Denizciliğin 'altın çağı'nda Pire'ye 220 kişilik çıkartma
Altın çağını yaşayan denizcilik sektörü, bugün 220 kişiyle Pire'deki uluslararası fuara katılıyor. Oysa iki yıl önce kredi borçları, iflaslar ve yakıt giderleriyle boğuşuyordu.
Meclis'eiçlerinden milletvekili gönderen ve gönderdiğine bu kadar sevinen başka bir sektör daha var mı bilmiyorum ama denizcilik sektörü Deniz Ticaret Odası Başkanlığı'nı bırakarak, AKP'den milletvekili olarak Ankara'ya giden Cengiz Kaptanoğlu'nu yere göğe koyamıyor. Anlattıklarına göre Kaptanoğlu çok çalışmış ve sektörün öncelikli sorunlarının çözümü için bayrağı en önde taşımış. Tabii bir gerçeği de unutmamakta fayda var. Sektör için bu kadar şanslı bir dönem de daha önce hiç olmamıştı. Ankara'da denizcilikten sorumlu herkesin bu alanda ciddi deneyimi var. Başbakan Tayyip Erdoğan'ın babası kaptandı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım gemi inşa yüksek mühendisi ve bir dönem de İstanbul Deniz Otobüsleri Genel Müdürü idi. Denizcilik Müsteşarı İsmet Yılmaz ise gemi makine mühendisi ve deniz avukatı.
İŞLER NASIL DÜZELDİ? İki yıl önce sektör, kredi borçları, iflaslar, yüksek liman ve fener ücretleri, yüksek yakıt yüzünden küçülmüş, sorunların içinde boğulur hale gelmişti. Şimdiyse durum bambaşka. Belki de bu yüzden armatör Eşref Cerrahoğlu, "Söylüyorum size denizcilik altın çağını yaşıyor. Dünyada da yaşıyor ama Türkiye'de daha çok" diyor. Sektörün Uzakdoğu'da tam 1.5 milyar dolarlık gemi siparişi var. Bir o kadar da içerideki tersanelerde. Toplam 202 proje için sektör 3 milyar dolarlık yatırım yapıyor. Yunanistan karasularındayız. Devlet Deniz Yolları'nın emektar Ankara gemisinde 220 yolcu var. Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, Başkan Yardımcısı Halim Mete, Meclis Başkanı Erol Yüce, TOBB Denizcilik Sektör Kurulu Başkanı Eşref Cerrahoğlu, Armatörler Birliği Başkanı Şadan Kalkavan, eski başkan yeni AKP Milletvekili Cengiz Kaptanoğlu, Denizcilik Müsteşarı İsmet Yılmaz ve Gümrük Müsteşarı Nevzat Saygılıoğlu'nun da aralarında bulunduğu kalabalık bir heyet, Pire'deki Posidonia-2004 Uluslararası Denizcilik Fuarı'nda Türkiye'yi temsil edecek. Ulaştırma Bakanı Yıldırım da bugün fuar açılışında Pire'de olacak. Eşref Cerrahoğlu, Hindistan ve Çin'deki büyümenin taşımacılığı patlattığını söylüyor. Müsteşar Yılmaz, yakıt fiyatlarında yüzde 65'e varan oranda indirim yapılmasının ardından deniz otobüsü bilet fiyatlarının yüzde 42 oranında düştüğünü söylüyor. Peki bunun sonucu ne olmuş? Hemen söyleyelim. Araç sayısı yüzde 60 bin artarak 250 bine, yolcu sayısı da 1 milyon artarak 3.5 milyona çıkmış. Devlet İDO'ya 10 trilyon teşvik vermiş. İndirimle vatandaşın cebinde kalan para ise 12 trilyon lira olmuş. Bunun karşılığında İDO, taşıdığı ekstra yolculardan dolayı devlete 3.5 trilyon fazla KDV ödemiş.