|
|
|
|
Özürlüler Kanun Tasarısı
İKİNCİ BÖLÜM Özürlülere Yönelik Hizmetler ve İlgili Kurumlar Hizmetler ve İlgili Kurumlar MADDE 5- Hizmetler ve kurumsal yetki dağılımı aşağıdaki şekildedir:
a) Koruyucu Önleyici Hizmetler : Toplumun özürlülük konusunda bilgilendirilmesi, koruyucu hekimlik kapsamında özürlülük ve hastalıktan dolayı doğabilecek bakıma muhtaçlık risklerine karşı her türlü tedbirin alınması, annenin gebelik öncesi ve esnasında takibin yapılarak sağlıklı doğumların gerçekleştirilmesi, gebelik döneminde çeşitli testler, muayene ve tahliller ile tespit edilebilen hastalık ve özür durumlarının belirlenmesi ve önlenmesi hizmetleridir. Bu hizmetler, Sağlık Bakanlığı ve üniversite hastaneleri tarafından diğer kurumlarla işbirliği yapılarak yürütülür.
b) Erken Teşhis ve Müdahale Hizmetleri : Annenin gebelik döneminde ve doğum sonrasında anne-çocuk sağlığı açısından çeşitli testler, muayene ve tahliller ile tespit edilebilen hastalık ve özür durumlarının belirlenmesi, tespit edilen hastalık ve özür durumunun ayrıntılı araştırmasının yapılarak teşhisin konulması, teşhis yönünde gerekli erken müdahalenin yapılması hizmetleridir. Bu hizmetler, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve üniversite hastaneleri tarafından diğer kurumlarla işbirliği yapılarak yürütülür.
c) Tedavi Hizmetleri : Özürlülerin özründen dolayı ihtiyaç duyduğu tıbbi hizmetlerdir. Bu hizmetler, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve üniversite hastaneleri tarafından yürütülür.
d) Tedavi Sonrası Rehabilitasyon Hizmetleri : 1) Tıbbi Rehabilitasyon Hizmetleri; özürlünün özründen dolayı ihtiyaç duyduğu tedavi hizmetlerinden yararlanmasını müteakiben tedavinin devamı niteliğindeki hizmetlerdir. Bu hizmetler Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve üniversite hastaneleri bünyesinde ve diğer kurumlarla işbirliği yapılarak yürütülür. 2) Psiko-Sosyal Rehabilitasyon Hizmetleri; özürlünün sosyal hayata uyumunun ve katılımının sağlanması ve teşvik edilmesi; kültürel, sportif ve sanatsal etkinliklere katılımlarının desteklenmesi hizmetleridir. Bu hizmetler yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları ve Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğünce ve diğer kurumlarla işbirliği içinde yürütülür. 3) Mesleki Rehabilitasyon ve İstihdam Hizmetleri; özürlünün uygun bir işte verimli bir şekilde çalışabilmesi için mesleki rehberlik, mesleki eğitim, seçilen ise yerleştirme ve işyerinde uyum hizmetleridir. Bu hizmetler, korumalı işyeri, evde çalışma gibi alternatif çalışma modelleri de kullanılarak gerçekleştirilir. Bu hizmetler yerel yönetimler, Milli Eğitim Bakanlığı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve diğer kurumların işbirliği ile yürütülür. e) Eğitim Hizmetleri : Özürlünün eğitim ihtiyacının giderilmesi amacıyla özel eğitim programları çerçevesinde; kaynaştırma, özel alt sınıf, özel eğitim okulu hizmet modelleri ile sunulan hizmetlerdir. Bu hizmetler, Milli Eğitim Bakanlığınca ve diğer kurumlarla işbirliği yapılarak yürütülür.
f) Bakım Hizmetleri : Özürlünün özbakımının dışında diğer sosyal ihtiyaçlarını kendisinin giderememesi ve başkasının sürekli olarak yardımına ihtiyaç duyması halinde özbakımını sağlamaya ve ev işlerini yürütmeye yönelik hizmetlerdir. Bu hizmetler, bakıcı aile fertleri, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, yerel yönetimler ve diğer kurumların işbirliği ile yürütülür.
