihkak erleri demircilikten ateşçiliğe ve makinistliğe kadar emek veriyordu. Demiryolunda çalışan askerler bir yıl erken terhis ediliyordu. Özetle imparatorluk ve Cumhuriyet döneminin demiryollarında askerin emeği ve teri vardı. Osmanlı sadece sağlam ray döşemekle kalmamış, köprüler, istasyonlar, tüneller, fabrikalar, hastaneler ve telgraf merkezleri inşa etmişlerdi. Ergun Hiçyılmaz
Tel:(0212) 251 11 77

1851'de ilk demiryolu İngilizler tarafından İskenderiye-Kahire ile gerçekleştirilmiş, bunu da 1988'de Rumeli demiryolları takip etmişti
DİĞER HOBİ HABERLERİ
 Gözler sahaya dikkatler hakemlerimize çevrildi
 Kafkaslar'ın sahili Batum
 Time Warner Merkezi keşfedilmeyi bekliyor
 Marmara Denizi'nin gönüllü koruyucuları
 THY'de büyük değişim
 Avrupa'nın uçuş merkezi
 Kısa...kısa...kısa...
 İtalyan lolitanın seks günlüğü
 Ünlü ve güzel olana bağımlıyız
 Tanrım daha hafif bir ceza verebilirdin
 Eskiler restoran oluyor
 Airport otelleri hızla artıyor
 Kısa... kısa... kısa...
 Yüzü 50 yıldır unutulmadı
 Londra'da Türk şovu
 Atina'yı keşfetmenin şimdi tam zamanı
 Tatilde dalış keyfi başka
 Avrupa'yı denizsiz plaj modası sardı
 Hollywood'un kıskanılan çifti
    Aktüel Pazar Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
GÜNTAY ŞİMŞEK
THY Vakfı'nın paraları ne oldu?
Türk Hava Yolları...
TURGAY NOYAN
Bizim ülkede yatırım yapmak
Geçtiğimiz haftalarda amatör...
STELYO BERBERAKİS
Yunanistan Güzelleşiyor
Olimpiyatlar'a bir hafta kala...
YASEMİN TAŞKIN
Elveda Tızıano
Dünya gazeteciliğinin en önemli ismi...
FİKRET AYDEMİR
Farklı Dünyalar
Türkiye'deki gibi birbirinden çok farklı...
REFİK DURBAŞ
Ortak işaretler
Bizim gazeteden Pervin Kaplan'ın...
Kendini gizleyen hastalık
Kendini gizleyen hastalık
Çabuk üşüyor, son zamanlarda fazla kilo alıyor ya da sık sık depresif...
Balık yağı zayıflamayı önlüyor
Kanser hastalarında sıklıkla görülen kilo ve kas kaybı yakın...
Futbolcular tatlı müptelası
Sütlü tatlılarıyla ünlü "Bolulu Hasan Usta"nın patronu ve lezzet...
Bir kadın için buradan daha güvenli bir yer bulamazsınız
Güler Yaşar, 14 yıldır eşcinsellerin gittiği 'gay bar'larda...
Bir zamanlar trenleri çok sevmiştik
Cumhuriyet'in 10. yılının kutlandığı dönemlerde 10.Yıl Marşı'nda "Demir ağlarla...
Ege köylerine Avrupa standartı
"Köylerde Yaşam Kalitesini Yükseltme Projesi" İzmir'in çevresini epey...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.