Türkiye'deki TV üretim kapasitesini 350 binden 1 milyona çıkarma kararı alan Çinli Konka'nın Başkan Yardımcısı Yu-bin: ABD için Meksika'yı, AB için Türkiye'yi üs seçtik. Çünkü bizde iç pazar doydu.
Global rekabet kızıştıkça şirketler ucuz üretim için Çin'e koşuyor. Ama bunun tersini yapanlar da var. Çinli televizyon üreticisi Konka yatırım için Türkiye'yi tercih edenlerden. Türkiye distribitörü Elkon ile İstanbul'da televizyon üretimine başlayan Konka, Avrupa'yı fethetmenin tek yolunun Türkiye'den geçtiğini düşünüyor. Konka Başkan Yardımcısı Kuang Yu-bin, geçtiğimiz hafta yeni stratejiler belirlemek için Türkiye'deydi. Yılda 350 bin adet televizyon üretim hedefi ile yola çıkan Konka, bu seyahat sonrasında kapasiteyi 1 milyona çıkarma kararı aldı. Yu-bin, "Türkiye Avrupa'ya açılmanın tek yolu. Bu nedenle hızlı hareket etmeliyiz" diyor. Yu-bin ile Türkiye yatırımını konuştuk.
* Herkes maliyet avantajı nedeniyle ülkenize yatırıma gidiyor. Siz neden Türkiye'yi seçtiniz? Çin'de iç piyasa doyum noktasına ulaştı. Bu nedenle dışarıya yöneldik. En iyi pazar da Avrupa'ydı. AB pazarına girmek için de en uygun ülke Türkiye'ydi. Biz de öyle yaptık. AB'nin Çin'e karşı açmış olduğu anti-damping soruşturmalarını da dikkate alarak yatırıma karar verdik.
* Avrupa'ya direkt ihracatınız yok mu? Çin, geçen yıl 400 bin adetlik bir kota aldı. Bu yıl bu rakam 700 bin civarında. Kotayı Çin'deki 7 üretici ile paylaşıyoruz. Oysa biz bu yıl 1 milyon adet TV ihraç etmeyi hedefliyoruz. Bu nedenle Çin'e döner dönmez Türkiye'deki fabrikanın kapasitesini 1 milyona çıkarmak için çalışma başlatacağız. Elkon'a üretim ve teknoloji konusunda her türlü desteği vereceğiz. Bu yıl 4 milyon dolarlık teknik ekipman desteği sağlanacak. 2005 yılı ihracat hedefimiz 3.5 milyon adet TV.
EN BÜYÜK ÜRETİCİ * Çin'deki faaliyetlerinizden biraz bahseder misiniz? Konka bir devlet kuruluşu. 5 fabrikası ile TV ve cep telefonu konusunda Çin'in en büyük firmalarından biri. Geçen yıl 8.5 milyon adet TV, 4 milyon adet de cep telefonu ürettik. Bu yıl hedef TV'de 10 milyon, cep telefonunda 6 milyon adedi bulmak.
* İhracat konusunda ne kadar tecrübelisiniz? Geçen yıl ciromuzun yüzde 7'sini ihracattan kazandık. Bu yıl bu oranı yüzde 15'lere çekmek istiyoruz. Agresif bir ihracat politikası uyguluyoruz.
* Çinliler, kısa sürede karar vermemeleri ile tanınır? Türkiye'de yatırım kararını nasıl aldınız? Altı ayda burada yatırıma karar verdik. Geçen yılın eylül ayında karar verdik. Kasımda çalışmalara başladık. 7 ay gibi bir sürede de üretim yapacak seviyeye geldik. Pazardaki şansı yakalamak için çabuk hareket etmek gerekiyordu. Biz de öyle yaptık. Zira bu yatırım Avrupa'ya açılmak için tek seçenekti.
* Avrupa'nın Çin'e karşı açtığı anti-damping soruşturmaları var. Bu sorunu nasıl aşacaksınız? Televizyonunun yüzde 50'sini oluşturan tüpler Avrupa'dan alınacak. Yüzde 10'u da zaten bir takım plastik parçalar, paketleme malzemeleri. AB'ye ihraç edilecek ürünler Made in Turkey olarak gidecek. Zaten Avrupalı markalara üretim yapacağız. Orta Doğu ve Orta Asya'ya de Konka markası ile ihracat yapılacak.
* Başka ülkelerde de yatırımınız var mı? Endonezya'da fabrikamız var. Meksika fabrikası bu ay açılıyor. ABD'nin anti-dampingini kırmak için Meksika'ya yatırım yaptık. Avrupa pazarı için de Türkiye'de.