ÖTV indirimi 2004 yılında KDV dahil 5.3 milyara çıktı. İlk günlerde 20 yaşın üzerindeki araçların maliyeti 1.6 milyar lira iken, bu rakam teşviğin artmasıyla 1 milyar lira arttı.
METE TANSU
OTOMOTİV pazarında hurda araç bereketi yaşanıyor. Geçtiğimiz yıl toplam satış 395 bin 600 adede ulaşarak, 2002 yılına göre yüzde 100'ün üzerinde artış gösterdi. Binek otomobilde ise 2001 ve 2002'nin toplamından fazla olan 227 bin adetlik rakama ulaşıldı. Satışların beklentilerin üzerine çıkmasının temelinde ekonomideki olumlu rüzgarın yanı sıra hurda araç teşviğinin de büyük etkisi var. Hükümetin 7 Ağustos tarihinde yürürlüğe soktuğu 20 yaş üzerindeki araçlarını hurdaya çıkartıp, yenisiyle değiştirenlere sağladığı 3.5 milyar liralık ÖTV indirimi piyasayı hareketlendirdi. Veriler de canlılığın bir ispatı. Ağustos ayı dahil olmak üzere satışlar en fazla 32 bin adede çıkarken, eylülde yeni model yılı dopingiyle toplam satışlar 49 bin adede yükseldi. Aralık'ta ise bir rekora imza atıldı ve 83 bin araç satıldı. Bir başka deyişle pazar yüzde 50 oranında artış gösterdi. Bazı markalarda ise bu oran yüzde 78'leri buldu.
TEŞVİK SÜRSÜN Otomotiv Distribütörleri Derneği'ne (ODD) göre 2003 yılında 90 bin araç, bu teşvikle birlikte hurdaya ayrıldı. 2004 yılında ise bu rakamın 150 bin adede çıkması bekleniyor. Çünkü hurda kampanyası KDV dahil 5 milyar 310 milyona çıktı. 20 yaşın üzerindeki araçlar da daha fazla değerlendi. Örneğin hurda araç teşviğinin başladığı ilk günlerde maliyet 1.6-1.7 milyarı bulurken, yıl sonunda bu rakam 2 milyara çıktı. 2004 başında ise tevşiğin artmasıyla 2.4-2.6 milyar liraya kadar yükseldi. Satışlara pozitif etkisinden mutlu olan şirketler, bu yıl sona erecek teşviğin 2005'te de sürmesini istiyor. Ankara ile görüşen ODD, hurda araç kampanyasıyla hem devletin daha fazla vergi kazanacağını hem de canlılığın sürekli olacağını savunuyor.