BDDK Banka ve Kredi Kartları Kanunu Tasarısı Taslağı
Şikâyet ve itirazlar Madde 11- Kart çıkaran kuruluşlar, kart ve ek kart hamillerinin kart kullanımıyla ilgili olarak yapacakları şikâyet ve itirazlara ilişkin yazılı, elektronik ortamda, güvenli elektronik imza veya telefon ile yapacakları başvurularını, başvuru tarihinden itibaren yirmi gün içinde hamilin başvuru yöntemi kullanılarak ve gerekçeli bir şekilde cevaplandırmak zorundadır. Kuruluşlar, kart ve ek kart hamillerinin şikâyet ve itirazlarının ilgili birimlerine kolaylıkla ulaşmasını sağlayacak tedbirleri almakla yükümlüdür.
Kredi kartı ile yapılan işlemlere, son ödeme tarihinden itibaren on gün içinde, kart çıkaran kuruluşa başvurmak suretiyle itiraz edilebilir. Kredi kartı hamili, yazılı, elektronik ortamda, elektronik imza veya telefon ile yapacağı başvurusunda, hesap özetinin hangi unsurlarına ve ne gerekçe ile itiraz ettiğini belirtmek zorundadır. Süresi içerisinde itiraz edilmeyen hesap özeti kesinleşir.
Mesafeli sözleşmelere ilişkin 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun hükümleri saklıdır. Hesap özetinin kesinleşmesi genel hükümlere göre dava hakkını ortadan kaldırmaz.
Kartın sigortalanması Madde 12- Kartın ya da 16 ncı maddede belirtilen bilgilerin kaybolması veya çalınması halinde kart hamili, yazılı, elektronik ortamda, elektronik imza veya telefon ile yapacağı bildirim anına kadar hukuka aykırı kullanımdan doğan zararlardan yüz elli Yeni Türk Lirası ile sınırlı olmak üzere sorumludur. Hukuka aykırı kullanımın, hamilin ağır kusuruna veya kastına dayanması veya bildirimin derhal yapılmaması hallerinde bu sınır uygulanmaz.
Kart çıkaran kuruluş, yazılı, elektronik ortam, elektronik imza veya telefon ile yapılacak talep ve ilgili sigorta prim bedelinin ödenmesi koşulu ile kart hamilinin birinci fıkrada belirtilen 150 Yeni Türk Lirası tutarındaki sorumluluğunun sigortalanmasını sağlamakla yükümlüdür. Kartların sigortalanması ve sorumluluğun paylaşılmasına ilişkin usul ve esaslar Kurul tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Kurumsal yönetime ilişkin hükümler Madde 13- Kart çıkaran kuruluşların yönetim ve teşkilat yapısına, muhasebe ve raporlama sistemine ve kurumsal yönetime ilişkin usul ve esaslar Kurulca belirlenir.
Kart çıkaran kuruluşlar, kredi kartlarına uyguladıkları faiz, gecikme faizi, yıllık ücret ve her türlü komisyon oranları ile istenilen diğer bilgileri kamuoyuna yayımlanmak üzere haftalık olarak Kuruma iletir. Yayımlanacak bilgi ve belgelerin içeriği ve yayımlama usul ve esasları Kurulca belirlenir.
Koruyucu hükümler Madde 14- Kurul, bu Kanunun 4 üncü ve 31 inci maddesinde yer alan kuruluşların varlıkları, alacakları, özkaynakları, borç, yükümlülük ve taahhütleri, gelir ve giderleri arasındaki ilgi ve dengelerin ve malbünyeyi etkileyen diğer tüm unsurların ve maruz kalınan risklerin tespiti, tahlili, izlenmesi, ölçülmesi ve değerlendirilmesi amacıyla sermaye ve likidite yeterliliği de dahil sınırlamalar ve standart oranlar belirlemek suretiyle, gerekli düzenlemeleri yapmaya ve bunlar hakkında her türlü tedbiri almaya yetkilidir.
Bu Kanunun 4 üncü ve 31 inci maddesinde yer alan kuruluşlar, yapılan düzenlemelere uymak, belirlenen sınırlamaları ve standart oranları hesaplamak, tutturmak ve idame ettirmek ve bunlara ilişkin olarak Kurum tarafından istenen tedbirleri belirlenen süreler içinde almak ve uygulamakla yükümlüdür.
DÖRDÜNCÜ KISIM Kart Hamillerinin Yükümlülükleri
Kart kullanımına ilişkin yükümlülükler Madde 15- Kart kullanımından doğan sorumluluk, kartın zilyetliğine geçtiği veya fiziki varlığı bulunmayan kart numarasının öğrenildiği andan itibaren, kart hamiline aittir.
Banka kartı ve kredi kartı yenileme ücreti ve yıllık üyelik ücreti, kredi kartının veya ek kartın kart hamiline teslim edilmiş olması kaydıyla, kartın kullanılmamış olması durumunda dahi kart hamiline aittir.
