Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 19 Haziran 2008, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC

Anne modelleri

Hazırlayan: Esen Evran
Araştırma şirketi Nielsen, her gelir düzeyinden 800 Türk annesi ile görüştü ve Türk annelerinin özelliklerini araştırdı. Sizin anneniz hangisi: Fanatik mi, Star mı, Cankurtaran mı, Patron mu? Anneler çocukları için bir ürün satın alırken önce neye bakıyor? Çocuklar ödüllendirilirken ne alıyorlar, çikolata mı, cips mi?
Nielsen, Türkiye'nin altı ilinde A, B, C sosyoekonomik gruptan 800 anneyle görüşerek, geleceğin tüketicilerini yetiştiren Türk annelerini kategorilere ayırdı: Fanatik, Cankurtaran, Star ve Patron Anneler... En geniş grubu, yüzde 40 ile 'Fanatikler' oluşturuyor. Bu gruptaki anneler o kadar çocuk odaklı yaşıyor ki, onaylamasalar bile her istediğine 'Tamam' diyor. Öte yandan kendini sürekli yetersiz hissediyor.

ÇOCUKLARIMIZIN FANATİĞİ OLDUK!
Türkiye, her yıl yeni doğan 1 milyon 400 bin bebekle, Avrupa'nın doğum hızı en yüksek ülkesi. Hem çocuk nüfusunun çokluğu hem de ailelerin giderek daha fazla oranda çocuk merkezli olması çocuğu ekonominin en önemli oyuncularından biri yapıyor. Aileler bir harcamayı erteleyecekleri zaman çocuğa ait olanları en sona bırakıyor, kadınlar kendilerinden vazgeçip çocuklarına en iyisini, en sağlıklısını almaya çalışıyor. Marketlerin organik ürün rafından alınan üç domates, iki kabak, 100 gram fındık çocuğa yedirilirken, anne-baba kendisi için normal raflara yöneliyor. Çocuk giderek daha fazla yaygın bir şekilde 'ailenin reisi' muamelesi görüyor. Üstelik bu tavır, sadece üst ve orta gelir düzeyi için değil, ortanın altında da değişmiyor. Peki çocuklar ne istiyor? Başka bir soruyla, anneler çocukları için ne istiyor? Çocuğa yönelik ürün üreten şirketlerin en büyük derdi anneleri anlamak. Çünkü hanelerde alışveriş sorumluluğunu üstlenen rolü ile anneler, çocuk için yapılan alışverişlerde en önemli rolü oynuyor. Sahip olduğu annelik stiline bağlı olarak anneler çocukları için farklı seçimler yapabiliyor.

ÇOCUĞA ÖZEL AKTİVİTE
Araştırma şirketi Nielsen de, Türkiye'de ilk kez anneleri anlamaya yönelik geniş kapsamlı bir araştırmaya imza attı. 'Mother's ID' araştırmasıyla Türkiye'nin altı ilinde A, B, C sosyoekonomik statü grubuna ait 800 anneyle görüşüldü ve dört anne tipine ulaşıldı: Fanatikler, Cankurtaranlar, Starlar ve Patronlar. Fanatikler, ağırlıklı C1 sosyoekonomik gruba ait ve lise mezunu annelerden oluşuyor. Bu grup yüzde 40 pay ile toplam anneler içindeki en büyük ağırlığı oluşturuyor. Bunlar, çocuklarının fanatiği olmuş anneler. Bu en büyük segmentteki anneler her gün çocuğa özel aktivite yapmaya özen gösteriyorlar ve kendi çocukları ile aynı yaşta çocuğu olan annelerle arkadaşlık yapıyorlar. Aynı zamanda iyi bir anne olmak için çeşitli eğitimler alıyorlar. Market alışverişlerinde çocuklarına ayrı sepet veriyorlar. Haftada 3- 4 kez markete giden 'Fanatikler'in fast food restorana gitme oranları da diğer segmentlere göre yüksek.

HEMEN AFFEDİYORLAR
Zamanında kendi yapamadıklarını çocuklarının yapmasını isteyen anneler, çocuklarına her konuda diğer segmentlere nazaran daha fazla hoşgörü gösteriyor ve hemen hemen çocuklarının her dediğini yapıyorlar. Kızdıkları zaman dayanamayıp hemen affediyorlar veya çocuklarının üzüldüğünü gördükleri zaman her şeye 'evet' diyebiliyorlar. Çocuklarına arkadaş gibi davranıyorlar. Ancak; bu tip anneler kendilerini anne olarak yeterli görmüyorlar ve çocuklarına iyi bir model olduklarını düşünmüyorlar. Çocukları için yaptıklarını mecbur oldukları için yapıyorlar.

MARKETTE ÇOCUĞA AYRI ALIŞVERİŞ SEPETİ VERİLİYOR
Fanatikler, çocuğa karşı koymaktan o kadar çok korkuyor ki, onu market alışverişinde "Bu senin sepetin, istediğini al" diye özgür bırakıyor.

* Fanatik anneler hem bir birey hem de bir anne olarak kendilerini daha yetersiz ve eksik hissediyor.

* Hayattaki en önemli güç ve enerji kaynakları, çocukları. Sürekli olarak çocuklarına faydalı olabilmek ve onları mutlu etmek için çabalıyorlar.

* Çocuklarıyla ilişkilerinde yanlış ve istenmeyen bir davranış göstererek, çocuklarının kendilerinden uzaklaşması korkusunu yaşıyorlar.

* Onları kaybetmemek için (doğru bulmasalar bile) çocuklarının her istediğini yapıyor ve bunu babadan gizliyorlar.

* Her gün çocuğa özel aktivite yapmaya özen gösteriyorlar. Çocuklarıyla haftada 3-4 kez markete gidiyorlar ve diğer gruplara göre daha sık fast food restoranına uğruyorlar.

* Kendi çocuklarıyla aynı yaşta çocuğu olan annelerle arkadaşlık yapıyorlar.

* Zamanında kendi yapamadıklarını çocuklarının yapmasını istiyorlar.

* Çocuklarıyla ilişkilerinde çok fazla kesin ve uzun süreli kuralları yok.

* Kızdıkları zaman dayanamayıp hemen affediyorlar ve çocuklarının üzüldüğünü gördükleri zaman her şeye 'evet' diyebiliyorlar. Çocuklarına arkadaş gibi davranıyorlar.

* Daha çok, çocukları kendi istedikleri bir şeyi yaptığında ona hediye alıyorlar.

* Çocukları üzülmesin diye bazı yiyecekleri onaylamasalar bile izin veriyorlar.

* Gıda alışverişinde kendi marka tercihlerinden çok, çocuk ne isterse onu alıyorlar.

YÜZDE 85'İ ÇOCUĞA ÖZEL YATIRIM YAPMIYOR
Annelerin çoğunluğu çocuğa özel herhangi bir yatırım yapmadığını belirtiyor ve bu durum çocuk yaşına göre farklılık göstermiyor. Çocuğa yatırım yapma A sosyal sınıf ve çalışan anneler arasında daha yüksek (%)