kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 16 Nisan 2007, Pazartesi
Son Dakika
arama
atv
Kanal 1
ABC
UFUK SANDIK
Otomobilin en iyi müşterisi devlet
Kamu, otomotiv sektörünün en iyi müşterisi. Çünkü, bugün kamunun elinde 180 bini aşkın araç var. Türkiye standartlarında 5-6 yılda bir araç yenilenirken, devlette bu süre uzuyor. Ama yine de otomotivin en iyi müşterileri arasında ilk sıralarda yerini alıyor.
Kamunun bir araç alma maliyeti ortalama 20 bin doları buluyor. Bunun dışında, araç bakımı, sigorta ve vergi gibi birçok konuya hem para hem de zaman ayırmak zorunda kalıyor. Yapılan hesaplamalara göre çoğu yaşlı ve sürekli sorun çıkaran bu araçlar devlete 5.1 milyar YTL'lik bir kambur oluşturuyor.
Açıkları kapatmak için sağlıktan, eğitimden tasarruf yapmaya çalışan devlet, otomobil satın almaya gelince tasarrufu unutuyor.
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Başkanı İlhan Yılmaz, geçen hafta bu sorunla ilgili bir öneri yaptı. Kamunun sahip olduğu otomobillerin önemli bir kısmının hizmet veremez halde olduğunu, bu durumun devlet için kambur üstüne kambur oluşturduğunu kaydeden Yılmaz, kangrene dönüşen bu sorunu, çok daha düşük maliyetlerle "rent a car" kullanarak çözmenin mümkün olduğunu söyledi.
Yılmaz'ın söylediği gerçekleşirse, devlet aylık ortalama 300 Euro'dan başlayan fiyatlar ile otomobil kiraladığında, yan giderlerin hiçbiriyle uğraşmayacak. Çünkü aracın tüm sorumluluğu kiralama şirketine ait olacak. Üstelik araç arıza ya da kaza gibi nedenlerle hizmet dışı kaldığında kiralama şirketi, yerine yenisini tahsis edecek . Böylece hizmette aksama olmayacak.
Yılmaz'ın önerisini ciddiye almak gerek. Çünkü son yıllarda uzun dönemli kiralama hızla yaygınlaşıyor. Özellikle, firmalar otomobil için ayıracakları parayı sermayelerine katıp, işlerini büyütüyorlar. Ayrıca, otomobilin vergisi, kaskosu, bakımı gibi işlere ne zaman ayırıyor ne de para harcıyorlar.
Ayrıca oto kiralama sektöründe ortalama 2-3 yılda bir araçlar yenileniyor. Bu aynı dönemde aynı adetteki araçların iki hatta üç defa değiştirilmesi anlamına geliyor. Bu da devletin otomobil satışından en az iki hatta üç kez vergi alması demek.
Hizmet için otomobil satın alan devlet, Avrupa'da olduğu gibi kiralama yoluna giderse, kamunun önemli bir kamburu ortadan kalkabilir . Bu kamburun 5.1 YTL olduğu düşünülürse, sorunun önemi daha iyi anlaşılıyor.