Avrupalılar'ın değişen tüketim alışkanlığı dev zincirleri vurdu
Avrupalılar, Amerikan tarzı ucuz alışverişi keşfedince perakendeciler zor günler yaşıyor. Sainsburry 135 yıllık tarihinde ilk kez zarar açıkladı.
Wal-Mart'ın sahibi olduğu Asda ve İngiliz Tesco gibi ucuzluk mağaza zincirleri Avrupalı perakendecilerin tahtını sallamaya başladı. Genellikle yıllık satışlarının yüzde 40'ını Noel ve yılbaşı tatili sırasında gerçekleştiren perakendeciler, 2004'te son yılların en düşük satışlarına imza attı. Time Dergisi'nin haberine göre, özellikle İngiliz perakende zincirleri son 20 yılın en düşük satış rakamlarını açıkladı. İngiliz J. Sainsburry, 135 yıllık tarihinde ilk defa zarar açıkladı. 2004 yılının üçüncü çeyreğinde satışlarında yüzde 1.2'lik düşüş kaydeden şirket, daha önce de ilk yarı itibariyle 72.5 milyon dolarlık zarar ilan etmişti.
Marks&Spencer yılsonu satışlarının yüzde 6 oranında azaldığını bildirirken, yetkililer Noel ve yılbaşı tatili satışlarında zararın 140 milyon doları bulabileceğini belirtiyor. Fransız perakende devi Carrefour ise fiyatlarını indirmesine rağmen satışlarında yüzde 2.6'lık bir düşüş yaşadı. 181 mağazadan 77'sini satmayı planlayan Alman perakendeci KarstadtQuelle'in 2004 yılı son çeyreği itibariyle satışlarında yüzde 9.5'lik düşüş yaşandı. Uzmanlar satışlarda yaşanan bu tablonun tablonun ekonomik verilerle ilgili olmadığını belirterek, Avrupalı tüketicilerin artık alışveriş alışkanlıklarını değiştirdiğini vurguluyor. Uzmanlar bir zamanlar bulundukları bölgedeki yerel süpermarket zincirinden alışveriş yapan sadık müşterilerinartık Amerikan tarzı alışverişi keşfettiğine işaret ediyor. Fiyat avantajı ve ürün çeşitliliği gibi kriterleri ile rekabette bir adım öne çıkan Tesco'nun 2004 satışlarını yüzde 7 artırması da bunun en büyük örneği. 13 ülkede 2 bin 318 mağazası ile hizmet veren Tesco, geçtiğimiz yıl İngiltere'de payını yüzde 22.9'a çıkararak, bir zamanlar pazar lideri olan J. Sainsburry ile farkı sürekli açıyor. Sektör analistleri, Tesco'nun gıda ürünlerinde uyguladığı fiyat politikasının yanısıra, kâr marjı daha yüksek ürünler olan elektronik ve giyim eşyalarında da iyi bir politika uyguladığını söylüyor.
UCUZLUK BAĞIMLILARI Uzmanlar, Almanlar'ın ucuzluk bağımlısı olduğunun altını çizerek, Aldi ve Schwarz gibi zincirlerin patates reyonunun yanında laptop bilgisayar sattıklarını ifade ediyor. Aldi'nin Alman perakende pazarının yüzde 36'sına hakim olduğunu söyleyen analistler, ulusal markalar arasında Siemens ve BMW'den sonra bilinirliği en çok olan markanın Aldi olduğuna işaret ediyor. Almanya'da KarstadtQuelle gibi orta ölçekli perakendeciler ise bu rekabetçi ortamda varolma savaşı veriyor. Karstadt- Quelle, 2004 yılında satışlarında yüzde 7'lik bir düşüş yaşarken, şirket hisselerinin de yüzde 60 oranında değer kaybettiğini ekleyelim.