|
Şapkam, ben ve tasarımlarım
|
|
Dünyanın en ünlü mimarlarından Ron Arad şapkasıyla tanınıyor. Milano Tasarım Haftası'nda deneysel bir çalışma gerçekleştiren Arad, yine şaşırttı
Bir insan nasıl bu kadar karizmatik olabilir, ona kızsanız bile size bir gülümsemesiyle her şeyi unutturabilir? Ron Arad böyle bir kişilik. Dünyanın en önemli mimarlarından biri, tarzı onu hemen ele verir, kurallara bağlı kalmadan cesurca malzeme ile oynar ve şimdiye kadar kimsenin yapmadığı formlara yeni malzeme ile hayat verir. Onu herkes şapkasıyla tanır. Milano Tasarım Haftası'ndan aklımda tek onun yaptığı enstalasyonlar kaldı. Bu sefer de Corian malzemesi ile deneysel bir çalışma gerçekleştiren Arad, sergiye de garip bir isim vermiş "Lo-rez-dolores-tabula-rasa." Hiçbir anlamı yok değil mi? "Lo-rez = low resolution (düşük rezolüsyon) imajlar, Dolores bir kadın, tabula rasa kaygan taş, aynen boş bir hafıza gibi" diye açıklıyor Ron Arad. Corian, Dupont firması tarafından üretilen leke tutmayan, kaygan, kolayca temizlenebilen bir yüzey malzemesi ve şimdiye kadar mutfak ve banyolarda kullanımı çok yaygın. Bu sergide Ron Arad Corian'ın şeffaflığından faydalanarak, kesip kıvırarak, hiçbir birleşme izi olmadan renklerle oynayıp masa, sandalyeler, resepsiyon bankosu ve bir duvar yaratmış. Bununla da kalmayıp Barco firmasıyla ortak bir görüntü yaratıp, Corian duvara ve masaya teknolojik imajlar yansıtmış. Orada saatlerce kalabilirdim, bakmaya doyamadım. "Biliyorsun maceracı ve deneysel çalışmayı çok seviyorum, Dupont'tan bana bu teklif gelince düşünmeden kabul ettim. Bu enstalasyonda malzemenin en çok yarı şeffaflığı ve bununla neler yapılabileceği ön plandaydı. "Oh- Void" iskemleler, malzemenin iz yeri olmadan tek parçada nasıl çıkabileceğine iyi bir örnek. Corian'ın çizgiler halinde topografik olarak kullanılmasını ilk defa denedik. Kullandığımız teknolojide bana ilham veren ise LCD ekranlar oldu. Karanlık LCD ekranları, Corian'dan yapıldığında elle tutulur, bembeyaz, kusursuz bir duvar oldu. Ve tabii ki bu enstalasyonun insanları eğlendirmesini istedim. Londra film yapımcıları, bu sergi için "Light Surgeons" isimli özel bir film yaptılar" diye açıklıyor Ron Arad.
Yalın ve Doğal Arad tabii ki yine risk almış, başarısız olma şansı vardı ancak onun hedefi insanların eğlenmesini, etkilenmesini ve sonuç olarak kafalarında sorular uyanmasını sağlamak. Bunu da başardı. Burada Corian malzemesinin de çok etkisi olduğunu düşünüyor, çünkü insan yapımı ve dokunulabilen bir malzeme, hiçbir şeyi de taklit etmiyor. Ron Arad 70'lerde kendi dizayn stüdyosunu kurduğundan beri jenerasyonunun önder tasarımcılarından biri. Malzemeleri, konseptleri ve yeni teknolojiyi kuralların dışında kullanması, tasarım dünyasına ilham veren özel bir tarz yarattı. Ünlü mimarlık okulu Architectural Association (AA) mezunu. Ortağı Caroline Thorman ile Londra'daki stüdyosunda çalışıyor. Alessi, Driade, Kartell, Moroso gibi pekçok ünlü firmaya ürün tasarlayan, Yohji Yamamoto'nun Tokyo'daki dükkanını, Tel-Aviv Opera salonunu ve Modena'da Maserati merkez binasını yapan Arad, şu anda Madrid'de 30 odalık lüks bir butik otel, Londra Battersea'de lüks bir otel, İsrail'de yeni bir tasarım müzesi ve Meksika'da bir otel projelerinden arta kalan zamanında Milano'daki bu sergi enstalasyonunu hazırlamış. Sanırım hayatımdaki en büyük şanslardan biri onu tanımış olmam. Geçen sene İstanbul'da bizimle bir beş gün geçirdi, hayat dersi aldık. Onun gibi olabilmek için hepimizin biraz daha tevazuya, yalınlığa ve doğallığa ihtiyacımız var. Ron Arad gerçek hayattan esinlenen ve olduğu yeri hazmetmiş nadir insanlardan biri...
|