Kart hamilinin yazılı, elektronik ortamda, elektronik imza veya telefon ile yapacağı talep üzerine üçüncü kişiler adına asıl karta bağlı ve asıl kart limitini aşmamak kaydı ile ek kredi kartı düzenlenebilir. Asıl kartın bağlı olduğu hesap bakiyesi ve bu karta tanınmış olan kullanım sınırı bakımından asıl kart ile buna bağlı ek kartlar, tek bir kart gibi işlem görür. Ek kart limiti, asıl kart sahibinin isteği doğrultusunda belirlenir.
Ek kart hamili, kart çıkaran kuruluşa karşı, kendi yaptığı harcamalardan doğan her türlü borç ve yükümlülükle sınırlı olarak asıl kart hamili ile birlikte sorumludur. Ek kart hamili asıl kart hamilinin yaptığı harcamalardan kefaleten ya da asaleten sorumlu tutulamaz.
Bu Kanunun 36 ncı maddesi uyarınca harcama belgesi düzenlenmeksizin çeşitli iletişim araçları yoluyla veya sipariş formu vasıtasıyla yapılan mal ve hizmet alımlarındaki haksız kullanımlardan kaynaklanan zararlardan kart hamili sorumlu tutulamaz.
Bildirim zorunluluğu Madde 16- Kart hamili, kendisine tevdi edilen kartı ve kartın kullanılması bir kod numarası, şifre veya kimliği belirleyici başka bir yöntemin kullanılmasını gerektiriyorsa bu bilgileri güvenli bir şekilde korumak ve başkaları tarafından kullanılmasına engel olacak önlemleri almak, kartın kaybolması, çalınması veya iradesi dışında gerçekleşmiş herhangi bir işlemi öğrenmesi halinde kart çıkaran kuruluşu derhal haberdar etmek zorundadır.
Kart hamili adresinde meydana gelen değişiklikleri, değişiklik tarihinden itibaren onbeş gün içinde kart çıkaran kuruluşa yazılı, elektronik ortamda, elektronik imza veya telefon ile bildirmekle yükümlüdür.
Kartın kullanımı Madde 17- Üye işyerinin talep etmesi durumunda kart hamili, kartın kullanımı sırasında kimlik belgesi ibraz etmek zorundadır. Kredi kartı hamili, kendisine kart çıkaran kuruluş tarafından 10 uncu madde hükümleri uyarınca sağlanacak imkanlardan yararlanarak, ödemek zorunda olduğu borç miktarını ve harcamalarına ilişkin hesap özetini öğrenmekle yükümlüdür.
'Kredi kartı faizleri plastik patlayıcı gibi' Kredi Kartları Yasa Taslağı hazırlığı içinde bulunan Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) Ankara Ticaret Odası'ndan (ATO) bir rapor istedi. ATO da sözlü ve yazılı olarak...devamı
ATO: Kredi kartları bilinçsiz kullanılıyor Ankara Ticaret Odası (ATO) kredi kartıyla yapılan alışverişlerde, taksitlendirilmeye gidilmesinin, tüketiciye daha pahalıya mal olduğunu bildirdi. ATO, ''Tüketici Remzi Bey'' adıyla...devamı
Kredi kartı limitinin üçte 1'ini kullanıyoruz Bankaların verdiği kredi kartı limitleri toplam 47 katrilyon. Oysa toplam 12 milyon kart kullanıcısı 12.4 katrilyonluk kredi kartı harcaması yapıyor. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme...devamı
Sokakta artık kredi kartı dağıtılmayacak Bankacılık Denetleme ve Düzenleme Kurulu (BDDK), 23 milyona ulaşan kredi kartı sistemini disiplin altına alacak. BDDK Başkanı Tevfik Bilgin, "Bankalar sokakta kredi kartı dağıtıyor. Biz...devamı
Kredi kartı pazarı sokaklara indi Kredi kartlarını sokakta, köşebaşındaki bir tezgah üzerinde form doldurup alabiliyorsunuz. Kartlar, kolay dağıtılınca hesapsız harcayanı da bol oluyor. Her köşe başında kredi kartı...devamı
Türkiye'de kredi kartı savurganlığı var Mithat Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Tahir Gürsoy, "Bir gömleği aynı mağazada bir kartla 3 takside, başka bir kartla 5 takside alıyorsunuz. Bu, güvenilirliği azaltıyor"...devamı
Çipli kredi kartları sahteciliği önleyecek Bankalar 2005 yılından itibaren çipli kart uygulamasına geçmeye hazırlanıyor. Kartlara çip takılınca, pos cihazları da değişecek. Siz kartınızı kasa görevlisine verdiğinizde, pos cihazına...devamı
Kredi kartları yarı yarıya küçülecek Dünyada başlayan yeni akım ile kredi kartları küçülüp tasarımları, renkleri ve şekilleri isteğe göre şekillenebilir hale geliyor. Bu akımın sonucunda üretilen kartları yakında ülkemizde de...devamı
Kredi kartı vermek zorlaşıyor BDDK bankaların kredi kartları karşılığında bloke etmek zorunda oldukları özkaynak tutarını bir kat artırdı. Böylece bankalar, verdikleri her kart için ya sermaye artıracak ya da kredi...devamı