kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 9 Mayıs 2007, Çarşamba
Son Dakika
ARAYIN
atv
Kanal 1
ABC

Doğu'dan zeytinyağını al, şişeye 'Made in Italy' yaz dönemi bitti

Perihan KORKMAZ / LONDRA
İtalya artık ithal ettiği ham zeytinyağını rafine edip dünyaya 'İtalyan yağı' diye satamayacak. Bu karar özellikle Suriye ve Tunus'u ilgilendiriyor. Türkiye uzun yıllardır ham yağ ihraç etmiyor..
İtalyan zeyinyağlarının nereden geldiğinin üzerindeki sır perdesi kaldırılıyor. Bundan böyle İtalyan üreticileri ham zeytinyağını hangi ülkeden aldıklarını şişenin üzerinde belirtmek zorunda. İtalyanlara, ham olarak alıp kendi ülkelerinde rafine ettikten sonra kendi markalarıyla sattıkları zeytinyağlarında artık ülke menşeini belirtme zorunluluğu getiriliyor. Avrupa'da satılan zeytinyağının yüzde 50'sinin nereden geldiği bilinmiyor. 2004'te alınan 204 sayılı kanunda 'etikete ne yazacağı inisiyatifi ülkeye bırakıldığı' için sadece satıcı ülkenin adı geçiyor.

MASAYA OTURDULAR
Avrupa'nın en büyük zeytinyağı satıcısı olan İtalya'nın bu kanunu uygulamayıp etikete "Made in Italy" yazmayı sürdürmesi, üretici ve satıcıların büyük baskısına yol açtı. AB yetkilileri de "tüketiciyi koruma, yanlış bilgilendirmeme" kanunu gereği İtalya'yı yeniden masaya oturttu. Ünlü zeytinyağı Filippo Berio'yu üreten firmanın başkanı Alberto Fontana, ürettikleri zeytinyağının sadece yüzde beşinin İtalya'daki zeytinlerden olduğunu kabul ediyor. 130 yıllık Flippo Berio tanıtımında "Akdeniz civarındaki en seçkin zeytinliklerden elde edildiğini" söylüyor. Ancak ülke adı olarak etikette İtalya geçiyor. AB kanununa göre karışık zentinyağı dolumunda yabancı zeytinyağı miktarı, yerel üretimden daha az olursa, şişeleme yerinin yazılması yeterliydi.

TALEBİN ALTINDA ÜRETİYOR
İtalya'nın üretimi kendi tüketimini bile karşılamıyor. Geçen yıl, üretimi yüzde 13 azalarak 700 bin ton civarında kaldı. İç tüketim 835 bin ton olunca ithaller açığı kapattı. Geçen yıl Tunus'tan İtalya'ya getirilen zeytinyağı oranında yüzde 45 artış görüldü. İtalya'nın ihracatı ise yabancı zeytinyağından yapıldı. Felippo Berio ve Bertolli markaları İtalya'da bulunmuyor. İtalya'nın Tarım Bakanı Paolo De Castro, yeni kanun hakkında "Bu yolla kendi ürünümüzü korumuş olacağız. İnsanlar ne aldıklarını bilecekler" dedi. Yeni etiketlendirme yöntemi aynı zamanda "zeytinyağı" ile "extra virgin" arasındaki farkın belirlenmesine de yardım edecek.

ZEYTİNYAĞI ALTIN GİBİ
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği'nin kayıtlarına göre 1 Kasım 2006 ile 6 Mayıs 2007 tarihleri arasındaki altı aylık dönemde Türkiye'den İtalya'ya 9 ton zeytinyağı 29 milyon dolara satıldı. Bu rakamlar bir önceki yılın aynı döneminde 16 bin ton ve 69 milyon dolardı. Aynı dönemde Türkiye'den 27 ton eşdeğeri olarak 89 milyon dolarlık zeytinyağı ihracatı gerçekleştirildi. Bir önceki yılın aynı döneminde 33 ton, 43 milyon dolara satıldı.
Haberin fotoğrafları