g) Sosyal Yardım Hizmetleri : Özürlünün asgari düzeyde dahi yaşam ihtiyaçlarını giderememesi halinde yardıma ve bakıma muhtaçlık derecesine göre maddi yönden desteklenmesi hizmetleridir. Bu hizmetler Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu Genel Sekreterliği, yerel yönetimler ve Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür. Ancak, bu hizmetlerin belirtilen kurumların kaynaklarının tek çatı altında toplanarak oluşturulacak tek kurum tarafından yürütülmesi esastır. h) Ulaşılabilirlik Hizmetleri : Özürlünün toplumsal hayat alanlarındaki tesis, yapı, bilgi ve hizmete ulaşabilmesine yönelik hizmetlerdir. Bu hizmetler yerel yönetimlerce diğer kurumlarla işbirliği yapılarak yürütülür.
Özürlüler İdaresi Başkanlığı, bütün bu hizmetlerin etkin bir şekilde yürütülmesi açısından kurumlar arasında işbirliğini sağlar. Ayrıca, sivil toplum kuruluşlarının bu hizmetlere aktif katılımını teşvik eder.
Sosyal Bakım Uygulamaları:
MADDE 6- Bakıma muhtaç özürlülere yönelik sosyal bakım hizmetleri, bakım merkezleri ve eve yönelik gezici hizmet programları aracılığı ile yürütülür. İleri derecede bakıma muhtaç insanların bakımını, bakıcı aile fertlerinin talebi üzerine, bakım merkezleri üstlenir.
Bakıcı aile fertlerinin hastalığı veya yıllık izin kullanmak istemeleri halinde bakıma muhtaç özürlülerin bakımı geçici olarak bakım merkezleri tarafından gerçekleştirilir.
Bakıcı aile fertlerinin sosyal güvenliği sağlanır. Bunların Sosyal güvenliği, yardıma ve bakıma muhtaçlık derecesine göre belirlenir.
Evde bakım kalitesini artırmak maksadıyla bakıcı aile fertlerine bakım kursları düzenlenir, özürlü dostu araç gereç temin edilir ve gerekli görülen ev tadilatlarına destek sağlanır.
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü ve Özürlüler İdaresi Başkanlığınca bir yıl içinde hazırlanacak bir yönetmelikle sosyal bakım hizmetleri ile ilgili çalışma usul ve esasları belirlenir.
İş ve Meslek Analizi
MADDE 7- Özürlüler İdaresi Başkanlığının koordinasyonunda Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığı ve üniversitelerle işbirliği ile özür türlerini dikkate alan iş ve meslek analizleri yapılır. Bu analizlerin ışığında özürlülerin durumlarına uygun mesleki rehabilitasyon programları geliştirilir ve bu programlar dahilinde ilgili mesleklerde eğitim almaları sağlanır.
DERLENEN HABERLER | |
| | Özrümüzü kabul edin AKP'nin görme özürlü milletvekili Ayva'nın yasa teklifi kabul edilirse Türkiye özürlülere göre yeniden yapılanacak ayrımcılık "suç" olacak, işsiz özürlüye "maaş" verilecek. AK...devamı | |
| | Görme engellilerden Kadıköy'de eylem Türkiye Görme Engelliler Derneği'ne üye bir grup dün öğle saatlerinde Kadıköy İskele Meydanı'nda toplanarak, 1997 yılından bu yana Meclis'te bekleyen 'Engelliler Yasa Tasarısı'nın bir an...devamı | |
| | Görme engelli tüketiciler için maden suyu üretildi Türkiye'nin ilk meyve aromalı maden sularından olan Anatolya'nın sahibi Asçelik, körler için özel üretim yaptı. Körlerin alfabesi Braille ile şişelerin üzerine ürünün cinsini yazan...devamı | |
| | Türkiye'de 8.5 milyon engelli var Dünyada engelli nüfusu 500 milyonu aşarken, Türkiye'de engelli sayısının 8.5 milyona ulaşıyor.. Dünyada engelli nüfusu 500 milyonu aşarken, Türkiye'de engelli sayısının 8.5 milyona...devamı | |
| | Engelli atölyesinde el emeği Türkiye Sakatlar Derneği'nin Kastamonu Şubesi'nde açılan atölyede, tarihi ahşap evlerin maketlerinden, oklavaya, ahşap abajurdan, ekmek sepetine kadar 600 çeşit el emeği eşya...devamı | |
|
|
|
|
|