Verdiği borca karşılık yağ atölyesi alan Afyonlu Oruçoğlu, bugün 40 milyon dolar ciro ve 10 milyon dolar ihracata imza atyor..
(Leyla Şen-Hacer Gemici) AFYON, küçük bir il olmasına karşılık marka yaratma konusunda oldukça yetenekli müteşebbislere sahip. Bu müteşebbislerden biri de Oruç Ailesi. Aile, 1968'de fırıncılık yaparken tesadüfen girdiği yağ işini büyütüp 40 milyon dolar ciro ve 10 milyon dolar ihracata imza atan bir marka yarattı. Afyon'da fırın ve sinema işleten Oruç Ailesi, yağ atölyesi bulunan birine borç verir. Ancak atölye sahibi borcunu ödeyemez, buna karşılık atölyeyi teklif eder. Aile de 1968'de öneriyi kabul eder ve 351 bin lira karşılığında yağ üreticisi olur. 10 yıl sadece Afyon'da yağ satan Oruçoğlu, şehir dışı siparişini 1978'de Konya'dan alır. 1985'te bir kamyon satın alan aile, kasasını büyük bir yağ tenekesi olarak dizayn eder. Aile bireyleri, içine yükledikleri sıvı yağları sokak sokak dolaşarak evlere servis eder. Bu olay markanın çevrede duyulmasını sağlar. Antalya, İzmir, Ankara derken Oruçoğlu, 12 ilde aranan bir yağ markası haline gelir. Oruçoğlu, bugün İç Anadolu, Akdeniz ve Ege'de önemli pazar paylarına sahip. Geçen yıl Hedef Dağıtım'la ortaklık yapan şirket, dağıtım ağını da bir hayli genişletti. Bugün Türkiye'nin beş büyük yağ fabrikasından biri olan Oruçoğlu, günde 500 ton yağlı tohumu işleyip, 200 ton ham yağ ve 300 ton küspe elde ediyor. Üretiminin yüzde 15'ini de Irak, Suriye, İran, Dubai, başta olmak üzere Almanya, Fransa ve İtalya'ya kendi markası ile gönderiyor. Oruçoğlu, sıvı yağ sektöründe ilklere de imza attı. Tenekelerin üzerinde ilk ofset baskıyı başlatan markanın üçüncü kuşak yöneticisi Celal Oruç patentli makineler, bugün tüm dünyaya satılıyor. Patentin satışından elde edilen gelir yine teknoloji için kullanılıyor.
MÜŞTERİYE YAKIN OLDUK Oruçoğlu Yağ Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Zeki Armağan, markalaşmanın öyküsünü şöyle anlatıyor: "Son 20 yılda toptancılıktan perakendeye çok hızlı kayış oldu. Anadolu markaları bunu daha önce tespit edip yörelerinde çok iyi çalışma yaptılar. Nokta ile birebir ilişki kurdular. Şehrin faaliyetlerine sponsor oldular. Holdingde 600 kişi çalışıyor. Afyon'un nüfusunun 100 bin olduğunu düşünürseniz bu önemli bir rakam. Marka hep sıcak geldi insanlara. Farklı bir şey yapmadık. Üretici perakendeci ilişkilerini iyi kullandık."