|
|
THY'de RJ defteri kapanıyor
Türk Hava Yolları (THY), İngiliz Avro yapımı daha anlaşılır ifadeyle BEA Systems ürünü RJ 100 ile RJ 70 model uçaklarıyla yaşadığı sorunu kısa sürede atlatamayacak gibi görünüyor. Uçakların tamamı yerde olmasına rağmen, mesele henüz açıklığa kavuşmadığı gibi tüm dünyadaki RJ'lerde Türkiye'deki gelişmeden etkilenip uçuş yasağı yaşayabilir. THY'nin filosuna toplam 14 adet RJ katıldı. 3 tanesi kaza sonrası filo dışında kaldı. Bir tanesi ise kısa süre önce kira sözleşmesi dolduğundan geri verildi. Sorunda zaten bu aşamada başladı. Çünkü, bu uçakların fabrikası kapandığından, geriye teslim edilirken yapılması gereken bakımlar gecikmeli gerçekleşiyor. Yedek parça yokluğundan 1 ayda yapılması gereken bakım ancak 4-5 ayda tamamlanabiliyor. Daha da vahimi var. RJ'lerin yakıt tanklarında dizayn hatası çıkması. Yakıt tankı içindeki contaların yer aldığı bölümlerin bombeli olarak dizayn edilmesi sebebiyle bu alanın sürekli yakıt artığı içinde kalması, alüminyum ile metallerin uyuşmazlığı sebebiyle de bakteri üremesi meselenin ana kaynağını oluşturuyor. Paslanma ve korozyon beraberinde gelince THY uçakları yerde tutmak zorunda kaldı.Ancak, İngilizler bu uçakları 1993'de kiralarken öyle bir madde ile THY'yi bağlamışlar ki, adeta bu bölgelerde korozyon olacağından haberdarlar. Geri teslim yapılacağı zaman direkt korozyonun oluştuğu bölgeye bakıp, dikkati buraya çekiyorlar. Ondan sonrasını temizlemeye kimsenin gücü dahi yetmiyor. THY'de şu an sarpa sarmış durumda. Kirası sözleşmesi biten uçaklar bakıma alındığında aynı soruna hepsinde rastlanmış. Ve uçuş yasağı konmuş. Şimdi, uçamayan uçakların kira bedelleri ne olacak? BEA Systems haberdar olduğu bu hatayı nasıl telafi edecek? Ve bu hatadan dolayı da bakım bedeli 300-400 bin USD'den 2 ile 5 milyon USD arasında değişen rakamlara ulaşıyor. Bu zararı kim tazmin edecek? Ve bir süre seferler RJ uçaklarını teknik problemi sebebiyle aksayacak. Uçak yapımcısının hatası nasıl telafi edilecek? Zararın tazmini mümkün mü?
|