Özürlüler Kanun Tasarısı
BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Tanımlar ve Genel Esaslar
Amaç MADDE 1- Bu kanunun amacı, özürlülerin sağlık, eğitim, rehabilitasyon, istihdam, bakım ve sosyal güvenliğine ilişkin sorunlarının çözümü ile her bakımdan gelişmelerini ve önlerindeki engelleri kaldırmayı sağlayacak tedbirleri alarak topluma tam katılımlarını sağlamak ve bu hizmetlerin koordinasyonu için gerekli düzenlemeleri yapmaktır. Kapsam MADDE 2- Bu kanun özürlü bireyler, aileleri ile özürlülere yönelik olarak hizmet veren kamu kurum, kuruluş ve diğer ilgilileri kapsar.
Tanımlar MADDE 3- Bu kanunun uygulanmasında;
a) Özürlülük: Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerin çeşitli derecelerde kaybedilmesi nedeniyle, toplumsal yaşama uyum sağlanması ve günlük gereksinimlerin karşılanmasında güçlüklerle karşılaşılması, korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık, destek hizmetleri ve yapılarda, açık alanlarda özel fiziki düzenlemelere ihtiyaç duyulması durumunu, b) Özürlü: : Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılamada güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık, destek hizmetleri ve yapılarda, açık alanlarda özel fiziki düzenlemelere ihtiyaç duyan kişiyi, c) Rehabilitasyon: Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle oluşan özrü ortadan kaldırmak veya özürlülüğün etkilerini mümkün olan en az düzeye indirmek, özürlüye yeniden fiziksel, mental, sosyal, mesleki ve ekonomik yararlılık alanlarında başarabileceği en üst düzeyde yetenekler kazandırarak; evinde, işinde ve sosyal yaşamında kendine ve topluma yeterli olabilmesi amacıyla verilen tıbbi, psiko-sosyal, mesleki hizmetler bütününü, d) Tıbbi Rehabilitasyon: Özürlülük durumunu, fizyolojik, anatomik ve çevresel kısıtlamaların elverdiği ölçüde azaltmaya, mümkünse ortadan kaldırmaya yönelik tedavi uygulamalarını içeren ve özürlü kişinin fiziksel kapasitesini arttırarak günlük yaşamda mümkün olabilen en üst fonksiyonel bağımsızlık seviyesine ulaşmasını sağlamayı amaçlayan hizmetler bütününü, e) Mesleki Rehabilitasyon: Herhangi bir mesleği olmayan, mesleğinde yetersiz olan veya meslek değiştirmek isteyen özürlülerin işgücü piyasasınca ihtiyaç duyulan ve özür grubuna uygun meslekte yetiştirilerek, fiziki ve mesleki yönden en yüksek kapasiteye ulaştırılmalarını sağlamak ve yetiştirildikleri meslekte istihdamlarını veya kendi işlerini kurmalarını sağlamak amacıyla; özürlünün fiziksel, mental ve mesleki beceri ve yeteneklerinin değerlendirilmesi, mesleki rehberlik ve danışmanlık, mesleki eğitim, istihdam ve izleme hizmetler bütününü, f) Psiko-sosyal Rehabilitasyon: Özürlü kişi-aile, özürlü kişi-arkadaş, özürlü kişi-iş/okul ilişkileri açısından özürlüyü tüm çevresi ile değerlendiren ve sosyal yaşama uyum sağlamasına zemin hazırlayan çalışmaların tümünü, g) Özel Eğitim: Eğitimden yararlanamayan veya kısmen yararlanabilen çocuklar için bu alanda yetiştirilmiş özel eğitimciler tarafından, özel programlar, yöntemler geliştirilerek ve özel araç-gereçler kullanılarak uygun ortamlarda sürdürülen eğitimi, h) Özel Eğitime İhtiyacı Olan Birey: Çeşitli nedenlerle, bireysel özellikleri ve eğitim yeterlilikleri açısından akranlarından beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren bireyi, i) Kaynaştırma: Özürlü bireylerin; yeteneklerinin sınırları ve eğitim gereksinimleri içinde mümkün olduğunca eğitim ortamlarında, akranlarıyla birlikte gerekli düzenlemeler yapılarak ve destek hizmetleri sağlanarak eğitim görmesinin sağlanmasını, j) Ulaşılabilirlik: Farklı kişisel özellikleri bulunan insanların bağımsız olarak kendine sunulan tüm olanaklara, fiziksel ve sosyal olarak yaratılan etkinliklere ve donatılara -bilgisel, iletişimsel, psikolojik, fiziksel-ulaşabilmesini ve yararlanabilmesini k) Korumalı İşyeri: Özürlülükleri nedeniyle emek piyasasında ve rekabete dayalı işyerlerinde çalışma imkanları kısıtlı olan bireylerin çalışabilecekleri, çalışma ortamının özel olarak düzenlendiği, özürlülere mesleki rehabilitasyon ve istihdam oluşturmak amacıyla kurulan, devlet tarafından teknik ve mali yönden desteklenen işyerlerini, l) Özürlü Kota Sistemi: Özürlü işgücünün, emek piyasasında çalışabilmesini sağlamak amacıyla işverenlerin belirli oranda veya sayıda özürlü çalıştırma mecburiyetine dayanan uygulamayı, m) Bakıma Muhtaçlık: Bedensel, zihinsel ve/veya ruhsal, duygusal bütünlüğü tam olmayan, günlük hayatın gereklerini yerine getiremeyen veya güçlükler ve değişik engellerle karşılaşan kişilerin muhtaçlık durumunu, n) Bakıma Muhtaç Kişi: Yaşlılık, bedensel , zihinsel ve ruhsal hastalık veya özürlülük sonucunda, sürekli veya geçici olarak günlük hayatın alışılmış, tekrar eden gereklerini önemli ölçüde veya daha fazla derecede yerine getiremeyen, kendine bakamayacak durumda olan ve bu sebeple başkalarının yardımına ihtiyaç duyan kişiyi,
DERLENEN HABERLER | |
| | Özrümüzü kabul edin AKP'nin görme özürlü milletvekili Ayva'nın yasa teklifi kabul edilirse Türkiye özürlülere göre yeniden yapılanacak ayrımcılık "suç" olacak, işsiz özürlüye "maaş" verilecek. AK...devamı | |
| | Görme engellilerden Kadıköy'de eylem Türkiye Görme Engelliler Derneği'ne üye bir grup dün öğle saatlerinde Kadıköy İskele Meydanı'nda toplanarak, 1997 yılından bu yana Meclis'te bekleyen 'Engelliler Yasa Tasarısı'nın bir an...devamı | |
| | Görme engelli tüketiciler için maden suyu üretildi Türkiye'nin ilk meyve aromalı maden sularından olan Anatolya'nın sahibi Asçelik, körler için özel üretim yaptı. Körlerin alfabesi Braille ile şişelerin üzerine ürünün cinsini yazan...devamı | |
| | Türkiye'de 8.5 milyon engelli var Dünyada engelli nüfusu 500 milyonu aşarken, Türkiye'de engelli sayısının 8.5 milyona ulaşıyor.. Dünyada engelli nüfusu 500 milyonu aşarken, Türkiye'de engelli sayısının 8.5 milyona...devamı | |
| | Engelli atölyesinde el emeği Türkiye Sakatlar Derneği'nin Kastamonu Şubesi'nde açılan atölyede, tarihi ahşap evlerin maketlerinden, oklavaya, ahşap abajurdan, ekmek sepetine kadar 600 çeşit el emeği eşya...devamı | |
|